V loňském roce se na trhu objevila nová modelová řada traktorů BCS nesoucí název Spirit 70. A protože Spirit je v překladu duch, nabízí se otázka, co tímto označením výrobce sledoval. Spirit však bylo i označení vozítka, co šest let jezdilo po Marsu. Smysl označení nové modelové řady traktorů tedy není moc zřejmý, avšak to není podstatné, důležitější je to, co mohou traktory svým uživatelům nabídnout, a na to se pokusí ve stručnosti odpovědět tento článek.
Traktory modelové řady Spirit 70 jsou nabízeny ve třech provedeních, která se liší nikoliv výkonem motoru (jak bývá zvykem), ale způsobem řízení. Verze AR používá kloubové, provedení RS řízení kol přední nápravy a varianta DualSteer kombinaci obojího. Z provedení RS vychází též traktory MT, což jsou speciály pro horské oblasti vyznačující se vyšší svahovou dostupností.
Systém řízení DualSteer je unikátní záležitost. Kloubové řízení je přes táhla propojeno s řízením kol přední nápravy, aby oba tyto systémy fungovaly synchronně. Tím lze kola přední nápravy natočit v úhlu až 70° vůči nápravě zadní a významně tak snížit poloměr otáčení.
Jen s filtrem částic
Pohonnou jednotkou všech Spiritů je čtyřválcový motor Kohler se zdvihovým objemem 2,5 l a nejvyšším výkonem 63 k. Používá přeplňování, čtyřventilovou techniku rozvodu, vstřikování Common rail a též filtr částic pro splnění emisního limitu Stage V. Tlumič výfuku a filtr částic jsou schovány pod kapotou motoru, takže nijak nepřekáží ve výhledu.
Je zvláštní, že u speciálu, kde se klade důraz na rozměry je použit čtyřválcový motor, navíc s vyššími jmenovitými otáčkami. Dosahují hodnoty 2600 za minutu. Jejich nastavení lze provádět pedálem i otočným ovladačem, který funguje jako ruční plyn a třetí možností je využití tlačítka konstantních otáček.
Jako výbava na přání je nabízen systém SCS, který kombinuje elektromagneticky ovládaný ventilátor chlazení umístěný za hlavním chladičem s ventilátorem elektrickým, který je před ním a má reverzní otáčky. Pokud se hlavní ventilátor vypne a elektrický zapne, dochází k vyfoukání nečistot na vstupní mřížce chlazení a to v manuálním, anebo automatickém režimu.
Nová převodovka
Nové převodové ústrojí používá reverzaci při zatížení a k tomu čtyři synchronizované převodové stupně v kombinaci se třemi rychlostními rozsahy. Ovládání spojek je možné pedálem, páčkou reverzace, nebo tlačítky na reverzační a řadicí páce. Standardem je pohon všech kol a uzávěrky diferenciálů. Bržděná jsou kola zadní nápravy a to pomocí mokrých lamelových brzd. Jejich ovládání může být propojeno s ovládáním pojezdových spojek. V takovém případě dochází po sešlápnutí brzdového pedálu k rozpojení pojezdu i k brzdění. Po uvolnění pedálu brzd se traktor opět rozjede (systém Brake & GO).
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 1/2023.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!