23.03.2009 | 01:03
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Další premiéry v letošním roce

Loňský rok byl na novinky mezi traktory Case IH a Steyr velice pestrý, představeno bylo kolem 35 nových modelů napříč všemi výrobními řadami. Kdo by čekal, že se výrobce v minulém roce vyčerpal, se mýlí. Přesvědčili se o tom koncem února návštěvníci Dne otevřených dveří společnosti Agri CS, která obě značky strojů na českém trhu zastupuje. Produktový manažer Ing. Pavel Novák seznámil přítomné s řadou novinek, ať již novými modelovými řadami či jen dílčími vylepšeními jednotlivých modelů, které budou nabíhat v průběhu letošního roku.

„Snažíme se, aby obě značky měly zajímavé image, aby jejich produkty poskytly zemědělcům více výkonu, měly výkonnější a úspornější motory a zaručovaly větší produktivitu,“ řekl na úvod Pavel Novák. „Právě v době požadovaných úspor je důležité, že traktory uvedených značek mají velice nízkou měrnou spotřebou paliva. Další úspory spočívají v nižších provozních a mzdových nákladech, nízkých nárocích na údržbu a prodloužených servisních intervalech. Zemědělci určitě ocení i jedny z největších a nekomfortnějších kabin na trhu, stejně jako kvalitní servis a dodávky náhradních dílů.“

Novinky mezi nejmenšími
Pro letošní rok jsou připraveny nové viniční traktory Case IH Qantum V a Qantum N. První model v užším provedení je široký kolem 1 m, model N je širší přibližně o 20 cm. Traktory jsou vybaveny novými čtyřválcovými motory splňující normu Tier 3, u modelů 65, 75 a 85 mají objem 3,2 l, model 95 je již vybaven motorem o objemu 4,5 litru. Pro tyto typy je příznačný novým designem, nová kabina, nová přístrojová deska a další inovované technické prvky, které uživatelům poskytnou větší produktivitu a komfort.
Podle Pavla Nováka byl v loňském roce značný zájem o traktory Case IH Maxxum, přitom velké množství se jich prodalo v jednodušším provedení X-line. Traktor vypadá stejně jako se systémem Multicontroller, ale má mechanicky řízený motor, tím pádem je o něco levnější a má jednodušší výbavu. Výrobce letos přichází s novou výbavou, která byla dříve možná pouze u verzí s elektronicky řízeným motorem: i do klasického modelu X-line je možné zvolit převodovku ECO Semi PowerShift 17 x 16. Traktor pojede rychlostí 40 km při snížených otáčkách motoru zhruba na úrovni 1700 ot/min. Výhody jsou zřejmé: nižší spotřeba paliva, menší opotřebení, nižší provozní náklady a tišší motor, tedy lepší pracovní prostředí. Obsluha dokáže ušetřit 2,5 l paliva za hodinu provozu traktoru, při ceně nafty 30 Kč/litr a 800 provozních hodinách za rok ušetří 60 tisíc korun. Traktory většinou pracují v podniku deset let, takže se tato funkce bohatě vyplatí. Součástí stroje radar, dále řídicí jednotka VOD, jež přijímá informace o rychlosti a elektromechanický ovladač akcelerátoru, který automaticky uzavírá dodávku paliva.
Letos na podzim se dočká změn také model Maxxum Multicontroller s elektronicky řízeným motorem a navyšováním výkonu. Představen bude s novým, svěžím designem, obdobným jako u malých modelů Puma. Výrobce si od této změny slibuje upevnění prvního místa na žebříčku nejprodávanějších slabších modelů Case IH. Souběžně s novým vzhledem budou tyto traktory vybaveny novou loketní opěrkou a ovládáním (Multicontroller nejnovější generace, AFS 600 + ISO-Bus a příprava na Auto Guidance).

Puma s novými funkcemi
K jedněm z nejprodávanějších traktorů v České republice s výkonem od 160 do 240 koní patří modely Case IH Puma. Stroje s elektronicky řízeným motorem jsou vybaveny systém navyšování výkonu Power Boost v dopravním režimu a při práci s vývodovým hřídelem, a to až o 35 koní. Díky této funkci neklesá produktivita soupravy a za stejný čas je možné zvládnou více práce. Zcela novou a bezesporu unikátní funkcí traktorů Puma je hydraulický Power Boost – navyšování výkonu při odběru výkonu přes hydraulický systém. Prostřednictvím snímačů na setrvačníku motoru a hnací hřídeli vývodového hřídele v převodovce si traktor neustále aktivně měří zatížení motoru a díky tomu navyšuje výkon plynule o přesně nutnou hodnotu. Navyšování výkonu lze tedy nově využít nejen v dopravě či při zapnutém vývodovém hřídeli, ale i při tahových pracích, při nichž se používá hydraulika, např. při setí s hydraulickým pohonem ventilátoru secího stroje. Aby tuto funkci mohli využívat i současní majitelé traktorů Puma, bude možné nahrát nový software i do stávajících modelů.
Traktory Puma mhou být nově vybaveny hydraulickými válci zadního tříbodového závěsu o průměru až 110 mm s větší zvedací nosností, reverzním ventilátorem, elektrickou parkovací brzdou a dokonce i čtyřrychlostním vývodovým hřídelem, který se používá u traktorů Case IH CVX. Výrobce také u těchto modelů prodloužil interval výměny filtru převodového oleje až na 1200 hodin. Díky dostatečně robustní konstrukci se zvýší i celková hmotnost na 13 tisíc kilogramů. Na letošní výstavě Sima byla také představena Puma s plynulou převodovkou, první modely by k nám měly přijít na přelomu září a října letošního roku.

Dvě novinky pro Magnum
V loňském roce představila společnost Case IH svůj nejsilnější klasický kolový traktor Magnum 335 s maximálním výkonem 368 koní. Od letošního roku lze tento model vybavit novou odpruženou přední nápravu třídy 5. Její konstrukce s vysokou únosností 6736 kg nabízí možnost optimálního dotížení přední části traktoru. Díky umístění tahového bodu ve středu traktoru poskytuje také o 20 % vyšší tahový výkon. Aktivní systém jejího odpružení se pomocí dvojice hydraulických válců stará o dokonalý komfort při práci na poli i silnici, dokonalé řízení a rychlou reakci odpružení má na starosti řídicí jednotka.
Druhou novinkou, která pomáhá spořit u tohoto traktoru palivo, je systém APM (automatické řízení produktivity traktoru). „Traktor s převodovkou plně řazenou pod zatížením se chová jako model CVX s vario převodovkou,“ vysvětluje Ing. Novák. „Po sepnutí tlačítka se z páky ručního plynu stane páka pro nastavení rychlosti. Obsluha si nastaví do paměti rychlost a traktor už sám automaticky řadí a nastavuje dodávku paliva a otáčky motoru tak, aby udržel požadovanou rychlost a jel s co nejmenší spotřebou. Systém má dva režimy – silniční APM Road a polní AMP Field. Podle výrobce dokáže systém Diesel Saver APM ušetřit palivo v rozmezí 10 až 25 procent v závislosti na povaze prováděné operace. Práce na silnici i na poli je velice ekonomická, protože systém nastavuje co nejmenší otáčky motoru a nejnižší dodávku paliva. Pokud se zvýší zatížení, zvětší se i přísun paliva, a když to nestačí, systém APM sám přeřadí.“

Steiger nezůstal stranou
Také na na jižní Moravě již pracuje několik kloubových traktorů Case IH Steiger, celkově jich je na českých polích v provozu již 25. V poslední době jsou tyto stroje osazovány turbokompoudním motorem s druhou přídavnou výkonovou turbínou, která využívá energii spalin. K výhodám této pokrokové technologie patří vyšší výkon až o 8 % bez zvýšení dodávky paliva, nižší spotřeba PHM o 4 % a menší hlučnost. Také tyto velké traktory mohou být vybaveny systémem hydraulického navyšování výkonu až o 35 k, takže se plně využije jejich výkon při práci s širokým secím strojem nebo jiným nářadím, které má velký odběr hydraulického oleje. V České republice jsou nejrozšířenější pásové traktory QuadTrac, pro něž je letos připravena nová konstrukce pásů. Uživatel si bude moci vybrat ze tří druhů pásů Armorlug s novou technologií, jejichž životnost by se měla zvýšit až o 23 procent.
Koncem roku 2010 či na začátku roku 2011 bude představena nová kompletní modelová řada traktoru Steiger, kdy nejvýkonnější model bude mít výkon 600 k a jeho maximální výkon bude až 670 koní. Zemědělci, kteří dnes tahače Steiger využívají k agregaci se stroji s velkým pracovním záběrem, nebo sdružující více pracovních operací či pracující do hloubky, takové modely požadují.

Do lesa i na silnici
Značka Steyr uvádí na trh tři nové modely traktorů v jednodušším provedení, které jsou speciálně upraveny do lesa. Jde o čtyřválcový model 4110 a dva šestiválcové modely 6125 a 6140. Odpovídají traktorům Case IH Maxxum X-line, tedy mají mechanicky řízený motor. Přímo z továrny jsou již speciálně upraveny pro použití v lese, nemají například tříbodový závěsu, takže jsou i podstatně levnější.
Úplnou novinkou poprvé představenou v České republice byl univerzální systémový traktor Steyer CVT Trac. „Písmena CVT znamenají, že model je vybaven plynulou převodovkou stejného označení a Trac pak značí to, že jde o systémový nosič,“ vysvětlil přítomným Ing. Pavel Novák. Kabina s otočným pracovištěm je umístěna ve středu traktoru, takže vpředu i vzadu vzniká dostatek prostoru na montáž přídavného zařízení. Systémový nosič lze využít jak v lesním hospodářství v kombinaci s vyvážečkou, navijákem, hydraulickým jeřábem či drtičem biologického odpadu, tak v komunální sféře s nakladačem, pluhem, různými žacími stroji či příkopovými frézami. Díky širokým možnostem montáže nástaveb umožňuje celoroční nasazení, může fungovat jako zemědělský stroj, tak traktor do lesa, či v komunální sféře.“

Klíčové informace
-Nové viniční traktory Case IH Qantum V a Qantum N s novým designem, kabinou, přístrojovou deskou a dalšími inovovanými technickými prvky poskytnou uživatelům větší produktivitu a komfort.
-I do klasického traktoru Case IH Maxxum X-line je možné zvolit převodovku ECO Semi PowerShift, která zaručuje nižší spotřebu paliva a menší provozní náklady.
-Velké traktory Case IH Puma mohou být od letošního roku vybaveny hydraulickým Power Bostem.
-Traktory Magnum 335 lze vybavit novou odpruženou přední nápravou a úsporným systémem APM.
-Koncem roku 2010 bude představena nová kompletní modelová řada traktoru Steiger s maximálním výkonem až 670 koní.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down