07.01.2020 | 09:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Čtyři řízená a čtyři brzděná kola

Značce Same je přisuzováno prvenství v traktorech s poháněnou přední nápravou. A kdo traktory s logem čtyřoké šelmy zná, tak určitě ví, že jejich specialitou je rovněž brzdění všech pojezdových kol, což je nyní už běžné i u konkurence, ale ještě nedávno tomu tak nebývalo. A v kontextu s tím, že jsou všechna kola poháněná i brzděná, nepřekvapí též to, že mohou být i všechna řízená.

Tak tomu je tomu u nové modelové řady Same Frutteto, kterou je možné doplnit o řízení kol, zadní nápravy s názvem ActiveSteer. Proč výrobce zvolil pro tuto unikátnost zrovna modelovou řadu Frutteto je víceméně jasné, neb u výkonných traktorů není s manévrováním problém, protože používají širokozáběrová nářadí. Avšak traktory jezdící v sadech a zejména vinicích, ty nemají při otáčkách místa nazbyt. Jakékoliv širší cesty mezi vinicemi znamenají snížení produkční plochy, a tak se místem šetří. Otáčení tak může být obtížné a aktivně řízená zadní náprava, kterou lze natočit až do úhlu 20 ° manévrování významně vylepší. Přesněji z vnějšího poloměru otáčení 4,2 m, na 3,02 m.

Různé režimy pro různé situace

Řízení kol zadní nápravy ActiveSteer lze provozovat v různých režimech. Asi nejpohodlnější je ten, kdy se zadní kola natáčejí automaticky, proporcionálně, podle úhlu natočení kol předních a to znamená ten nejmenší poloměr otáčení. Jenže, když už jsou kola řízená a ovládaná automatikou, bylo by nelogické, kdyby možností nebylo více. Více jich je a jsou obdobné těm co známe z manipulátorů, nebo samojízdných postřikovačů.
Další režim řízení je například krabí chod. Tedy řízení kol obou náprav ve stejném směru. To může mít význam, pokud se traktor potřebuje dostat z obtížné situace (třeba v úzkém řádku), nebo pokud jede po vrstevnici a těžké nářadí je táhne s kopce dolů. V takových situacím může řidič použít i manuální režim a kola zadní nápravy si natočit podle svého uvážení.
Netradiční režim řízení kol můžeme nazvat jako zpožděná reakce a funguje tak, že se zadní kola se začnou natáčet později než přední, což podle výrobce může být výhodné tehdy, pokud má traktor přívěs či návěs a prudké zatočení by znamenalo zvýšené nebezpečí kontaktu oje s koly traktoru.
A natáčení zadní nápravy lze samozřejmě vycentrovat a zamknout, to při dopravě a jízdě vyšší rychlostí, a to z důvodu, který asi netřeba vysvětlovat. Z důvodu bezpečnosti.*

Celý článek najdete v týdeníku Zemědělec.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down