Součástí výrobního sortimentu postřikovačů od firmy Agrio MZS jsou i samojízdné stroje. Dříve to byly postřikovače SAMec a poté Dino a Gekon. Postřikovače Dino byly v první generaci vyráběny s podvozkem od subdodavatele, ve druhé pak s podvozkem vlastní výroby. Ten ovšem vykazoval jisté nedostatky, které se projevovaly především při jízdě vyšší pojezdovou rychlostí. V Agriu proto vyvinuli třetí generaci tohoto postřikovače jehož podvozek byl zásadně předělán. A nejen podvozek.
Nový postřikovač Dino III stál v expozici společnosti Agrio v německém Hannoveru. A protože novinkou jeho konstrukce je nejen podvozek, zásadní změny si v krátkosti popíšeme. Podvozkem však stejně začneme.
Jiné řízení
Zásadním problémem původního provedení byl systém řízení. Ten byl konstruován bez spojovací tyče a vybaven automatickým vyrovnáváním kol. To fungovalo při polních rychlostech a stabilizovalo kola v přímém směru, při dopravě však vyrovnávání kol muselo být z bezpečnostních důvodů vypnuto a při delších přejezdech se proto významně měnila sbíhavost kol.
U nového provedení je použita klasická varianta řízení se spojovací tyčí což jej významně zjednodušilo a nyní je už spolehlivé. Faktem je, že toto řešení nedovolí plynulou změnu rozchodu kol, ale to prozatím nevadí a v budoucnu bude pro tuto variantu použito jiné řešení.
Dalším problémem druhé generace Dina bylo uložení svislých čepů řízení. To nebylo přesně v ose kol a rázy z terénních nerovností i zátěž v podobě postřikové nástavby se přenášely na rám, který byl přetěžován což se projevilo na jeho životnosti. U nového provedení jsou již čepy umístěny správně a tím by měly být problémy s rámem vyřešené. Nutno říci, že výrobce všechny postřikovače Dino II od zákazníků preventivně stáhnul a vybavil je rámy s výše popisovanými úpravami.
S úpravami podvozku souvisí i zvětšený rozsahem pneumatického odpružení (o 15 %) což přináší klidnější jízdu i při maximální rychlosti jízdy 50 km/h (omezilo se i houpání při brzdění a rozjezdu). Navíc byla díky jinému systému řízení a pojezdu omezena olejová náplň a to o značných 60 litrů. V hydraulickém systému byly sníženy tlaky což přináší menší zahřívání oleje a tím i nižší spotřebu paliva. Ta je dále redukována omezením otáček motoru při dopravě.
Čtyři body odpružení
Nově je ve standardní výbavě odpružená kabina. Odpružení kabiny výrobce celé předělal a je na čtyřech bodech. Vpředu na dvojici pružin (každá z nich je stabilizována dvojicí malých tlumičů), a vzadu pomocí vzduchových měchů s regulátory zatížení. Tím se komfort v kabině významně zvýšil a výrobce navíc i snížil hlučnost, která v ní působí na obsluhu. A to výrazně, o plných 5 decibelů. Zajímavé je, že na omezení hluku se podílí i nový ventilátor chladiče motoru. Ten má krom nižšího akustického projevu i reverzovatelné lopatky (systém CleanFix). A když zůstaneme při popisu novinek v kabině můžeme uvést nové úložné prostory a nový ovládací terminál s obrazovkou mající úhlopříčku 10 palců. Je určená pro ovládání motoru, pojezdového ústrojí a hydrauliky. Na místo tří monitorů jsou nyní v kabině jen dva (druhý je určen pro aplikační nástavbu).
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 12/2023.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!