Lisování sena a slámy je velmi oblíbené s ohledem na snižování sklizňových a skladovacích ztrát. Tento způsob sklizně též usnadňuje přepravu krmiv a steliv, přičemž manipulace s balíky napomáhá ke zvyšování produktivity práce.
Na trhu jsou nabízeny různé typy lisů, které se liší druhem lisovacího ústrojí. Jde o lisy svinovací a lisy na hranolové balíky. Oba druhy balíků se liší rozměry, mírou stlačení hmoty i její strukturou.
Jednotliví zástupci lisovací techniky se odlišují z hlediska konstrukční vyspělosti a výbavy dodávané v základním provedení a na přání. S lisy souvisí i nabídka návazných technologií, mezi něž patří především dopravní a manipulační technika. Pro svinovací lisy a modely určené k lisování hranolových balíků se jako příslušenství používají různé tzv. kumulační vozíky, které umožňují sdružování více balíků na jednom místě, což usnadňuje jejich odvoz. Mezi progresivní příslušenství patří vážící zařízení, měření vlhkosti nebo dokumentace vlastností balíků.
Bohatá nabídka podvozků
Svinovací lisy a lisy pro lisování hranolových balíků, disponují různým podvozkem. Jeho provedení souvisí s výkonovou třídou lisů a většina výrobců montuje jednoduché nápravy, (podle hmotnosti lisu buďto nebržděné, nebo vzduchem brzděné). Někteří výrobci nabízí na přání tandemové provedení podvozku, a to opět bez brzd, či s brzdami. Na vybraných trzích se nabízí brzdy hydraulické.
Maximální povolená rychlost lisů je odvozena od typu náprav a běžně dosahuje 25 nebo 40 km/h. Pokud lisy používají tandemovou nápravu, nabízí se zpravidla s pevným, nikoli řiditelným provedením zadních kol, což lisy odlišuje od různých lisovacích kombinací, které jsou primárně určeny pro sklizeň zavadlé píce (nicméně i je můžeme využít ke sklizni sena a slámy).
Jednonápravové lisy disponují zpravidla šířkou kol na úrovni 500–620 mm a to ve spojení s diskem o rozměru 22,5´´. Pokud je některý lis vybaven tandemovým podvozkem, pak maximální rozměr šířky pneumatik činí 500 mm při rozměru disků 20´´, nicméně někteří výrobci pracují se šířkou obutí až do 520 mm, a to ve spojení s ráfkem 22,5´´.
Při pohledu na lisy pro lisování hranolových balíků z hlediska konstrukce podvozku můžeme zopakovat, že jejich nabídka zahrnuje jak jednoosé, tak dvouosé zástupce. Jednonápravové modely nabízí zpravidla maximální přepravní rychlost 40 km, zatímco tandemové lisy se obvykle pojí s maximální rychlostí okolo 60 km/h.
S ohledem na celkovou hmotnost se lisy pro lisování velkých hranolových balíků nabízí se vzduchovými brzdami. V případě zadní nápravy tandemových modelů existují jak pevná, tak řiditelná provedení.
Profesionální modely disponují tandemovým, vzduchem bržděným podvozkem a řiditelnou zadní nápravou. Maximální rozměry kol u lisů pro lisování velkých hranolových balíků dosahují u jednonápravových modelů 700–710 mm a to ve spojení s disky o rozměrech 20 nebo 22,5´´. Tandemové podvozky se zpravidla pojí s maximální šířkou pneumatik na úrovni 620–710 mm ve spojení s disky o rozměru 22,5 nebo 26,5´´. Výrobci pracují v rámci nabídky jednotlivých modelů také s menšími koly, a to jak z hlediska šířky obutí, tak průměrů disků.
Celý článek Filipa Javorka najdete v Mechanizaci zemědělství 4/2023.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!