Tradičním vystavovatelem na agrosalónu Země živitelka je i společnost ZDT Nové Veselí. Nejinak tomu bylo i letos a v expozici této firmy byly k vidění hned čtyři novinky, z nichž jedna získala cenu Zlatý klas.
O oceněném exponátu, systému Active Reverse Control (ARC), jsme se již krátce zmínili, avšak určitě stojí za to vysvětlit podrobněji jeho princip. Výrobcem systému ARC není přímo firma ZDT, ale dodavatel jejich náprav, kterým je známá společnost BPW a použití na dopravní technice ZDT by mělo být první aplikací pro výrobky určené do zemědělského sektoru.
A teď už k tomu principu. Klasikou tandemových náprav používaných u návěsné dopravní techniky je použití náběžného řízení. Díky němu se při jízdě vpřed může zadní náprava volně natáčet což zlepšuje manévrovací schopnosti a snižuje opotřebení pneumatik. Jiná situace nastává při couvání. Při něm je nutné zadní nápravu zaaretovat, jinak by se návěs choval nedefinovatelně a kola zadní nápravy ovládaná v takové chvíli jen fyzikálními principy by se mohla natočit do opačného směru, než je ten kam se má návěs pohybovat. Nevýhodou zablokované zadní nápravy při couvání je vyšší opotřebení pneumatik i potřeba většího manévrovacího prostoru.
Systém Active Reverse Control dovoluje samočinné natáčení zadní nápravy i při couvání. Využívá k tomu snímače natočení kol a též senzory v kolech, které snímají směr jejich otáčení. Jakmile je identifikováno couvání a rychlost jízdy nepřekračuje 10 km/h probíhá aktivní natáčení zadní nápravy ve směru jízdy a tím se zlepšují manévrovací schopnosti v místech s omezeným prostorem. Samozřejmostí je i nižší opotřebení pneumatik.
Zajímavé je to, že popisovaný systém natáčení zadní nápravy návěsů nepotřebuje pro svoji funkci žádná hydraulický válec, spojovací tyč, nebo snímač na oji, které jsou jinak typickou výbavou pro nucené řízení. Natáčení nápravy ARC má samostatnou řídící jednotku, probíhá automaticky, případně do něj může řidič zasáhnout pomocí ovladače v kabině traktoru.
Speciál na sklizeň zeleniny
Pozornost návštěvníků výstaviště poutal i na zakázku vyrobený valníkový návěs NV12 uzpůsobený pro sklizeň zeleniny. Návěs je vybaven lomeným pásovým dopravníkem a slouží jako významný pomocník při sběru zemědělských plodin, které nelze sklízet mechanizovaně.
Nakládací dopravník je umístěný na levé straně návěsu a pro pracovní režim se ručně vyklápí kolmo na směr jízdy. Při sklizni jdou pracovníci za pásem dopravníku a vkládají na něj sklízené plodiny, které jsou dopravovány do beden umístěných na ložné ploše. Tím se významně zvyšuje produktivita práce, protože odpadá nutnost chodit se sklízenou produkcí k jednotlivým bednám a odpadá i následná manipulace s naplněnými bednami.
Posun nakládacího dopravníku směrem k zadní části valníkového návěsu (poté co se naplní bedny umístěné v přední čísti ložné plochy) je řešen manuálně a to pomocí hřebenového převodu. Pohon pásu dopravníku zajišťuje hydromotor a jeho rychlost lze plynule nastavit třícestným regulačním ventilem.
Lehčí, ale stejně pevná
Další novinkou z Nového Veselí je přepracovaná korba oblíbené řady návěsů Mega. Prezentována byla na modelu Mega 21 a návštěvníci znalí produktů ZDT si mohli všimnout absence bočních výztuh, které jsou nově nahrazeny prolisy v bočnicích. Tím je dosaženo obdobné pevnosti, avšak při nižší hmotnosti použitého materiálu. V souvislosti s jinou konstrukcí korby byly upraveny i nástavky, které umožňují montáž zakrývací plachty.
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 11/2023.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!