Na brněnském veletrhu Techagro byla během prvního dne propůjčena firmě Agrico Třeboň značka Czech Made za montáž a servis stájových zařízení pro chov a výkrm prasat včetně vlastní výroby hrazení a plastových prvků. Naše redakce, stejně jako mnoho dalších hostů, byla přitom.
Czech Made zařazená do značek české kvality byla vyhlášena usnesením vlády České republiky v rámci podpory podnikání. Značka Czech Made vyjadřuje, že firma má nejen vytvořeny předpoklady proto, aby kvalitně fungovala, (např. má certifikaci systému jakosti podle ISO 9001, nebo certifikaci enviromentálního managementu podle ISO 14 001), ale že tyto předpoklady ve skutečnosti také realizuje.
Cena na dva roky
„Naše společnost obhájila koncem roku 2003 certifikát ISO 9001 : 2000 pro celou škálu svých produktů,“ pochlubil se jednatel společnosti Agrico Třeboň František Šedivý. „Certifikační proces probíhal podle přísných mezinárodních pravidel, a proto si certifikátu, stejně jako značky Czech Made, velice ceníme. ISO 9001 : 2000 potvrzuje, že celý náš systém, ať už výroba, vlastní produkty, obchod a služby, splňuje náročné mezinárodní požadavky. Deklaruje kvalitu technologií z Agrica Třeboň nejen na českém, ale i na mezinárodním trhu, což je základní podmínka pro producenty vepřového, kteří chtějí zase deklarovat jakost svých výrobků. Uživatelům našich technologií otevírá certifikát ISO 9001 : 2000 dveře na světové trhy, kde je nutné doložit, že všechny vstupy, ať již genetický materiál, krmiva či technologie, odpovídají mezinárodním parametrům. Značka Czech Made zase hovoří o tom, že naše robustní, konstrukčně vyzrálé technologické systémy pro chov prasat, které prošly nejen určitými vývojem, ale také ověřovacími zkouškami a testy ve vlastní experimentální stáji, se osvědčily v zemědělské praxi.“
Czech Made se uděluje jednak výrobkům a jednak službám. Značka Czech Made pro služby vznikla v roce 1995, značka Czech Made pro výrobky o dva roky dříve. Obě značky se propůjčují na dva roky a během této doby se jednak sledují další reference na firmu a její produkty a jednak jednou ročně probíhá kontrola, jak jsou plněna kritéria, za která byla značka propůjčena. Po dvou letech může společnost požádat o prodloužení značky Czech Made na další dvouleté období. V České republice dnes existují firmy, které jsou již deset let uživateli značky Czech Made.
V hlavní roli spokojenost zemědělců
„Každý rok se udělí přibližně čtyřicet značek Czech Made výrobkům a třicet až třicet pět značek Czech Made službám,“ řekla týdeníku Zemědělec Ing. Albína Čermáková, CSc., tajemnice sdružení pro cenu České republiky za jakost. „Letos se do soutěže Czech Made v oblasti služeb zatím přihlásilo šest společností. Aby firma uspěla, musí poskytovat nejen kvalitní služby a podnikat korektně jak ve vztahu ke konkurenci, tak k obchodním partnerům, ale požadujeme i vyrovnané závazky vůči státu. Značku Czech Made odlišuje od ostatních ocenění i to, že zároveň zkoumáme názory zákazníků, jak jsou spokojeni s poskytovanou službou nebo výrobkem. Právě u služeb je spokojenost zákazníka jedno z nezanedbatelných kritérií. Konkrétním uživatelům rozesíláme jednotný dotazník, kde se vyjadřují, jak jsou s danou službou spokojeni. Každé kritérium má svou váhu a je ohodnoceno různým počtem bodů. Výsledkem je číslo, které procenticky vyjadřuje poměr dosažených bodů k bodům možným. Aby služba mohla získat značku Czech Made, musí dosáhnout minimálně 75 procent možných bodů. Měli jsme i případ, že ihned po tom, co jsme začali dostávat zákaznická hodnocení, jsme celý proces ověřování zastavili, protože zákazníci byli vyloženě nespokojeni.“
Vlastní průběh služby ověřuje také inspekční orgán, který je akreditován mezinárodně uznávaným Českým institutem pro akreditaci. Hranici 75 procent musí posuzovaná služba dosáhnout jak u uživatelů služby, tak u vlastního šetření – ověření na místě. Všechny tyto informace pak posuzuje řídící rada Czech Made pro služby a zvažuje, jestli cenu propůjčí. Protože v ní zasedají zástupci různých sektorů včetně České obchodní inspekce, České společnosti pro jakost, představitelé škol a podobně, mohou se vyskytnout i odlišné reference. Může se tedy stát, že i když některá firma dosáhne 75 % bodů, řídící rada nedoporučí propůjčit značku Czech Made. Jak nám potvrdila Ing. Čermáková, před časem nebyla značka Czech Made udělena právě na základě odlišných referencí členů řídící rady.
Neobvykle vysoké hodnocení
V oblasti zemědělství je společnost Agrico zatím jediná, která se do soutěže Czech Made v letošním roce přihlásila a v hodnocení dosáhla téměř 91 procent. „Jde o poměrně neobvykle vysoké hodnocení, většinou se pohybuje pod devadesát procent,“ vysvětluje Ing. Albína Čermáková, CSc. „Je třeba zdůraznit, že zákaznické hodnocení patřilo v tomto případě mezi jedno z nejvyšších, což svědčí o tom, že zákazníci společnosti Agrico Třeboň jsou velmi spokojeni se službou, kterou jim poskytuje. V dotazníku zpravidla míváme rubriku, v čem vidí zákazník možnost zlepšení služby. Když se však v této kolonce objeví informace, že oslovený uživatel nevidí, co by bylo možné ještě zlepšit, což je případ Agrica Třeboň, svědčí to o tom, že služba je velmi dobrá, perfektní. Skupina nezávislých hodnotitelů shledala výsledek hodnotitelského procesu s poskytováním služeb společností Agrico Třeboň včetně výroby jako vyhovující a vysoce překračující stanovenou mez.“
„Naše technologie výrazně podporují lepší ekonomiku produkce vepřového, neboť přispívají k požadované hygieně ve stáji, nižším ztrátám, vyšší užitkovosti, vysoké produktivitě práce a pohodě zvířat,“ řekl závěrem František Šedivý. „To, že zásadně snižují podíl nákladů, si uvědomují takřka všichni zemědělci. Jsem přesvědčen o tom, že právě tyto skutečnosti rozhodují o tom, že jsou s námi chovatelé prasat stoprocentně spokojeni a že nám značka Czech Made patří právem.“