Filtrovat
08.12.2015 | 12:54

Univerzální dopravní technika

Dopravní techniku používanou v zemědělství lze rozdělit na jednoúčelovou a univerzální, přičemž záleží na tom, z jakého úhlu danou techniku posuzujeme. Za jednoúčelové modely dopravní techniky můžeme označit takové přívěsy a návěsy, které se provozují během celého roku či jeho části pouze s jedním typem nástavby a jsou určeny pouze pro daný druh dopravy. Univerzální dopravní techniku můžeme také využívat během celého roku nebo jeho části, ale díky této technice můžeme provádět různé práce, a to jak v oblasti samotné dopravy, tak také v oblasti sklizňových prací či aplikace různých druhů hnojiv. V podstatě můžeme konstatovat, že jako univerzální modely dopravní techniky označujeme provedení s možností výměny nástaveb, tedy různá provedení podvozků pro práci s výměnnými nástavbami nebo různá provedení kontejnerových nosičů. Univerzalita jako taková se však nemusí soustředit pouze na výměnu nástaveb jako celku, ale může jít o výměnu či rozšíření určitých konstrukčních prvků dané dopravní techniky, kterou tak můžeme využívat během celého roku či celé sezóny zemědělských prací. Můžeme sem zařadit různá provedení návěsů s výtlačným štítem nebo rozmetadel statkových hnojiv přestavitelných na dopravní techniku určenou pro dopravní obslužnost sklízecích řezaček. Aby byl pohled na univerzální dopravní techniku komplexní, musíme ještě zmínit víceúčelové sběrací senážní řezací vozy, které jsou konstruovány jak pro sběr, řezání a odvoz zavadlé píce do místa uskladnění, tak se využívají jako odvozní prostředky sklízecích řezaček. V našich podmínkách je lze nasadit v období od května do listopadu, popřípadě déle k dopravě objemných krmiv a steliv. Pro agregaci jsou traktorové návěsy vybaveny zavěšením do spodního závěsu, ale setkáme se také s provedením pro horní závěs. Ing. Filip Javorek Celý článek najdete v prosincovém Farmáři.
Kategorie: 
08.12.2015 | 12:48

Zemědělské nákladní automobily

Nákladní automobily se využívají v zemědělské prvovýrobě v řadě podob. Setkáme se jak se standardními modely určenými pro silniční dopravu, tak speciálními provedeními pro zemědělské provozy. Zejména druhou jmenovanou skupinu můžeme rozdělit na modely nákladních automobilů, které prošly různými více či méně zásadními konstrukčními úpravami a na modely, které jsou jako speciální provedení určené pro zemědělské provozy přímo konstruovány. Z daných technických a konstrukčních parametrů vyplývá využití automobilů pracujících v zemědělských provozech, a to od dopravních operací v rámci silniční a dálniční sítě, přes využití nosičů nástaveb pro dopravu zemědělských materiálů nebo pro aplikační účely až po speciální modely, jež se využívají jako trakční prostředky pro zemědělské stroje a nářadí. S nákladními automobily se setkáme jak při nasazení ve vnitropodnikové dopravě, jež s sebou přináší jejich nasazení na zemědělských pozemcích a zpevněných komunikacích, tak v dopravě mimopodnikové, realizované v rámci sítě veřejných komunikací. Nasazení ve vnitropodnikové dopravě musí respektovat pohyb nákladních automobilů a jejich souprav na zemědělsky využívaných plochách s ohledem na minimální poškozování půdní struktury a celkového stavu pozemků, a to jak orné půdy, tak trvalých travních porostů. Z tohoto pohledu je pohyb nákladních vozidel konstruovaných především pro provoz na pozemních komunikacích značně nevhodný. Rizika takového využití nákladních automobilů rostou s nepříznivými půdními a klimatickými podmínkami. Ing. Filip Javorek Celý článek vyjde ve Farmáři č. 12.
Kategorie: 
08.12.2015 | 12:40

Doprava v zemědělství

Ing. Radek Pražan, Ph.D. je absolventem postgraduálního studia na Technické fakultě České zemědělské univerzity v Praze. V roce 2010 úspěšně obhájil disertační práci. Od roku 2008 pracuje ve Výzkumném ústavu zemědělské techniky jako výzkumný pracovník. Zabývá se teoretickými problémy spojenými se zemědělskou dopravou a logistikou, s optimalizací pracovních a dopravních procesů a s energetickou náročností zemědělské výroby. Nové poznatky týkající se problematiky energetické náročnosti zemědělské výroby publikoval v odborných a vědeckých časopisech. V současnosti je vedoucím řešitelského týmu a podílí se na řešení sedmi vědeckých projektů, z nichž čtyři vede jako vedoucí projektu. Jak dlouho se věnujete problematice zemědělské dopravy? Teoretickými problémy spojenými se zemědělskou dopravou a logistikou, s optimalizací pracovních a dopravních procesů a s energetickou náročností zemědělské výroby se profesně věnuji od roku 2004, nejprve pod vedením Ing. Podpěry na ČZU Praha, po nástupu do VÚZT pod vedením Ing. Syrového, který je expertem na dopravní systémy v agrokomplexu. Od roku 2015 jsem tuto problematiku vzal zcela pod svá křídla. Jakých zajímavých projektů s tématikou zemědělské dopravy jste se zúčastnil? Projektů, ve kterých byla problematika zemědělské dopravy řešena přímo i nepřímo, byla celá řada. Pro zajímavost uvádím projekty z poslední doby: Výzkumný program Ministerstva zemědělství, Výzkum racionálních dopravních systémů pro zemědělství ČR v podmínkách platnosti legislativy EU, Výzkumný program Ministerstva zemědělství, Vývoj energeticky méně náročných technologií rostlinné výroby, Technologické systémy pro obhospodařování travních porostů v podmínkách horských oblastí LFA a svažitých chráněných krajinných oblastí, Výzkumný program Ministerstva vnitra, Stanovení minimální spotřeby energie pro zajištění základních funkcí zemědělství v krizových situacích a analýza možností jejího zajištění z vlastních energetických zdrojů resortu. Celý rozhovor vyjde v prosincovém Farmáři.
Kategorie: 

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down