29.10.2020 | 04:10
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Chytrá a dynamická převodovka

V areálu kolínského prodejce zemědělské techniky, společnosti ZZN Polabí, jsem měl možnost se krátce svézt se zajímavým traktorem. Jednalo se o New Holland T5.140 DC, což je nejvýkonnější zástupce z nové pětkové řady a DC v jeho označení je zkratkou pro moderní traktorovou převodovku Dynamic Commnad. Ta se v ovládání blíží převodovce plynulé, díky mechanickému přenosu točivého momentu však dosahuje vyšší energetické účinnosti než převodovka typu CVT.

V modelové řadě kompaktních traktorů New Holland T5 jsou použity motory FPT v čtyřválcovém provedení a se zdvihovým objemem 4,5 litru. Těžko někoho překvapí, že splňují emisní limit Stage V. Výrobce k tomu využívá systému SCR s vysokou efektivitou v likvidaci oxidů dusíku, tím může své motory naladit na spalování optimálně bohaté směsi a dosahovat dobré spotřeby paliva. Produkce pevných částic je tak u těchto motorů minimální. Přesto nikdy nemůže být nulová, a tak je u nových motorů použit malý a bezúdržbový keramický labyrint pro jejich záchyt. Systém EGR není použit vůbec a to lze považovat za pozitivum.

Dynamická převodovka

Převodka Dynamic Command vychází z klasické dvojspojkové technologie, kterou známe z osobních automobilů. Dvě spojky ovládají dva hřídele a na každém z nich jsou čtyři rychlostní stupně. To by však pro traktory bylo málo a tak jsou ještě doplněny tři rychlostní rozsahy (skupiny). Princip funkce je klasický, na hřídeli, který není v záběru, se předřazuje rychlostní stupeň (vyšší, nebo nižší), podle toho zda traktor zrychluje, nebo zpomaluje. Když je počet všech osmi rychlostních stupňů vyčerpán, musí se změnit rozsah, což se provede tak, že se obě spojky rozpojí a elektrohydraulicky se přeřadí příslušná ozubená kola. V tuto chvíli tak traktor zpomalí, a proto je třeba při polních pracích řadit vždy v rámci jedné skupiny (A, nebo B). Při dopravě krátká prodleva při řazení skupin (rozsahů) nevadí a tak se pro tento režim používají skupiny B a C. Pro reverzaci jsou určeny dvě samostatné spojky.*

Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 11/2020.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down