31.07.2023 | 06:07
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Den s kombajny v Ovčárech

Koncem května uspořádala společnost Strom Praha prezentační akci zaměřenou na sklizňovou techniku John Deere. Na dvoře střediska v Ovčárech byly za tímto účelem nachystány tři sklízecí mlátičky, dvě řezačky z nové modelové řady a také svinovací lis s variabilní komorou.

Zájemci o techniku byli rozděleni do tří skupin, podle toho, o jaké stroje se zajímali. Nepřekvapilo, že nejpočetnější skupina se šla podívat na sklízecí mlátičky a mezi nimi i já. Aby ne, když v trojici kombajnů nechyběl model X9, jejž jsem dosud neměl možnost si detailně prohlédnout.

Když byla představena modelová řada sklízecích mlátiček John Deere X9, bylo jasné, že je to reakce na extra výkonné konkurenční stroje s axiálním systémem výmlatu. A bylo také jasné, že tento stroj nebude nikdy rekordmanem v prodejích a na našem trhu se ročně uplatní tak jeden dva kusy směřující do podniků s vysokou hektarovou výměrou. Hodilo by se možná napsat i do podniků služeb, ale to až tak neplatí, protože ač Xdevítka vyniká vysokou průchodností, která v ideálních podmínkách atakuje 100 t/h, tak v pořizovací ceně je tento fakt náležitě zohledněn. Zajímavé je však to, že se najdou i zemědělci, jejichž výměra nedosahuje tisíců, ale stovek hektarů, a přesto si koupí stroj s cenovkou atakující 20 milionů.

Dva rozmetače pokryjí pracovní záběr až 16 m

Nutno ještě podotknout, že ona průchodnost prezentovaná údajem 100 t za hodinu je možná v ideálních podmínkách (výnos, nízká vlhkost, krátká sláma) a realitou v dobrých podmínkách bývá 60 až 80 t/ha. I to je hodně a jak říká specialista na sklízecí mlátičky John Deere Zdeněk Šmíd, práce se s modelem X9 je o hledání limitů. Jedním z nich je určitě pracovní záběr žacího adaptéru. 12 metrů je pro takovýto stroj málo a znamená to rychlost jízdy 7 až 9 km/h a to už je pro kombajn hodně. Navíc menší záběr a vyšší rychlost přinášejí vyšší ztráty energie v pojezdovém ústrojí.

Správnou volbou je vždy adaptér s pásovými dopravníky, který podává sklizenou plodinu do komory šikmého dopravníku a tím i do mláticího ústrojí řízeně, tedy s rostlinami položenými v ose jízdy a klasy napřed. Už tento adaptér dokáže zvednout výkonnost až o 15 %. Ten nejvýkonnější obilný má označení HD, záběr až 15,2 m a je tvořen ze dvou sekcí majících samostatné kopírování. Kukuřičný zvládne až 18 řádků. A další limit můžeme najít na motoru. A u něj při zběžném popisu sklízecí mlátičky X9 začneme.

Dva výkony, dva motory

V Ovčárech byl prezentován model X9 1100, který má výkon zvýšený na 700 k. Motor je v základu stejný jako u provedení X9 1000 (639 k), je to šestiválec John Deere PowerTech se zdvihovým objemem 13,6 l, avšak kromě jiné charakteristiky vstřikování používá místo jednoho dvě turbodmychadla.

Motor má dobře řešené chlazení, což platí i pro průchod vzduchu přes chladiče ostatních provozních kapalin. Blok chladičů je vybaven rozměrným rotačním sítem s ometacím kartáčem, nechybí odsávání hrubých nečistot a navíc každých 15 minut (frekvenci lze nastavit) se obrací proud vzduchu pro vyfoukání toho, co by se na rotačním sítu zachytilo. V praxi tak není nutné chladiče čistit, a když tak jen preventivně.

Rozměrné rotační síto s ometacím kartáčem zajišťuje spolehlivý provoz motoru i hydrostatických systémů

Kola, nebo pásy

Jak je u sklízecích mlátiček obvyklé, pojezdové ústrojí modelu X9 je hydrostatické a využívá převodovky ProDrive XL. Ta funguje jinak, než provedení ProDrive známé z modelové řady S, nebo T. Verze XL používá jeden hydrogenerátor a dva hydromotory, které se vyznačují menším geometrickým objemem. Pokud je potřeba vyšší tahová síla, jsou v činnosti oba, při vyšší rychlosti jízdy (15 km/h) se jeden odpojuje, a tak lze hlavně při dopravě uspořit nemalé množství nafty. Dosažená pojezdová rychlost činí 40 km/h, a pokud má být klidnou, doporučuje se použít pásový podvozek, jehož výhodou není jen nižší utužení půdy. V praxi to asi bude dělat málokdo, ale pro montáž pásových jednotek jsou sklízecí mlátičky JD X9 (ale i modely řady S) již z výroby připraveny. Takže, kdo má kolový podvozek, může jej relativně snadno zaměnit za pásový.

Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 8/2023.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down