30.10.2023 | 11:10
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Čtyři novinky v expozici firmy ZDT

Tradičním vystavovatelem na agrosalónu Země živitelka je i společnost ZDT Nové Veselí. Nejinak tomu bylo i letos a v expozici této firmy byly k vidění hned čtyři novinky, z nichž jedna získala cenu Zlatý klas.

O oceněném exponátu, systému Active Reverse Control (ARC), jsme se již krátce zmínili, avšak určitě stojí za to vysvětlit podrobněji jeho princip. Výrobcem systému ARC není přímo firma ZDT, ale dodavatel jejich náprav, kterým je známá společnost BPW a použití na dopravní technice ZDT by mělo být první aplikací pro výrobky určené do zemědělského sektoru.

A teď už k tomu principu. Klasikou tandemových náprav používaných u návěsné dopravní techniky je použití náběžného řízení. Díky němu se při jízdě vpřed může zadní náprava volně natáčet což zlepšuje manévrovací schopnosti a snižuje opotřebení pneumatik. Jiná situace nastává při couvání. Při něm je nutné zadní nápravu zaaretovat, jinak by se návěs choval nedefinovatelně a kola zadní nápravy ovládaná v takové chvíli jen fyzikálními principy by se mohla natočit do opačného směru, než je ten kam se má návěs pohybovat. Nevýhodou zablokované zadní nápravy při couvání je vyšší opotřebení pneumatik i potřeba většího manévrovacího prostoru.

Systém Active Reverse Control dovoluje samočinné natáčení zadní nápravy i při couvání. Využívá k tomu snímače natočení kol a též senzory v kolech, které snímají směr jejich otáčení. Jakmile je identifikováno couvání a rychlost jízdy nepřekračuje 10 km/h probíhá aktivní natáčení zadní nápravy ve směru jízdy a tím se zlepšují manévrovací schopnosti v místech s omezeným prostorem. Samozřejmostí je i nižší opotřebení pneumatik.

Zajímavé je to, že popisovaný systém natáčení zadní nápravy návěsů nepotřebuje pro svoji funkci žádná hydraulický válec, spojovací tyč, nebo snímač na oji, které jsou jinak typickou výbavou pro nucené řízení. Natáčení nápravy ARC má samostatnou řídící jednotku, probíhá automaticky, případně do něj může řidič zasáhnout pomocí ovladače v kabině traktoru.

Speciál na sklizeň zeleniny

Pozornost návštěvníků výstaviště poutal i na zakázku vyrobený valníkový návěs NV12 uzpůsobený pro sklizeň zeleniny. Návěs je vybaven lomeným pásovým dopravníkem a slouží jako významný pomocník při sběru zemědělských plodin, které nelze sklízet mechanizovaně.

Nakládací dopravník je umístěný na levé straně návěsu a pro pracovní režim se ručně vyklápí kolmo na směr jízdy. Při sklizni jdou pracovníci za pásem dopravníku a vkládají na něj sklízené plodiny, které jsou dopravovány do beden umístěných na ložné ploše. Tím se významně zvyšuje produktivita práce, protože odpadá nutnost chodit se sklízenou produkcí k jednotlivým bednám a odpadá i následná manipulace s naplněnými bednami.

Návěs NV12 s úpravou pro sklizeň zeleniny. Na snímku je vidět částečně vyklopený příjmový dopravník
Návěs NV12 s úpravou pro sklizeň zeleniny. Na snímku je vidět částečně vyklopený příjmový dopravník

Posun nakládacího dopravníku směrem k zadní části valníkového návěsu (poté co se naplní bedny umístěné v přední čísti ložné plochy) je řešen manuálně a to pomocí hřebenového převodu. Pohon pásu dopravníku zajišťuje hydromotor a jeho rychlost lze plynule nastavit třícestným regulačním ventilem.

Lehčí, ale stejně pevná

Další novinkou z Nového Veselí je přepracovaná korba oblíbené řady návěsů Mega. Prezentována byla na modelu Mega 21 a návštěvníci znalí produktů ZDT si mohli všimnout absence bočních výztuh, které jsou nově nahrazeny prolisy v bočnicích. Tím je dosaženo obdobné pevnosti, avšak při nižší hmotnosti použitého materiálu. V souvislosti s jinou konstrukcí korby byly upraveny i nástavky, které umožňují montáž zakrývací plachty.

Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 11/2023.*

Technický ředitel Ing. Michal Pikula před návěsem Mega NS18.1 se systémem ARC
Technický ředitel Ing. Michal Pikula před návěsem Mega NS18.1 se systémem ARC

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down