23.09.2001 | 10:09
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Dvouřádkový vyorávač GRIMME SF 170-60

Moderní varianta samojízdného sklízeče

Stroj s označením SF 170-60, uvedený před dvěma roky na evropský trh, byl pro odbornou veřejnost poměrně velkým překvapením. Je to pádná odpověď firmy GRIMME na poptávku po výkonnější technologii sklizně brambor. Navíc za současného dodržení požadavku na šetrnou manipulaci s hlízami – stroj lze nasadit i pro sklizeň konzumních brambor. Vyorávací, separační a rozdružovací ústrojí bylo převzato z úspěšného modelu v závěsném provedení s označením SE 170-60.

Pojezdové ústrojí bylo přizpůsobeno práci mezi řádky brambor. Sklízeč má sice čtyři kola, ovšem v principu se jedná o „tříkolku“ – přední řídicí kolo je zdvojené. Je otočné v rozsahu +/- 70o a tím se lze na souvrati otočit o 180o bez dalšího manévrování. Čas pro otáčení se tak výrazně zkrátí ; spolu se zásobníkem o kapacitě 6 t tvoří rozhodující předpoklad vysoké výkonnosti. V závislosti na podmínkách sklizně je stroj GRIMME schopen sklidit od 2,5 do 6 ha za den.

K pohonu slouží šestiválcový motor Mercedes-Benz s přeplňováním a výkonem 205 kW/280 k. Za standardních podmínek výkon motoru zcela postačuje. Podle zahraničních zkušeností by ale bylo vhodné zvýšení zálohy výkonu pro obtížné situace (vlhká půda, zvlněný terén apod.). Hmotnost sklízeče při naplnění zásobníku překračuje 22,5 t (prázdný 16,5 t). Přitom dojde k částečnému zahloubení podvozku do půdy a k poklesu otáček motoru. Stroj je vybaven hydrostatickým pohonem všech kol. Olejové čerpadlo zásobuje hydromotor v předním kole a v zadní nápravě. V předním kole je hydromotor vybaven planetovou převodovkou. Zadní kola jsou v provedení hnací nápravy s předlohovým hřídelem a hydromotorem.
Podvozek navíc disponuje řaditelnou trakční regulací, která zaručuje udržení dopředného tahu i na vlhké půdě. Obsluha má k dispozici tři způsoby řízení : předním kolem, všemi koly a „psí chod“. Jak tomu u samochodných strojů v současnosti bývá, jsou nejdůležitější ovládací prvky soustředěny v joysticku, integrovaném v loketní opěrce. Zde může řidič téměř každou funkci naprogramovat, počínaje řízením zadních kol až ke změně otáček jednotlivých hydromotorů.

Na novém stroji je obzvlášť nápadná nová kabina, kterou dodává firma CLAAS. Působí velmi prostorným dojmem a nabízí obsluze dostatek místa. Velkoplochá skla nabízí vynikající výhled, ale zrcadlení na vnitřní straně působí rušivě na řidiče. Informace o průběhu činnosti stroje podávají řidiči kamery, resp. jejich výstupy v kabině. Soustavně sledují první prosévací dopravník, rozdružovací systém, přebírací dopravník a zadní sekci stroje.
Při vyorávání lze kabinu hydraulicky pootočit vpravo, nejvýše však o 25o. Řidič tak může sledovat právě sklízenou plochu. S výjimkou vnější hrany řádku těsně vedle předního kola, takže pro spolehlivé najíždění je potřeba speciální tyče. Zásobník brambor také zabraňuje výhledu na prosévací pás. To však není problém, protože jej sledují obě instalované kamery.

A nyní již k vyorávacímu systému. Hloubkové vedení lopatkovitých radliček zajišťují dva tažené kopírovací válce - pro každý řádek samostatně. Celkem čtyři kotoučová krojidla jsou pružně uložena. Po vyorání putují brambory spolu se zeminou a plevelem na první 2,75 m dlouhý a 1,70 m široký prosévací pás. Odtud je směs již bez hlíny vedena na hrubý naťový dopravník. Brambory zde propadávají na níže uložený druhý prosévací pás, který je široký 1,65 m a dlouhý 3,90 m. Malá výška přepadu byla mimochodem vždycky krédem firmy GRIMME. Zbývající plevele jsou oddělovány nastavitelnými stěrači na naťovém dopravníku.
Z druhého prosévacího pásu jde hmota na rozdružovací systém, tvořený třemi napříč příp. podélně běžícími pásy s gumovými prsty. Oba první pásy mají kromě toho ještě zdvojené stírací válce k oddělování příměsí. Třetí pás může být v provedení prstovém, kartáčovém nebo stíracím. Rychlost pohybu pásů se nechá regulovat z kabiny. U rozdružovacího stolu, který následuje, mohou bez problému pracovat čtyři osoby.
Zásobník nového vyorávače má kapacitu téměř 6 t brambor, spolu s automatikou plnění a prodloužením stěn nejvýše 6,5 t. Překládací výška činí 4,25 m.

Závěrem : Pro podniky, specializované na pěstování brambor, by byl nový samojízdný sklízeč GRIMME SF 170-60 vhodnou variantou pro zajištění výkonné a kvalitní sklizně. Jeho nasazení se vyplatí jak u odrůd pro průmyslové, tak i pro potravinářské zpracování. Vyorávací a separační ústrojí včetně zásobníku hlíz vychází ze systému taženého provedení s označením SE 170-60. Sklízeč je i přes své rozměry dostatečně obratný a dobře využitelný i za těžkých podmínek. Za svou cenu, která přesahuje 400.000 marek, je téměř kompletně vybaven. Pro případ sklizně ranných odrůd může být připojen ještě drtič natě.

Technická data GRIMME SF 170-60 : Motor : Mercedes-Benz, řadový 6-válcový se zdvihem 6,37 l, 205 kW/280 k při 2300otáčkách/min, 600 l palivová nádrž, max. rychlost 20 km/h, na přání 25 km/h.

Převodovka : Hydrostat Sauer – Sundstrand se dvěma rozsahy rychlostí a regulací tažné síly, dva hydromotory v přední nápravě a jeden hydromotor pro zadní nápravu.

Podvozek : Zdvojená montáž vpředu (620/75R30) s úhlem natočení kol 70o, vychýlení řízené zadní nápravy 12o, zadní pneumatiky o rozměru 800/22-30,5.

Příjem a separace : tažené kopírovací válce, čtyři kotoučová krojidla, varianty s odstupem 54, 58 nebo 62 cm, 2 lopatkovité radličky, volitelně 2- nebo 3-listé, 2 vtahovací válce natě s průměrem 40 cm, 1. prosévací pás : šířka 1,70 m, délka 2,75 m, tyče 10 mm ; 2. prosévací pás : šířka 1,65 m, délka 2,75 m, tyče 10 mm.

Rozdružovací systém : 1. fáze rozdružování : šikmo probíhající pás s gumovými prsty a dvojitými stěrači, přestavitelný sklon, šířka 1,30 m, délka 2,34 m ; 2. fáze rozdružování : v podélném směru probíhající pás s gumovými prsty a dvojitými stěrači, mechanicky nastavitelný sklon, šířka 1,30 m, délka 1,45 m ; 3. fáze rozdružování : šikmo probíhající pás s gumovými prsty, mechanicky nastavitelný sklon, šířka 1,30 m, délka 1,45 m, varianty UB, SB, NB.

Zásobník hlíz : kapacita 6 t (na přání 6,5 t), překládací dopravník s plastovým potažením

Kabina : výrobce firma CLAAS, se dvěma sedačkami, řízení všech hlavních funkcí a nastavování stroje joystickem, dva monitory střídavě přepínají obraz ze čtyř kamer

Rozměry a hmotnost : Šířka 3,30 m, délka 11,40 m, výška 4m, pohotovostní hmotnost 16,5 t, celková dovolená hmotnost s plným zásobníkem 22,5 t.
Pro zajímavost : O tom, že u firmy GRIMME směřuje vývoj směrem k samojízdným strojům opravdu rychlým tempem, dokazují další provedení těchto strojů v současné nabídce. Kromě výše uvedeného typu je to čtyřřádkový vyorávací nakladač s označením SF 3000 s motorem o výkonu 280 k. Na počátku tohoto roku byl v designové studii předveden nový čtyřřádkový zásobníkový sklízeč. Vpředu je poháněn pásovým podvozkem, pocházejícím z typu SF 3000, a umístěným pod rámem s kabinou. Vzadu se stroj opírá o řízenou nápravu.

Ze zahraničních materiálů přeložil Petr Beneš

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down
Přehled ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.