03.10.2023 | 03:10
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Elektrická vozidla v dopravě

V ČR je trend používání nákladních elektromobilů ještě v plenkách a k 1. lednu 2021 u nás jezdilo 461 nákladních elektromobilů. Na silnicích tedy nejčastěji potkáváme nákladní vozidla se spalovacím motorem. V zahraničí spalovací motory zvolna vytěsňují elektromotory, nejčastěji v dodávkách a autobusech. Elektromobily, které přepravují náklad jsou omezené svým dojezdem. V průměru je to 230 km. Proto se elektromobily používají převážně pro dopravu ve městech, kde najezdí za den malou vzdálenost.

Mezi užitková elektrická vozidla můžeme zařadit elektrické dodávky a malá nákladní elektrovozidla. Na některá užitková elektrovozidla lze získat až 50 % dotaci. Například firma EVUM Motors nabízí plně elektrický komunální vůz EVUM aCAr, na který lze tuto dotaci získat. Toto vozidlo můžeme využít v průmyslu, zemědělství nebo v komunální sféře pro údržbu měst a obcí. Výrobce nabízí plně elektrický pohon s napětím 48 V, dojezdem až 200 km na jedno nabití, pohonem všech kol a užitečnou hmotnost až 1000 kg.

Komunální elektrické vozidlo
EVUM aCAR
Komunální vozidlo EVUM aCAR

Protože nejslabším článkem elektromobilů je dojezd, tak se neustále vyvíjí technologie, jak ho prodloužit. Korejská automobilka Hyundai přišla s nápadem úpravy kroutícího momentu v závislosti na zatížení vozidla. Jestliže je vozidlo bez nákladu není potřeba velký kroutící moment a sytém ho omezí. Při omezení kroutícího momentu není potřeba tolik elektrické energie z akumulátorů jako při poskytnutí maximálního kroutícího momentu a dojde tím k prodloužení dojezdu elektrovozidla. Použitím tohoto systému by mělo dojít k ušetření elektrické energie, prodloužení dojezdu a celkovému zlepšení hospodárnosti užitkových vozidel. Hyundai by chtěl systém využívat v budoucnu při výrobě malých užitkových automobilů.

Elektromotory v nákladních automobilech jsou ve větší míře v testovací fázi. Přesto už máme v ČR první dobíjecí stanici pro nákladní vozidla. Byla otevřena 22. února 2022 a najdeme ji v pražských Stodůlkách v areálu společnosti Mercedes-Benz Trucks. Právě společnost Mercedes-Benz nabízí jeden z plně elektrických náklaďáků. Je jím Mercedes-Benz eActros. Pohon tohoto vozidla zajišťují dva integrované elektromotory s dvoustupňovou převodovkou. Tyto elektromotory jsou napájeny ze tří nebo čtyř sad akumulátorů. Dojezd eActrosu je přibližně 400 kilometrů a lze ho nabít z 20 na 80 procent za 1 hodinu, při použití 400 A stejnosměrného proudu.*

Ing. Ondřej Tupý, Dis., Fakulta Zemědělská a technologická Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down