Dnešní svět přináší stálé změny – paradoxně platí, že nic není tak stálého, jako změna. Ti, kteří skutečně tahají za provázky světového obchodu a rozhodují o osudu světoznámých značek, zůstávají běžnému zájemci utajeni. Ten pak může být překvapen výsledky konkurenčního boje a „šachování“ na nejvyšší úrovni. Hnacím motorem ale není snaha o „maximální spokojenost zákazníka“, jak se vytrvale uvádí v reklamních prohlášeních, ale prostá pravidla moderní ekonomiky. A ta jsou stále tvrdší.
I my jsme v poslední době výrazně překvapeni informacemi, které se k nám dostaly od světoznámých výrobců zemědělské techniky. Zdá se, že stabilní postavení na současném trhu, charakteristickém klesající poptávkou v určitých oblastech a pravidelným příchodem recese, je skutečný problém. Pro nadnárodní koncerny byla ještě donedávna snadným únikem z problémů na americkém kontinentě současná možnost odbytu na evropském trhu. Nejnovější zprávy ale dosvědčují to, že i tyto mamutí podniky – koncerny – hledají intenzivně cesty k dosažení úspor. Využívají unifikace, cesty společného vývoje konstrukčních celků a nebo zvyšují tlak na prodejní síť pro zvýšení odbytu. Konečný odběratel se přímo tohoto zápolení neúčastní ; obdrží však téměř vždy stroj, který je výrazně modernější, než předchozí provedení. V rozsáhlém hodnocení jsou pak nové série z praktického hlediska zřetelně více vyzdvihovány. Zde se ale již skrývá první „chytrý“ tah většiny výrobců – vyšší pořizovací cena.
V tomto příspěvku jsme pro vás připravili několik zajímavostí ze zákulisí vývoje techniky u světových výrobců. Některá z nich jenom potvrzují očekávání, ostatní přichází zcela nečekaně. To je však pro dnešní svět typické.
Firma JOHN DEERE chce uvést na trh svou novou sérii JD 7020 v létě tohoto roku ve Spojených státech. Traktory budou mít podobný design, jako modely série JD 6020, pouze kabina bude vycházet z provedení řady JD 8020. Další lahůdkou bude převodovka s plynulou regulací pojezdu JD AutoPowr, představená již v létě loňského roku ve španělské Seville. Tento systém byl speciálně vyvinutý pro nároky traktorů vyšší střední výkonové třídy JOHN DEERE ve vývojovém centru firmy. Předpokládá se, že současný ovládací pult v kabině bude nahrazen opěrkou paže s ovládacím ramenem a výrazně modernizován bude i hydraulický systém.
Společnost VALTRA plánuje na tento rok uvedení dvou modelů řady S. Traktory S 260 (191 kW/ 260 k) a S 230 (169 kW/ 230 k) disponují motorem SISU Diesel o zdvihovém objemu 8,4 l. Operační systém LINUX kontroluje a diagnostikuje všechny důležité funkce stroje. Výbava zahrnuje přední odpruženou nápravu i převodovku Powershift s nejvyšší pojezdovou rychlostí 50 km/h. Starší modely traktorů VALTRA budou opatřeny stejným designem, jako nová „S“ série.
Ke konci roku se objevila pádná odpověď na otázku dalšího osudu traktorů koncernu CNH. Podle informací z prezentace firmy v květnu roku 2001 budou traktory NEW HOLLAND řady TM a traktory CASE IH MAXXUM montovány na modernizované platformě série TM. Platforma dosavadních modelů CASE IH MAGNUM MX bude nahrazena upravenou verzí řady NH GENESIS. Z platformy traktorů MAGNUM MX budou vycházet nové traktory NEW HOLLAND s výkony motoru nad 140 k. Podle prvních informací bude shodná kabina, naopak rozložení motoru a ostatních konstrukčních celků nových traktorů je odlišné. Označeny budou jako série TG. Výroba se má rozeběhnout od roku 2004 v závodě koncernu v Racine.
V roce 2002 hodlá koncern CNH rozšířit nabídku série TM o dva modely, a to TM 175 a TM 190. Traktory budou vybavovány motory s výkonem 175 a 190 k. Robustnější zadní náprava dovoluje pojezdovou rychlost až 50 km/h.
Ze světového trhu nezmizí ani nosič nářadí XERION. Firma CLAAS testuje dva nové prototypy v Německu. Stroje mají motory s nižším obsahem spalin, nově vyvinuté bezstupňové převodovky, delší rozvor pro zvýšení stability a odpružené nápravy. Na trh mají být uvedeny v roce 2003.
Na otázku, jakým směrem se ubírá vývoj plynulé převodovky u firmy MASSEY FERGUSON, může dát odpověď následující informace. V továrně ve francouzském Beauvais je sestavován traktor s pohonným systémem FENDT Vario a kontrolní elektronikou MF. Výsledkem je stroj s designem řady Vario, ovšem v červené barvě a s kabinou MF. Ačkoli podle vyjádření koncernu AGCO se nejedná o studii – sporná je už jenom komunikace mezi elektronickým systémem MF Autotronic a převodovkou Vario – v Kanadě již pracuje ve zkušebním provozu 30 prototypů. Traktory MF s plynulým pojezdem budou pravděpodobně předvedeny veřejnosti na světové výstavě SIMA v Paříži v roce 2003. Zde budou vystaveny i traktory RENAULT s novou převodovkou. Obě značky využívají převodovku montovanou firmou GIMA, což je výsledek společného vlastnictví značek AGCO a RENAULT.
Další aktivita koncernu AGCO se odvíjí směrem k zemědělské divizi firmy CATERPILLAR. Výsledkem dohody je skutečnost, že nová série pásových traktorů s označením MT 700 bude montována a prodávána značkou Agco. Firma CATERPILLAR zároveň prodává i výrobní závod těchto traktorů ve státě Illinois (USA). Agco kupuje jak novou řadu MT 700, tak i nejnovější sérii MT 800, která má být předvedena ve Spojených státech v první polovině roku 2002. Kupní smlouva zahrnuje jak výrobní práva, tak i označení CHALLENGER. Stroje budou prodávány v obchodní síti firem CAT i AGCO. Ve druhém případě však již nesmí nést na své kapotě známé logo CAT.
Pro smělé plány koncernu AGCO je kromě stavby a prodeje pásových traktorů CHALLENGER důležité také rozšíření přístupu do prodejní sítě firmy CATERPILLAR. Asi 20 až 30 prodejních středisek CAT zemědělské divize bude moci nabízet kromě pásových traktorů také sklízecí mlátičky a ostatní techniku.
Kromě toho byl do současnosti koncern AGCO jedním z nejdůležitějších zákazníků pro značku CAT, resp. její dceřinnou společnost PERKINS, vyrábějící moderní motory v širokém spektru výkonů.
Spolupráce Joint Venture mezi firmami CATERPILLAR a CLAAS, která zatím fungovala ke spokojenosti obou stran, není prodejem značky pásových traktorů přímo omezena. Pokud to bude možné, bude dodávat koncern AGCO firmě CLAAS pásové traktory také pro evropský trh.
Další informace se vztahují k otázce vstupu značky FENDT na americký trh. Plánován je prodej klasických kolových traktorů v síti prodejců CATERPILLAR (podle všeho v typické zelené barvě). Po případném ukončení spolupráce Joint Venture mezi firmou CATERPILLAR a CLAAS by přicházel v úvahu prodej pásových traktorů CHALLENGER v zeleném provedení firmy FENDT.
Ze zahraničních materiálů Petr Beneš