Finské město Pori je známé výrobou sklízecích mlátiček Sampo Rosenlew. A tyto kombajny mají svá specifika. Podobně jako u traktorů Valtra, které jsou konstruovány pro zemědělské i lesní využití, jsou i sklízecí mlátičky Sampo vyráběny pro specifika tamního trhu. A protože sklizeň ve Finsku je charakteristická tím, že podmínky nejsou ideální, zrno bývá vlhčí a také půda méně únosná, jsou kombajny Sampo vyráběny v nižší a střední výkonové kategorii, s níž souvisí i nižší hmotnost.
A protože výjimky potvrzují pravidlo, tak z výše popisované charakteristiky trochu vystupují nové modely C20 a C22. I když jen částečně. Nové sklízecí mlátičky mají vyšší průchodnost, avšak rozměrově i hmotnostně zůstaly obdobou toho, co nabízí modelová provedení C 10 a C12. Zásadní odlišností je použití dvojice rotačních separátorů, které nahrazují klávesové vytřásadlo. Ale změn je více.
Finský kombajn, finský motor
Když začneme u motoru, zjistíme, že pohonnou jednotkou je šestiválec Agco Power s výkonem 300 k, avšak upravený tak, aby splňoval emisní limit Stage V. Stejně jako u původních modelů k tomu rozhodující měrou přispívá systém SCR s vysokou účinností. Kombajnér si může spotřebu AdBlue sledovat na monitoru v kabině, aby jej mohl včas doplnit a nedostal se do situace, kdy mu elektronika omezí výkon motoru.
V „pětkovém“ emisním systému přibyl malý DPF filtr a všechny systémy pro redukci emisí jsou v jednom bloku v pořadí DOC, DPF, vstřikovací komora pro AdBlue a SCR katalyzátor.
Otáčková charakteristika motoru je zvolena tak, aby byl nejvyšší točivý moment dosahován okolo otáček 2000 za minutu, tedy tam kde se motor při práci běžně pohybuje. To má příznivý vliv na spotřebu paliva.
Pojezdové ústrojí je shodné jako na modelech C10 a C12 a je to „kombajnová klasika“. Na diferenciálu přední nápravy je převodovka poháněná hydromotorem. V případě pohonu obou náprav jsou využity samostatné hydromotory přímo na koncových převodech zadních kol. Na výrobu těchto motorů má Sampo Rosenlew vlastní továrnu ve městě Jyväskylä a na trh je dodává pod obchodním názvem Black Bruin.
Výkonnost navíc
Když se podíváme do prospektu na nové modely C20 a C22, zjistíme, že doporučené maximální záběry žacích adaptérů jsou 5,7 až 6,3 m pro model C20 a 6,9 až 7,5 m pro model C22. To je zhruba o metr více, než doporučuje výrobce k modelům C10 a C12 a to z důvodu zmíněného výše – vyšší průchodnosti, které se dosahuje zejména díky využití rotačních separátorů. Mláticí ústrojí je totiž shodné (vyjma zesíleného variátoru) jako u modelů C10 a C12. Tedy model C20 ho má stejné jako C10 a C22 používá to z modelu C12.
Základem je hlavní mláticí buben s průměrem 500 mm, osmi mlatkami a šířkou 1330 mm. S ohledem na vyšší množství odděleného zrna má stupňovitá vynášecí deska nových modelů zrychlený pohyb. U modelu C22 je navíc použit urychlovací buben, který zvyšuje efektivitu mlácení o 20 %. A o 25 % vyšší průchodnost nových sklízecích mlátiček (proti modelům s vytřásadly) zajišťují separační rotory. Ty mají řemenový pohon a tři rychlosti otáčení, podle druhu sklízených plodin. Sláma, která z nich vystupuje může být dokládána na řádek, nebo vedena do drtiče s otáčkami 3800 za minutu a elektricky ovládanými usměrňovacími plechy.*
Celý článek najdete v týdeníku Zemědělec.