Sklizeň obilnin spočívá na samojízdných sklízecích mlátičkách, které dosahují vysokých výkonů, v průměru 4 ha/hodinu. Jsou tak vytvořeny technické předpoklady pro vysokou efektivnost jejich práce k dosažení co nejnižších nákladů na sklizenou tunu produkce. Nezbytnou podmínkou efektivní práce sklízecí mlátičky je ale vždycky výkonný, spolehlivý a přesný způsob přepravy obilí. Platí totiž pravidlo, že čím je sklízecí mlátička výkonnější, tím vzniká výraznější ztráta způsobená nedostatečnou souhrou přepravy a sklizně.
„V případě nedostatečné logistiky vznikají prostoje, který nás stojí nemalé peníze,“ říká Ing. Michal Sechter, produktový manažer dopravní techniky společnosti PEKASS. „Nesmíme zapomenout, že v takovém případě dochází u velkých sklízecí mlátiček k mnohem výraznějšímu zvýšení celkových nákladů na sklizeň než u malých strojů. Pak postrádá smysl mít výkonnou sklízecí mlátičku, která následně čeká na odvoz vymláceného obilí.“
Společnost PEKASS má v nabídce překládací vůz Horsch Titan 34 UW, který zaručuje díky objemu 34 m3 vysoký přepravní výkon během sklizně bez zbytečných prostojů a složitého manévrování na souvrati. Uvedený objem přepravního vozu odpovídá jednomu nákladnímu automobilu, který je naložený naráz ve velmi krátkém čase. Sklopný vyprazdňovací šnek o průměru 600 mm disponuje výkonem 18 tun za minutu, takže Titan 34 UW přeloží svůj náklad za pouhých 90 sekund. Teleskopická náprava zvyšuje stabilitu a snižuje zhutnění půdy při přejezdech. Jejím vysunutím se každé kolo posune vně o 30 cm a rozchod kol se zvětší z 2,95 m na 3,55 m. Posílí se tak nejen stabilita vozu, ale zároveň se snižuje případné zhutnění, protože kola vozu nejedou v kolejích traktoru. Další konstrukční prvek, který pomáhá chránit půdní strukturu, jsou pneumatiky o velkém průměru (900/60 R32) s velmi hlubokým dezénem. Rozšířenou výbavu tvoří integrované váhy, pneumatické brzdy, výborně viditelný ukazatel otevření šoupěte vstupu do šneku, kamerový systém a barevný monitor.*
Celý článek naleznete v Zemědělci č. 24.