Velmi oblíbená řada traktorů středního výkonu pod označením T5 prošla zásadním faceliftem, přesněji řečeno, zásadním přepracováním. Přestože jeden z prvních vyrobených kusů byl v expozici již na výstavě Techagro, z pohledu komunikace byla řada T5 zastíněná novinkami ve vyšších výkonových segmentech. Značka New Holland totiž současně představovala facelift u modelů T7, zbrusu nový model T7 Heavy Duty a traktory T8 SmartTrax s polopásovými podvozky. To si řada T5 určitě nezaslouží, protože jde o opravdu fajn traktory.
Zpravidla se u inovovaných traktorů začíná tím, co je nového. Toto zažité pravidlo zde opustím a začnu tím, co zůstalo stejné, protože to bude mnohem rychlejší.
Ergonomicky řešená kabina
Stejná zůstala kabina. Obsluha má pro svoji práci k dispozici šestisloupkovou, výborně ergonomicky řešenou kabinu o objemu pěkných 2,05 metru krychlového, s prosklenou plochou 5,3 metru čtverečního. Úroveň hluku, respektive ticha, při práci činí 74 dBa. V kabině je také pohodlná sedačka s bezpečnostním pásem pro spolujezdce.
Ani kabině se však inovace nevyhnuly. Je osazená novými LED světly se svítivostí 15 600 lumenů, což je 2,5x více než klasická varianta s halogenovými světly. V souladu s moderními trendy je traktor připravený na navigační systémy, automatické řízení a instalaci různých monitorů. K ovládání čelního nakladače je k dispozici elektrohydraulický joystick, který je nově doplněný také o tlačítka pro ovládání převodovky – v rámci skupiny převodů tak lze řadit čtyři rychlosti bez nutnosti sešlápnout spojku. Třešničkou na dortu jsou nově řešená zrcátka a stěrač.
Srdce traktoru T5
Nyní se podívejme na srdce traktoru T5, které tepe v rytmu Tier 4B. New Holland Agriculture před zhruba pěti lety představil jasnou strategii pro plnění emisních limitů. Traktory do 110 koní jsou osazovány motory s EGR, nad tuto hranici pouze s SCR. Tato strategie platí i nadále. New Holland své zákazníky nemystifikuje líbivými hesly, která za chvíli stejně přestanou platit, tak jako jeho někteří konkurenti.
Motor s EGR je pro menší stroje zvolený proto, že má obecně menší nároky na zástavbový prostor (klasický SCR katalyzátor je prostě velká bedna), což je u kompaktních traktorů důležitý parametr, zároveň méně výkonné stroje nepotřebují motor o velkém objemu. S růstem objemu motoru totiž geometricky narůstají nároky na chlazení recyklovaných plynů, které se u EGR vrací zpět do motoru.
Jak motor F5C s emisní normou Tier4B funguje? Jedná se o čtyřválcový motor o objemu 3,4 litru s elektronicky řízeným vstřikováním common rail se čtyřmi ventily na válec (oproti dvěma ventilům u předchozí generace). Do motoru je pomocí EGR přisáváno pouze snížené množství recyklovaných plynů, maximálně 10 % oproti 15 – 25 %, které jsou běžné u modelů konkurence. To spolu se sníženým obsahem motoru snižuje nároky na chlazení recyklovaných plynů, a tím i na spotřebu paliva. Protože motor přisává jen omezené množství spalin, snižuje se jen částečně teplota hoření a nevzniká tak velké množství sazí (pevných částic). Proto do systému není potřeba zařazovat filtr pevných částic, který „motor dusí“ a vyžaduje regeneraci, komplikuje tak provoz traktoru a zvyšuje provozní náklady stroje. Vzniklé nadlimitní množství NOx je pak dočištěno v „lehké a kompaktní“ light verzi SCR. O přísun vzduchu do motoru se stará elektronicky řízené turbo s variabilní geometrií lopatek. To je prostý popis technologie.
Uživatelům strojů tato technologie přináší v průměru o 6 % vyšší točivý moment při stejném výkonu (tedy nižší otáčky motoru), o 5 % vyšší převýšení točivého momentu (nemusíte tolik řadit) a hlavně je motor díky sníženému procentu recyklovaných plynů znatelně živější a rychleji se stroj vrací do požadované pracovní rychlosti – zvládne za den více práce. Prakticky je od 1900 do 2300 ot/min. konstantní výkon, motor umožňuje dosahovat rychlosti 40 km/h při snížených otáčkách motoru (1970 ot/min) a k dispozici jsou také ekonomické otáčky vývodového hřídele 1000 ECO (1486 ot/min).
Osvědčená převodovka
Na motor logicky navazuje převodovka. Traktory jsou osazené osvědčenou převodovkou ElectroCommand 16 x 16, která díky lepším parametrům motoru umožňuje pracovat ve dvou automatických režimech – jednom pro dopravu a druhém pro polní práce.
Zdůraznit je třeba systém řazení. Model T5 má sice „pouze“ čtyři stupně řazené pod zatížením a řada konkurenčních strojů je na tom „prospektově“ úplně stejně nebo hodně blízko se třemi stupni, ale důležitý je systém práce s převodovkou. U T5 v celém rozsahu pojezdových rychlostí pouze jednou sešlápnete spojku a aktivně přesunete řadicí páku. Jinak vše řadíte tlačítky. Porovnejte si úroveň pracovního komfortu s variantou, kdy máte například 24 rychlostí rozdělených do šesti skupin. Aby se stroj dostal na maximální pojezdovou rychlost, musíte teoreticky pětkrát sešlápnout spojku a přesunovat řadicí páku. Pokud je traktor T5 v tahu například při náročné orbě, pro přechod mezi skupinami můžete pouze držet tlačítko řazení a krátce stisknout tlačítko ovládání spojky, přeřazení je tak otázkou zlomku sekundy.
U konkurenční varianty musíte sešlápnout pedál, vzít za páku přesunout ji do neutrálu a následně do požadované skupiny a … traktor stojí! A navíc – díky funkci Auto Field a AutoTransport, která je obvyklá většinou v traktorech o třídu výš, bude nyní převodovka nově T5 řadit za vás. Podle zátěže motoru, ne slepě podle dosažených otáček, v režimu Auto Transport všech osmi rychlostí. Hladce a plynule.
Odpružená přední náprava
Za jízdní komfort – jednička dvakrát podtržená. To je jediná známka, která nové řadě T5 spravedlivě náleží. Traktory T5 mají k dispozici odpruženou přední nápravu TerraglideTM se zdvihem 80 mm, kterou lze uzamknout v jakékoliv požadované poloze. Pokud tedy potřebujete například při orbě vyšší světlost, zvednete si nápravu až nahoru a zamknete ji. Pokud potřebujete do předních ramen nabrat závaží, které někdo zapomněl dát na paletu, spustíte si nápravu zase dolů a závaží v pohodě naberete. Pro jízdu po silnici necháte nápravu v plovoucí poloze a užíváte si pohodu při jízdě, kterou zajišťují 28palcové pneumatiky vpředu, 38palcové pneumatiky vzadu, odpružená přední náprava, odpružená kabina a vzduchem odpružená sedačka.
Odpružená náprava na traktorech T5 je ve verzi Heavy Duty s nosností 3500 kg. To je velmi důležité, pokud uvažujete o agregaci traktoru také s čelním nakladačem. Nosnost nápravy musí odpovídat nosnosti čelního nakladače, jinak jej nemůžete plně využít.
Hydraulika
Se zvyšováním výkonu a točivého momentu jde ruku v ruce zvětšování zadní nápravy, předního a zadního tříbodového závěsu i zvyšování průtoku čerpadel, abyste mohli lepší parametry spolehlivě využít k náročnější práci. Celá zadní část, včetně tříbodového závěsu, je na pohled bytelnější. Zadní tříbodový závěs zvládne zvednout 5240 kg na konci ramen a přední 2250 kg.
Hydraulika je řešená dvěma čerpadly. Jedno je určené pro řízení, druhé pro vnější okruhy, takže můžete řídit a zvedat břemeno na čelním nakladači, aniž by došlo ke vzájemnému ovlivnění.
Vedle standardního, mechanicky ovládaného čerpadla je k dispozici i elektronicky ovládané čerpadlo Bosch s funkcí Loadsensing a průtokem 84 l/min, takže s T5 můžete používat nejmodernější závěsnou techniku, například rozmetadla Amazone.
Hmotnost stroje
S nárůstem hmotnosti jednotlivých prvků souvisí i nárůst povolené hmotnosti stroje, která činí 8000 kilogramů. Vyšší hmotnost traktoru oceníte také při tahových pracích. Navíc řešení uzávěrky diferenciálu vám dává do rukou traktor s opravdovým pohonem všech čtyř kol, ne pouze tří, jako je tomu u všech ostatních konkurentů.
V kombinaci s výkonným motorem, flexibilní převodovkou, širokými pneumatikami a zvýšenou hmotností je tedy T5 strojem na pořádnou práci.
Přijďte se přesvědčit, traktory T5 ve všech třech výkonových verzích od 100 do 120 koní předvedeme, protože nová T5 právě dorazila do České republiky.
Ing. Aleš Petr
AGROTEC a. s.
Foto:
Na nakladač máte skvělý výhled průhledovým panelem
Ovládání čelního nakladače probíhá prostřednictvím elektrohydraulického joysticku
Těžká břemena snadno zvednete díky robustnímu nakladači s šířkou 1100 mm a továrně montovanou přípravou s nízko položeným těžištěm
Robustní nakladač a náprava umožňují bezpečně zvedat těžké balíky vysoké hustoty