Téměř dva tisíce obchodních zástupců společnosti New Holland se sešlo čtyři měsíce po skončení zimních olympijských her v hlavní turínské hokejové hale Palasport Olimpico. V duchu olympijských her se zde uskutečnil odborný mítink, jehož ústředním mottem bylo heslo švédského hokejového trenéra Bengta Ake Gustavssona, kterým úspěšně burcoval své svěřence v boji o olympijský trůn – „go for gold“ – jdeme si pro zlato. Pomyslné zlato – první místo na světovém trhu – chce získat a udržet také společnost New Holland.
Jakými kroky se k tomu nelehkému cíli dostat a jakou strategii zvolit? Na to v Turíně odpověděli vrcholoví manažeři společností New Holland a CNH. Během mítinku protkaného sestřihy z olympijských soutěží byla také představena řada novinek roku 2007, mezi nimiž dominoval nový traktor New Holland T7040.
Cesta ke zlatu
Velká nadnárodní společnost CNH měla v roce 2005 obrat 12,5 mld. dolarů, z toho čistý zisk tvořil 63 miliony dolarů, což je o 30 procent více než v roce 2004. CNH i nadále usiluje o prohloubení identity svých značek New Holland a Case na základě požadavků trhu.
Základní strategií společnosti CNH je rozšířit po celém světě dealerskou síť a zajistit, aby tyto společnosti byly ekonomicky zdravé a silné. Jenom takoví obchodní partneři mohou neustále prohlubovat důvěru ve značku New Holland na daném trhu. K důvěře přispívají i spokojení zemědělci, a proto je nutné si hlavní zákazníky v každém segmentu výrobků udržet.
K dosažení těchto cílů jsou třeba:
• Lidé - kteří se zaměří na prohloubení důvěry ve značku New Holland. Musejí být v kontaktu se zemědělci a naslouchat, co požadují. Neměli by chybět u jejich rozhodování. Je nezbytné, aby využívali zkušeností zákazníků, které mají techniku New Holland.
• Produkt – kvalitní a spolehlivý výrobek. New Holland je lídrem ve vývoji zemědělské techniky, která je na špičkové úrovni. Nezbytné je pravidelné zavádění nových produktů na trh.
• Zisk - zvýšit podíl techniky New Holland na trhu a tím i vlastní zisk. Jenom ekonomicky zdravý dealer může být silným partnerem zemědělců v regionu.
Společnost New Holland klade velký důraz na servis. V poslední době investovala 1,5 milionu dolarů do 27 dalších servisních středisek patřících přímo výrobnímu závodu. Pracuje na zdokonalení servisního systému ASIST (Program na podporu technického servisu, prakticky jde o webové stránky přístupné pouze některým uživatelům, kteří tam na jedné straně vkládají technické problémy a způsob jejich vyřešení a na straně druhé odborníci z CNH vkládají návod, jak dané poruchy odstranit nebo vyřešit. Databáze pak slouží pro technické inženýry, kteří potom uskutečňují změny technických řešení). O 1,5 mil. dolarů zvýšila společnost New Holland skladové zásoby náhradních dílů pro sezónní nasazení. Vyvinula systém ASAP (podobný program jako ASIST sloužící pro skladové hospodářství, dochází ke vkládání objednávek, jejich vyřizování, reklamace atd. Slouží jako zdroj informací (pro obchodníky, prezentace strojů, prezentace CNH apod.) a zavedla Dealer University - školení dealerů na elektronické bázi.
K udržení dobrého jména na trhu a k propagaci značky New Holland musí přispět jak výrobní závody CNH, tak dealeři, ale i spokojení zákazníci. Je nezbytné zjednodušit cestu od výrobce k zákazníkovi – cílem je rychlá dodávka stroje po objednání. Obchodní zástupce musí také rychle reagovat na požadavek zákazníků týkající se různých konfigurací jednotlivých modelových řad i nadstandardní výbavy. Ke zvýšení podílu techniky New Holland na trhu by měla také přispět nová struktura ceníků. Meziroční navýšení cen by mělo být pod úrovní inflace na jednotlivých trzích, velký význam přikládá CNH i speciálním předsezónním slevám.
Nezbytnou podmínkou úspěchu značky New Holland na světovém trhu je již zmíněná neustálá inovace techniky. Společnost CNH proto pravidelně přichází na trh s novými výrobky. Z poslední doby jde o mlátičky CSX, nové motory splňující emisní normu Tier III ve sklízecích mlátičkách CS, CX a TC 56H, širší nabídku lisů na kulaté balíky, nový teleskopický nakládač a zbrusu novou sklízecí řezačku. V minulém období CNH inovovala mnoho modelů traktorů, které se staly mezi zemědělskou veřejností legendami, například řada TSA delta nahradila oblíbenou řadu TS.
Střední Evropa kolísá
V Turíně se hovořilo také o podílu značky New Holand ve střední Evropě, kam patří Polsko, Slovensko, Česká republika, Maďarsko a pobaltské státy Estonsko, Litva a Lotyšsko. V Polsku je značka New Holland na prvním místě v prodeji traktorů i kombajnů, neboť se zde zaměřili na jeden levný, jednoduchý model traktoru i kombajnu. Jde o modelovou řadu traktorů TDD 80 a kombajny TC 54 (56), které se vyrábějí v Polsku. Na Slovensku se v loni změnil dovozce, přesto se očekává, že v letošním roce se stane značka New Holland jedničkou na trhu a tuto pozici by si měla udržet i v roce 2007, kdy se prostřednictvím dotací očekává silná finanční podpora průmyslu i zemědělství. V České republice byl pro značku New Holand velice úspěšný rok 2005, neboť po Polsku se zde prodalo nejvíce traktorů. Letošní rok by měl skončit na přibližně stejné úrovni. Pokud jde o sklízecí mlátičky, velký zájem je především o nejvýkonnější řadu CX. Maďarsko postihl v roce 2005 velký propad díky mnohem menší finanční podpoře z Evropské unie, v letošním i příštím roce se však očekává návrat na výsluní. Podobný vývoj postihl i Estonsko Litvu a Lotyšsko. V pobaltských republikách je velký zájem o sklízecí mlátičky TC a traktory modelové řady TDD, které tvrdě atakuji pozici značky Belarus.
Zajímavé jsou statistické údaje o prodeji traktorů ve střední Evropě, který má stále stoupající tendenci. V roce 2005 se v těchto sedmi evropských zemích prodalo 6728 traktorů, z toho1337 traktorů New Holland, což představuje téměř 20% podíl na trhu. Nejvíce traktorů se prodalo v Polsku – 2923 (z toho 705 značky NH, 24% podíl na trhu) a hned potom v České republice 1125 (z toho 210 NH, 18,7% podíl). Jen o 230 více traktorů než u nás se jich prodalo ve třech zmíněných pobaltských republikách, z nichž 163 bylo značky New Holland (12% podíl). V Maďarsku se v loňském roce prodalo celkem 869 traktorů (197 NH, 22,7% podíl), rok předtím 910 traktorů (293 NH, 32,2% podíl) a v roce 2003 celkem 2136 traktorů (586 NH, 27,4% podíl). V letošním roce by se mělo ve střední Evropě prodat asi 6840 traktorů, z toho 1620 značky New Holland. Největší prodej se předpokládá v Polsku – celkem 3200 traktorů (850 NH), v České republice – 1070 traktorů (200 NH) a v Maďarsku 950 traktorů (250 NH).
Vývoj prodeje sklízecích mlátiček ve střední Evropě má za poslední tři roky opačnou tendenci. Zatímco v roce 2003 se prodalo 1707 sklízecích mlátiček(z toho 501 NH), v loňském roce to bylo jen 1373 sklízecích mlátiček (412 NH), v roce 2004 dokonce jen 1038 mlátiček (422 NH). V Polsku prodej sklízecích mlátiček New Holland rok od roku roste (2003 – 190, 2004 – 229, 2005 – 240 z celkového počtu 635) a stejná tendence je i na Slovensku, (v letech 2003 až 2005 – 2, 0, 5). V České republice se v loňském roce prodalo celkem 128 sklízecích mlátiček, z toho 31 strojů NH, což je o sedm mlátiček méně než v roce 2004. Ještě větší propad oproti roku 2004 zaznamenali v loni v Maďarsku, kde se prodalo 241 sklízecích mlátiček (73 NH, v roce 2004 - 97 NH a v roce 2003 dokonce 240 mlátiček New Holland). Letos by se mělo ve střední Evropě prodat 1215 sklízecích mlátiček, z toho 437 strojů značky New Holland. Největší nárůst se předpokládá na Slovensku - 90 mlátiček (36 NH), v České republice 140 mlátiček (35 NH), naopak s poklesem se počítá v Polsku – celkem 500 mlátiček (220 NH).
Modrý originál za rozumnou cenu
V posledních letech věnovala společnost New Holland velkou pozornost servisu a zásobám náhradních dílů. V roce 2003 představoval objem prodaných náhradních dílů New Holland v Evropě 5,3 mil. euro, v roce 2005 již 9,3 mil. euro, což bylo o 13 % víc než v předchozím roce. V roce 2006 by se měly v tomto regionu prodat náhradní díly za 11 mil. euro, což je v porovnání s rokem 2005 o 14 % více. Pokud jde o podíl jednotlivých zemí, tak na prvním místě je Polsko – 31 %, následuje Maďarsko – 29 % a na třetím místě je již Česká republika s 27 %. Přestože český trh není největší, spotřeba náhradních dílů je u nás velká. Musíme si ale uvědomit, že v České republice je v provozu téměř pět set těžkých traktorů z roku 1996, takže větší potřeba náhradních dílů je nutná. V provozu je také více něž 500 mlátiček, které každým rokem posečou stovky či tisíce hektarů, takže opotřebitelné náhradní díly se musejí měnit častěji.
První stroj prodává obchodník, ty ostatní servis. Tato poučka platí také pro techniku New Holland, kdy včasná dodávka náhradních dílů zaručuje dobré image na trhu, prohlubuje důvěru zákazníků a zároveň podporuje následný prodej. Společnost New Holland zajišťuje náhradní díly i na traktory, které se prodávají již déle než deset let, nebo se už nevyrábějí. Tím, že se dodávají originální náhradní díly, jsou i starší traktory nadále spolehlivé a bezpečné a mají stále vysokou zůstatkovou hodnotu. Neustále se prodlužuje i jejich životnost. „Modrý originál za rozumnou cenu“ je heslo, které by si měl pamatovat každý uživatel traktorů New Holland. Novinkou v oblasti náhradních dílů je PARTS LOCATOR, který slouží jako zdroj informací o skladech jednotlivých importérů CNH v Evropě. Pokud někdo požaduje zboží, které není ve skladech CNH, tak přes tento server se vyčlení všichni dealeři či importéři, kteří požadovanou položku mají na skladě.
Novinky pro rok 2007
Během turínského mítinku byla představena řada novinek pro rok 2007.
Sklízecí mlátičky TC
Jednoduché, přitom velice výkonné sklízecí mlátičky TC se vyrábějí v polském závodě s roční kapacitou 1200 kusů a vyznačují se nejvyšší efektivitou, porovnáme-li pořizovací cenu s užitnou hodnotou. Postupně byly do nich montovány motory splňující náročné emisní normy, od roku 1999 Tier I a od roku 2003 Tier II. V roce 2003 bylo do konstrukce mlátičky zařazeno i boční vyrovnávání sítové skříně.
Od příštího roku budou vybaveny šestiválcovými motory o objemu 6,7 l (splňují emisní normu Tier III) a vstřikováním CommonRail. Nová řada bude mít dva modely: TC56H s výkonem motoru152 kW/207 k a model TC56H+ s výkonem motoru 177 kW/241 k. Od roku 1992 prodělaly sklízecí mlátičky TC mnoho technických změn, jejich výkon se postupně zvedl ze 125 kW až na 177 kW.
Sklízecí mlátičky CS
Další novinkou roku 2007 jsou sklízecí mlátičky řady CS splňující emisní normu Tier III. Dva menší modely 6050 a 6070 jsou vybaveny novým výkonnějším motorem New Holland o objemu 6,8 l se zvýšeným jmenovitým výkonem na 177 kW/241 k. Silnější model 6080 má nový motor Iveco Cursor o objemu devět litrů s výkonem 200 kW/272 k. Navýšení maximálního výkonu při 2000 otáčkách je až na 223 kW/303 k.
Zvětšena byla také kapacita zásobníků na sedm tisíc (model 6050) a osm tisíc litrů (model 6070 a 6080) i objem palivové nádrže na 450 a 580 litrů. Jinou patentovanou inovací je systém Smart Sieve, který zlepšuje separaci zrna na sítové skříni v kopcích, neboť se automaticky přizpůsobuje náklonu mlátičky na svahu až do sklonu 25 %.
Sklízecí mlátičky CSX
Do dnešního dne se ve světě prodalo 25 tisíc sklízecích mlátiček New Holland řady TX, které ve své době dokonale splnily požadavky zemědělců. Nová řada CSX konstruovaná ještě pro vyšší výkony by měla tyto velice oblíbené stroje nahradit a doplnit již tak širokou řadu sklízecích mlátiček New Holland.
Vyrábět se budou dva modely - CSX 7060 a CSX 7080 s motory Iveco Cursor 9. První, pětivytřásadlový model s objemem zásobníku 7500 litrů, je vybaven výkonným motorem s jmenovitým výkonem 200 kW/272 k, při 2000 otáčkách dosáhne maximálního výkonu 223 kW/303 koní. Přepravní šířka stroje na standardních pneumatikách je 3,05 m. Větší šestivytřásadlový model má zásobník o objemu 9000 l, jmenovitý výkon motoru 220 kW/300 k, maximální výkon 245 kw/333 k a přepravní šířku stroje na standardních pneumatikách 3,28 m. Samozřejmostí je hydrostatická převodovka. Novinkou je inovovaný čtyřbubnový mláticí a separační systém: první buben má průměr 607 mm, druhý 395 mm, třetí 590 mm, čtvrtý odmítací buben pak zvyšuje průchod hmoty. Celková plocha separace je 2,32 m2. K vysokému výkonu a velké průchodnosti i ve ztížených podmínkách přispívá funkce Harve Star, což je kombinace čtyřbubnové technologie a naklápění sít na svahu Smart Sieve až do sklonu 25 %.
Nové sklízecí mlátičky CSX jsou vybaveny kabinou Discovery Plus s barevným monitorem Intelli View II, který přispívá k lepší komunikaci obsluhy se sklízecí mlátičkou.
Sklízecí mlátičky CX
V roce 2007 nemine inovace ani nejvýkonnější řadu sklízecích vytřásadlových mlátiček CX. Jak zaznělo v Turíně, New Holland chce být světovým lídrem v kategorii sklízecích mlátiček s výkonem motoru nad 300 koní. Právě tato řada má nejvíce modifikací – sedm.
Nejmenší pětivytřasadlový model CX 8030 je vybaven motorem New Holland o objemu 6,8 l, dalších pět modelů počínaje CX 8040 až po CX 8080 mají motory Iveco Cursor o objemu 9 l a nejvýkonější model CX 8090 je vybaven motorem o objemu 10 l s jmenovitým výkonem 298 kW/405 k a maximálním výkonem 335 kW/456 koní. Oproti původnímu modelu CX 880 má vyšší výkon o 56 koní. U nejsilnějšího pětivytřásadlového modelu CX 8050 byl výkon motoru navýšen oproti původnímu modelu CX780 o 40 koní (z 324 na 364 k). Nové motory plně elektronicky řízené s vysokotlakým vstřikováním CommonRail splňují emisní normu Tier III.
Zemědělci si budou moci vybrat ze tří pětivytřásadlových modelů (CX 8030, 8040 a 8050), a ze čtyř modelů šestivytřásadlových (CX 8060, 8070, 8080 a 8090). Také tato řada sklízecích mlátiček bude vybavena novým barevným monitorem Intelli View II s dotykovým ovládáním menu.
Sklízecí mlátičky CR
K nejvýkonnějším mlátičkám na světě patří stroje modelové řady CR se dvěma axiálními rotory, které se vyrábějí od roku 1996. Dva nové modely CR 9060 a CR 9080 splňují emisní normu Tier III, (původní modely CR 960 a CR 980 splňovaly pouze normu Tier II). Původní menší model CR 960 s jmenovitým výkonem 245 kW/333 koní a maximálním výkonem 265 kW/360 koní bude v roce 2007 nahrazen modelem CR9060 s jmenovitým výkonem motoru Iveco Cursor 260 kW/354 koní a s maximálním výkonem při 2000 otáčkách 290 kW/394 k. Dnešní silnější model CR 980 s jmenovitým výkonem 315 kW/428 k a maximálním výkonem 335 kW/455 k při 1950 otáčkách nahradí nový model CR 9080.
Obě nové mlátičky budou vybaveny nejlepší kabinou na trhu se systém Control Centre, který umožňuje využít i nový naváděcí systém DGPS pro samočinné řízení sklízecích mlátiček.
Nová řada traktorů T7000
V Turíně byl představen zcela nový traktor New Holland řady T7000, která nahradí dnešní modely řady TM 175 až 190 s prodlouženým rozvorem. Nové traktory budou zemědělské veřejnosti poprvé představeny letos na významných podzimních evropských výstavách a na trh se dostanou v pololetí roku 2007. Jde o čtyři úplně nové modely T7030 (se jmenovitým výkonem 165 k), T7040 (180 k), T7050 (195 k) a T7060 (210 k).
Traktory jsou osazeny motory New Holland o objemu 6750 cm3 a vybaveny vstřikováním paliva CommonRail. Měrná spotřeba je 205 g/kWh. Všechny motory splňují emisní normu Euro III. Stroje této nové řady jsou vybaveny originální kabinou HORIZON, která vychází z modelové řady TS-A a nabízí obsluze skvělý výhled na pole i nářadí, se kterým traktor pracuje. Kabina standardně vybavena klimatizací vyniká nízkou hladinou hluku (pouze 69 dBA). Nové je u těchto traktorů zavěšení odpružené přední nápravy Terraglide, tzv. ,,aktivní zavěšení“.
U řady T7000 jsou možné až čtyři zadní a dva mezinápravové okruhy hydrauliky s elektronickým řízením průtoku. Pro práci s čelním nakladačem, kterým tyto nové traktory mohou být vybaveny, je k dispozici systém Fast Steer. Tento systém dokáže mimořádně rychle otočit přední kola z jedné krajní polohy do druhé a tím významně zrychlit a zefektivnit práci. Traktory mohou být vybaveny předními rameny hydrauliky. Převodovky 18x6 Full Powershift a 19x6 Full Powershift umožňují rychlost 40 km/h a 50 km/h.