V oblasti zemědělské dopravní techniky pokračuje vývoj stále dál. Týká se to i podvozků, a to s cílem zvýšení komfortu jízdy, bezpečnosti a také snížení negativního působení na půdu. Výběr vhodného provedení podvozku záleží na převažujícím způsobu využití návěsu, ale i na představách o výši investice.
U podvozku například pro těžké aplikační cisterny či návěsy s korbou o velkém objemu pro transport zrna či řezanky se často objednávají pneumatiky o velkém rozměru. U aplikační techniky nejsou výjimkou ani ráfky o průměru 30 palců, zatímco u velkoobjemových návěsů s korbou se většinou končí na ráfcích o průměru 26,5 až 28 palců. Je to dáno také tím, že větší roli hraje manévrovatelnost s návěsem a úhel rejdu kol. U podvozků tridem je řízení první a třetí nápravy samozřejmostí; u tandemových podvozků je naproti tomu řízení druhé nápravy často mezi položkami výbavy na přání. Nicméně jej lze jen vřele doporučit, protože natáčením kol se prodlužuje životnost pneumatik, ale podvozek se při zatáčení zároveň chová i šetrněji k travnímu drnu.
Více informací v Zemědělci č. 29/2023.*