V našich podmínkách je deset let života firmy a jejího ekonomického přežití výročím, hodným zaznamenání, zvláště jde-li o firmu, která je zcela v rukou tuzemských vlastníků a jejíž privatizace proběhla před desetiletím zcela průhledným způsobem.
Roku 1993 byla privatizována tehdejší STS v obci Nové Veselí, ležící nedaleko Žďáru nad Sázavou. Čtyři společníci ji získali odkoupením restitučních nároků a jejich úhradou v plné nominální hodnotě podle dohodnutých splátkových kalendářů. Zklamalo ale hledání tzv. strategického zahraničního partnera. To skončilo poznáním, že zájemci chtěli novou vznikající firmu ovládnout, ale bez účinné finanční pomoci při jejím rozběhu.
Od oprav k novým výrobkům
Nová firma ZDT, Zemědělská a dopravní technika, spol. s r. o., převzala po předchůdci - STS - areál, vybavený především pro generální opravy přívěsů. Zájem o opravy byl však minimální a proto padla při hledání náhradního programu volba na vývoj a výrobu nové dopravní techniky. Tehdejší dotace pro začínající soukromé zemědělské firmy podpořily na krátké období i odbyt nové techniky na tuzemském trhu.
Objektivně přece jen omezené možnosti uplatnit možnou výrobní kapacitu na tuzemském trhu vedly současně ke hledání možností exportu. Postupně se cílenou marketingovou prací, účastí na veletrzích a při dalších prezentacích dařilo nalézat nejprve ojedinělé, pak i pravidelné možnosti odbytu nejen na Slovensku, ale i v Německu, Nizozemsku a v Dánsku. V Německu "zabraly" dodávky dílů i celých nástaveb k původním dožívajícím východoněmeckým přívěsům. Jen díky dodávkám z Nového Veselí je v tomto regionu ročně repasováno kolem 500 těchto přívěsů. V Česku však pro takové masivní repase není příznivá skladba dožívající techniky, v provozu bylo příliš mnoho typů od různých výrobců. Opravy jsou pak řešeny individuálními zakázkami "na míru".
Vedení firmy ZDT má zmapován stav dopravní techniky v českém zemědělství, který není dobrý. Mnoho strojů této kategorie jen přežívá, protože prioritu zpravidla má při nákupech jiná technika. Na druhé straně fyzicky dožívají ve vnitropodnikové dopravě kdysi rozšířené a dodnes přežívající nákladní automobily, čímž přece jen vzniká prostor pro obnovu parku novými moderními traktorovými přívěsy.
Jedním z nejúspěšnějších produktů je devítitunový nosič nástaveb Grand Super s nosností 9 tun. Do celé republiky i do světa se z Nového Veselí rozjelo již 464 kusů těchto strojů. Ještě více - 777 kusů - bylo prodáno jednoduchých rozmetadel průmyslových hnojiv, ať už v nesené, nebo tažené verzi. Firma ZDT je v oblast je v místě svého působiště také významným zaměstnavatelem, protože dává práci až stovce lidí.
Když legislativa brzdí rozvoj...
Domácí prodej techniky důsledně kopíruje ekonomický stav a problémy celého sektoru, který byl během posledního roku postižen povodněmi a nepříznivým průběhem počasí na podzim a hlavně pak v zimě, což nutí zemědělce redukovat investiční záměry. Navíc není zřejmé, jaké budou toky peněz po našem předpokládaném vstupu do EU a nejistota v celém sektoru také ovlivňuje ochotu investovat.
Ani v těchto podmínkách neztrácejí představitelé firmy mírný optimismus, který vychází především z významného podílu exportu (asi 65 % z objemu výroby) a z inovací výrobního programu, zaplňujících bílá místa v nabízeném sortimentu dopravních prostředků pro naše zemědělce. Příkladem takové úspěšné novinky je jednonápravový přepravník zvířat NS 5-PZ Garant, určený k přepravě skotu a prasat s užitečnou hmotností 5 tun, který nahrazuje na farmách přežívající návěsy starší patnácti let nebo různé nepříliš mladší "faremní improvizace".
Nemalý podíl na produkci firmy zaujímají přepravníky pro stavební mechanismy. Tyto výrobky jsou vedle zemědělské techniky druhou jistotou ve výrobním programu společnosti ZDT. Brzdou dalšího technického rozvoje v oboru zemědělské dopravní techniky je i česká legislativa. Pro konstruktéry není problém navrhnout návěs s provozní hmotností do 32 tun, o který je mezi našimi zemědělci zájem. Pro provoz na veřejných komunikacích však u nás může být schválen pouze výrobek s maximální provozní hmotností 26 - 27 tun, takže mnohé současné nabídky návěsů s vyšší provozní hmotností nemají oporu v platné legislativě.
Nabídka pro velké i malé podniky
Současný výrobní program společnosti ZDT zahrnuje návěsy s provozní hmotností od 4 do 25 tun, přičemž těžiště zájmu zákazníků se přesunuje v poslední době na návěsy vyšších hmotnostních kategorií, které dovolí využít síly nových traktorů. Nabídka návěsů byla však rozšířena i o jednonápravový typ NS 8 s vanovou korbou. Přechod mezi kategoriemi návěsů s nižší a vysokou hmotností představuje nový člen řady MEGA 13, opatřený kyvnou tandemovou nápravou a vanovou korbou. v kooperaci s Agrostrojem Pelhřimov jsou vyráběna rozmetadla RA 80, 100 a 140. Chystaná inovace by měla umožnit použití těchto rozmetadel i na dosavadních univerzálních podvozcích ZDT řady MEGA.
Slavnostní část programu byla doplněna výstavkou celého sortimentu zemědělské dopravní techniky, vyráběné v Novém Veselí, konzultacemi potenciálních zákazníků s výrobcem i konkrétními jednáními vážných zájemců o nákup dopravní techniky.
Ing. Břetislav Koč
Text k foto:
(1)
V Novém Veselí proběhla při příležitosti jubilea firmy i výstavka výrobků
(2)
Novinka ve výrobním programu ZDT je jednonápravový přepravník zvířat NS 5-PZ Garant, určený k přepravě skotu a prasat s užitečnou hmotností 5 tun.
Foto Břetislav Koč