Filtrovat
05.03.2015 | 07:03

Vysoký výkon pro sklizeň píce

Ještě v nedávné minulosti bylo víceméně pravidlem, že nejvýkonnější modely kolových traktorů nacházely využití zejména při zpracování půdy. S rostoucími nároky na příkon techniky pro sklizeň píce se však rozšířily tyto modely také do oblasti sklizně píce a výroby objemných krmiv. Při sklizňových pracích se objevuje dvojice nejvýkonnějších skupin klasických kolových traktorů, popřípadě systémových nosičů včetně těch speciálních. Jde tedy o traktory výkonové kategorie nad 147 kW (200 k) a kategorie nad 221 kW (300 k) nominálního výkonu, popřípadě výkonu, který jednotliví výrobci udávají jako výkon bez navýšení. Možnosti navyšování výkonů souvisí v této kategorii také s využitím v dopravních operacích, agregacích s vývodovým hřídelem či hydraulickým systémem v souvislosti s pohonem a ovládáním agregované mobilní či stacionární techniky. Výše uvedené aplikace souvisí rovněž se sklizní píce. Můžeme říci, že s ohledem na rostoucí pracovní záběry žacích strojů, zvyšující se nároky na příkon v oblasti lisů na obří hranolové balíky či zvětšování objemů a tedy celkové hmotnosti řezacích sběracích vozů či velkoobjemových návěsů a dopravní techniky obecně, výše uvedené výkonové kategorie kolových traktorů a nosičů nacházejí při sklizni píce velice široké uplatnění.* Ing. Filip Javorek Celý článek vychází v březnovém Farmáři.
Kategorie: 
05.03.2015 | 06:57

Možnosti čelních nakladačů

Traktory jako základní energetické prostředky používané v zemědělství nacházejí nebo mohou nacházet uplatnění během celého roku, a to jak v rostlinné, tak živočišné výrobě, případně při jiných činnostech. Kromě klasických prací, mezi které patří zpracování půdy a setí nebo různé sklizňová práce, jsou využívány také při manipulaci s různými zemědělskými a nezemědělskými materiály. Abychom mohli kolové zemědělské traktory využívat k různým manipulačním operacím, agregujeme je s traktorovými čelními nakladači, kterých existuje celá škála pro různě výkonné modely traktorů. S ohledem na manévrovací schopnosti se nejčastěji s čelními nakladači agregují kompaktní traktory s nižším instalovaným výkonem. Renomovaní světoví výrobci traktorových nakladačů ale nabízejí ve svém portfoliu také modely čelních nakladačů pro kolové traktory výkonové kategorie nad 147 kW (200 k). Takové agregace jsou určeny především pro těžší práce a často se využívají při naskladňování silážních žlabů spojené s rozhrnováním a dusáním hmoty. Pro bezproblémovou agregaci nakladače s traktorem bez nutnosti úprav, objednává řada uživatelů traktory osazené čelním nakladačem již přímo z výrobního závodu. Existuje však samozřejmě také celá řada čelních nakladačů, které se montují na stávající a již používané kolové traktory, přičemž existují v rámci výrobního programu dodavatelů nakladačů konkrétní typy, které jsou vhodné pro konkrétní modely traktorů.* Ing. Filip Javorek Celý článek vyjde v 3. čísle časopisu Farmář.
05.03.2015 | 06:35

Moderní vybavení traktorů

Ing Václav Baštýř se díky rodinné farmě zajímá o traktory již od velmi mladého věku. Během studií se začal aktivně problematice traktorů věnovat i po profesní stránce. Díky studiu v zahraničí měl možnost poznat různé oblasti zemědělství v podstatě po celém světě. V současnosti pracuje v týmu společnosti Garnea a. s. zastupující na českém trhu značku Deutz-Fahr. Zodpovídá za marketing a servisní podporu. Díky tomu se pravidelně schází s vývojovými odborníky tohoto výrobce a v rámci diskuzních platforem se podílí na utváření budoucnosti traktorů této německé značky jak z obchodního, tak z technického hlediska. Vaše společnost se zabývá dovozem a prodejem zemědělské techniky včetně traktorů již dlouhá léta a máte možnost také porovnat konstrukce a vybavení traktorů více značek. Je pravdou, že se svojí konstrukcí jednotlivé značky k sobě stále více přibližují a stírá se tak rozdíl mezi nimi nebo si zachovávají jednotliví výrobci svá specifika? Současné traktory se z pohledu základního typu konstrukce stroje řadí do dvou hlavních skupin – do rámové a bezrámové konstrukce neboli konstrukce, kde nosnou část stroje tvoří obaly jednotlivých hlavních komponent. Pokud bychom zůstali u takového rozdělení, znamenalo by to, že většina výrobců používá stejnou konstrukcí. Ve skutečnosti má ovšem téměř každý výrobce své specifické konstrukční prvky, které nikde jinde nenajdeme, a jsou pro daného výrobce unikátní. Samozřejmě i zde platí, že vývoj jde kupředu a honba za co nejuniverzálnějším traktorem, především ve střední třídě, znamená, že se konstrukce zdánlivě přibližují. Pod stejnými označeními ovšem najdeme zásadní rozdíly, například v odpružení přední nápravy a kabiny, které výraznou měrou ovlivňují komfort při jízdě nebo v uchycení tříbodových závěsů a jejich zapojení do hydraulických systémů. Překvapivě rozdílná je i konstrukce jednotlivých převodových ústrojí, kde i papírově téměř stejné převodové soustavy v reálném provozu vykazují velmi odlišnou schopnost přenést účinně a beze ztrát výkon na kola. Důvodem takových rozdílů je opět především odlišná konstrukce, která má zásadní vliv na chování a energetickou efektivitu celého stroje. Navenek největší rozdíly pak panují v konstrukci kabin. Ty určují nejen to, kolik pracovního prostoru bude mít řidič, ale především jak dobře se bude daný stroj ovládat a jak produktivní bude jeho obsluha. Tím chci říci, že i konstrukce kabin, klimatizačních a ovládacích systémů má stejně zásadní vliv na efektivní provoz traktoru jako třeba účinnost a výkonnost motoru v kritických otáčkách. Ze všech těchto pohledů je jasné, že ačkoliv většina traktorů dnes zvládá podobný rozsah funkcí, to jak a jak snadno to zvládá, zásadně ovlivňují právě konstrukční specifika jednotlivých strojů. A ta mohou být a jsou v mnoha případech opravdu výrazná.* Celý rozhovor vyjde v březnovém čísle časopisu Farmář.
Kategorie: 

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down