Akciová společnost STS Strakonice byla založena v padesátých letech minulého století. Počátkem devadesátých let prošla firma privatizací, ale její výrobní program se příliš nezměnil. Firma momentálně zaměstnává 120 zaměstnanců a tradičním produktem zůstávají již zhruba čtyřicet let sběrací vozy. Jejich výroba už ale v posledních letech v celkové produkci rozhodně nepřevládá.
„Od začátku 90. let tvoří výroba sběracích vozů zhruba 20 % objemu ročního obratu, zbylých osmdesát procent kooperujeme se zahraničními partnery. Nejdůležitějším z nich je pro nás rakouský Pöttinger. Vyrábíme pro něj celou škálu dílů, především ke kultivátorům a sběracím vozům. Tato výroba představuje 40 až 50 % naší produkce. Dalším důležitým partnerem je rakouský výrobce menší zemědělské techniky firma Trumag. Pro německou firmu Rabe vyrábíme rámy ke kultivátorům a do Švýcarska vyvážíme rámy na komunální techniku. Mohu říci, že máme pět až šest stálých obchodních partnerů a spolupráce s nimi pokrývá zhruba 70 % výrobních kapacit, další zakázky se získávají v průběhu roku na doplnění výroby a při jejich realizaci ve většině případů nejde o stabilní spolupráci,“ říká vedoucí obchodního oddělení Ing. Dušan Soukup.
Složitá situace na trhu
Sběracích vozů se vyrábělo ve strakonické STS až 400 kusů za rok, ale ty doby jsou dávno pryč. Konkurence na trhu je více než značná, a tak bylo předloni vyrobeno 25 vozů, loňská výroba byla ještě nižší.
„Po roce 1990 jsme zůstali pouze na českém a slovenském trhu a roční prodej vozů všech značek se v České republice pohybuje mezi 50 až 100 kusy. Jelikož prodejní boom slavila do konce osmdesátých let prakticky nedostupná zahraniční technika, byl pokles výroby tuzemských sběracích vozů naprosto logický, i když při srovnávacích testech naše vozy za konkurencí nikterak nezaostávaly. A to již vůbec nemluvím o prodejní ceně, která je i nyní o 40 až 50 % nižší než u dovážené techniky.
Prodej našich vozů probíhá z osmdesáti procent ve spolupráci s obchodními organizacemi, 20 % prodáváme přímo. Obchodní organizace zajišťují také případný servis. Momentálně převládá poptávka především po vozech s větším objemem ložného prostoru. Výhodou samozřejmě je, když zákazník avizuje své přání na specifikaci vozu několik týdnů dopředu, přesto je firma schopna, pokud se nějaký zájemce rozhodne pro náš vůz „na poslední chvíli“, jeho požadavky uspokojit,“ objasňuje strategii společnosti Dušan Soukup.
Sběrací vozy Horal
Momentálně v Radošovicích nedaleko Strakonic, kde má společnost STS své sídlo, vyrábějí dvě řady vozů Horal - pro sběr suché píce a po doplnění vhodným řezacím zařízením také pro sběr senáží. Starší typ vozu má design ve tvaru písmene V, novější do U je užší. Jeho šířka je oproti dřívějším 2,7 metru jen 2,5 metru, takže odpovídá požadavkům evropských norem. Vozy s označením SP 3-340.1 až 4 mají objem ložného prostoru 49, 60, 65 a 80 m³. Jejich nosnost dosahuje po změně konstrukce nápravy 13 až 15 tun.
Ovládání všech funkcí je dálkové, řešené elektrohydraulickým rozváděčem, který obsluha řídí rádiovým ovladačem z kabiny traktoru. Mohutné tlačené pětiřadé sběrací ústrojí má šířku záběru 1,67 m. Je vybaveno hmatacími koly s pneumatikami, které umožňují jeho výškové nastavení. Hydraulicky výškově stavitelná je také přední oj.
Ve standardu všech typů vozů je použito bubnové vkládací ústrojí ve tvaru šroubovice, které zaručuje pořezání hmoty na velmi krátkou délku. Tak je píce připravena k výrobě kvalitní senáže. Konstrukce pohonů vkládacího ústrojí je robustní, což zaručuje jeho velkou provozní spolehlivost.
Ve volitelné výbavě vozu je řezací ústrojí s maximálně 40 noži. Samostatně jištěné nože jsou snadno vyměnitelné. Řezací ústrojí může být osazeno jejich různým počtem s možností řezání sklízené píce na délku 40 mm. Proces řezání je možné vyřadit. Nože jsou stejně jako kardanové hřídele a například hmatací kola zahraniční výroby.
Hydraulický posuv dna vozu zajistí jeho vyprázdnění za dvě minuty (u dvou větších typů za 2,6 min).
Sběrací vůz se pohybuje na tandemové výkyvné nápravě s rozchodem kol 2,3 m. Vůz, pro který se jako vhodný tažný prostředek doporučuje traktor o výkonu minimálně 100 koní, při výrobě těžší senáže raději až 160 koní, dosahuje pracovní rychlosti 6 až 12 km/h. Přepravní rychlost je 30 km/h.
Roman Paleček