Již několikráte jsem psal o tom, že elektropohony v klasické zemědělské technice nedávají většího smyslu, protože jejich energetická náročnost je vysoká. Přesto se takové stroje začínají objevovat a můžeme je najít například u menší manipulační techniky. Slovo menší je přitom důležité, neboť u velkých strojů je využití akumulátorů nemožné a pokud u nich budeme muset nahradit vznětový motor tak se jako smysluplná alternativa jeví vodík nebo metan.
Ovšem u menších nakladačů může mít bateriový pohon své uplatnění. Například v uzavřených prostorách, kde mohou být problémem emise, tam kde vadí hluk spalovacího motoru, při činnostech kde jsou dobře definované časy pro práci a nabíjení a pozitivem pro takové stroje může být i skutečnost, že řada zemědělských podniků má bioplynové stanice a tudíž levný zdroj elektrické energie.
Realitou je to, že nakladače s elektropohonem jsou podstatně dražší než ty se spalovacími motory. Ovšem jejich výhodou je to, že jsou konstrukčně jednodušší. Ono se to na první pohled nezdá, ale moderní spalovací motor splňující platné emisní limity není nijak jednoduchým zařízením. U elektropohonů není použit a jeho místo zajímají akumulátory. Stejně jako spalovací motor, i ony mají omezenou životnost, (oproti spalovacímu motoru více omezenou) ovšem z pohledu servisu jsou bezúdržbové.
Měl jsem možnost si porovnat dva malé kolové nakladače od firem Merlo a Schäffer. První byl v podobě manipulátoru s teleskopickým ramenem a olověnými akumulátory (Merlo), druhý byl v kloubovém provedení a s akumulátory typu Li-Ion (Schäffer). Jednalo se tedy o dvě rozdílné koncepce v konstrukci i systému pohonu. A jak to dopadlo? To se dozvíte za chvíli. Nejprve se chvíli pojďme věnovat technickému popisu obou strojů.
Klasik v pohonu, unikátní v konstrukci
Merlo eWorker je malým manipulátorem jenž má řízenou pouze zadní nápravu, je vyráběn v provedení EW 25.5-60 (44 kW/60 k) a EW 25.5-90 (66 kW/90 k) a do elektrické podoby byl postaven od základu. Používá olověné trakční akumulátory celkovým napětím 48 V a kapacitou 960 Ah. To je řešení, které dlouho známe třeba z pohonů vysokozdvižných vozíků. Akumulátory jsou umístěny mezi nápravami a po jejich odpojení je lze snadno jako celek demontovat (s využitím vidlí manipulačního vozíku) a nahradit novou sadou. Význam to má tam kde by byl stroj nasazen v náročnějším provozu, protože přece jen dobíjení olověných akumulátorů není tak rychlé jako u Li-Ion verzí.
Dobíjení je možné řešit v manipulátoru instalovanou či externí nabíječkou se vstupním napětím 230 nebo 400 V. Protože se jedná o klasické olověné akumulátory, nelze rychlost nabíjení příliš ovlivnit a výrobce udává čas okolo 9 hodin. Po každém dobití by se navíc měla dolít destilovaná voda. Neznamená to však odšroubovat uzávěry na všech článcích, ale je k tomu určena jen jedna centrální hadice.
Zajímavý je systém pohonu. Obě přední kola mají samostatné elektromotory pohonu, pokud je stroj ve verzi 4k4 (eWorker 25.5-90) je doplněn o třetí elektromotor pro pohon zadní nápravy. Samostatný elektropohon má hydraulický systém. Jeho hydrogenerátor umí vytvořit průtok až 42 l/min, což postačí pro zvedání a vysouvání teleskopického ramene do výšky až 4,8 m a pro nejvyšší nosnost 2,5 tuny.*
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 6/2023.
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!