V minulé části technického popisu nového traktoru Deutz-Fahr 8280 TTV jsem čtenáře seznámil se zajímavostmi týkajícími se jeho motoru a převodovky. Dále se budu věnovat dalším konstrukčním celkům, zejména pak zajímavostem, které nejsou u traktorové techniky obvyklé.
Traktory DF 8280 TTV je možné dodat ve třech rychlostních verzích, a to 40, 50 a 60 km/h. Protože převodovka TTV je konstruována tak, že při jmenovitých otáčkách motoru uděluje traktoru rychlost jízdy až 70 km/h (k čemuž ale díky elektronickému omezení nikdy nedojde), znamenají rychlostní limity 40, 50 a 60 km/h to, že mohou být dosaženy v otáčkách motoru snížených až na 1220, 1550, či 1830 ot/min.
S rychlostním limitem 60 km/h se standardně váží suché kotoučové brzdy přední nápravy, které lze jako výbavu na přání dodat i do traktorů, které jedou 40 nebo 50 km/h. Podle postřehů z praxe se tyto účinné brzdy hodí vždy. A v kombinaci s inovovanými vzduchovými brzdami pro přívěsné stroje, které mají vlastní řídicí jednotku a velmi plynulý náběh brzdného účinku, zajišťují bezpečnou jízdu traktoru s jakoukoliv agregací. Tedy samozřejmě s agregací legislativně schválenou.
Krom možnosti brzděné přední nápravy je brzděná samozřejmě též náprava zadní, a to pomocí mokrých lamelových brzd. Klasikou je elektrická parkovací brzda, která je obdobná jako u původního typu převodovky, avšak ovládání je pozměněné. Servomotor sice zůstal venku, ale zbylý mechanismus už je integrován dovnitř převodové skříně.
V souvislosti s přední nápravou je třeba zmínit hydropneumatické odpružení, jejž je možné nastavit ve třech úrovních intenzity, dále 100% uzávěrku diferenciálu, kterou lze spolu s uzávěrkou zadní a pohonem přední nápravy ovládat v automatickém režimu podle úhlu natočení kol a pojezdové rychlosti.
Ekonomicky i vpředu
V souvislosti s novou převodovkou byla změněna i zadní náprava disponující nově nosností přes 11 tun a v kontextu s tím byla upravena též část těla traktoru obsahující krom rozvodovky i spojku a převodovku PTO a samozřejmě hydraulický systém.
Mokrá spojka PTO má proporcionální ovládání a rychlost spínání jde nastavit ve třech úrovních. Řazení tří rozsahů vývodového hřídele je elektrické a má i neutrální polohu, což přináší plus při zapojování náhonového hřídele. Rychlostní rozsahy jsou 540E, 1000 a 1000E.
Zajímavostí je možnost použití dvourychlostního předního PTO. Ten může mít otáčky 1000/1000E a toho jde s úspěchem využít u čelně nesených strojů s aktivním pohonem. Ne vždy je přes PTO odebírán vysoký točivý moment, a pak přijde vhod Eko režim, u něhož se jmenovité otáčky PTO dosahují při 1500 otáčkách motoru, tedy v okamžiku, kdy má nejvyšší točivý moment. Rozsah zadního PTO v režimu 1000E je zpřevodován stejně, takže například při využití žací kombinace je zajištěno, že se disky čelního i vzadu neseného stroje otáčejí stejně rychle.
Působivé průtoky oleje
V souvislosti s použitím plynulé převodovky má hydraulický systém oddělenou olejovou náplň. Až 90 l z objemu oleje může být využito pro přípojný stroj. A působivé jsou i hodnoty maximálního průtoku přes rychlospojky. Přes žlutý a červený pár lze dodávat až 140 l/min, přes ostatní 100 l/min. Celkový počet vnějších hydraulických okruhů je pět vzadu a dva vpředu, ovšem možné jsou i jiné kombinace. Nechybí Power Beyond a hydraulicky ovládané stabilizátory ramen. Ta mají maximální nosnost 11,1 tuny (vpředu je to 5,3 t) a jejich výrobcem je Walterscheid. Samozřejmostí je EHR obsahující doplňkové funkce (regulace podle prokluzu, zapínání PTO podle polohy ramen atd.).
Základem hydraulického systému je axiální pístový hydrogenerátor s regulací Load Sensing, který může být dodán ve variantě s průtokem 120, 160 a 210 l/min. Standardem pro traktory dovážené do ČR by měl být průtok 160 l/min.
Ještě si dovolím poznámku k řízení kol přední nápravy. To je vybaveno samostatným čerpadlem s průtokem 58 l/min a systém řízení má i funkci EasySteer snižující počet otáček volantu k dosažení maximálního rejdu kol (nastavitelnou ve třech úrovních intenzity). Nejmenší počet otáček volantu mezi plným rejdem na obě strany je 1,5.*
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 7/2021.