23.01.2021 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Hlavní vítěz TOTY 2021: Skutečně inovativní traktor

Vítězem v hlavní kategorii TOTY 2021 se stal Massey Ferguson 8S.265. Nebylo to velkým překvapením, protože pokud někdo v loňském roce představil skutečně inovativní traktor, tak to byla právě společnost MF.
Kombinace retro a moderního designu vypadá velmi působivě a čtyřiadvaceticentimetrové oddělení kabiny od motorového prostoru je vskutku zajímavé. Mělo by přispívat ke snížení přenosu tepla a hluku do kabiny (vnitřní hluk v kabině je na hodnotě pouze 68 dB) a z onoho meziprostoru je přes filtrační systém nasáván vzduch do motoru. Výrobce uvádí, že v místě mezi kabinou a motorem by nemělo být tolik prachu, realitou ovšem bude jistě i to, že moderní motory mají zvýšené nároky na chlazení a v okolí chladičů už mnoho místa pro vstup vzduchu nezbývá.

Netradičním designem zajímavosti traktoru samozřejmě nekončí. Když začneme u motoru, jistě nepřekvapí, že je použit šestiválec Agco Power se zdvihovým objemem 7,4 l a že splňuje emisní limit Stage V. Zajímavá je jeho otáčková charakteristika, kdy maximálního točivého momentu se dosahuje mezi otáčkami 1000 a 1500 za minutu a nejvyšší výkon nastupuje už při 1850 ot/min. K dispozici je též výkonové navýšení, které přidává až 20 k a to při zapnutí PTO a též vyšší rychlosti jízdy a to již od 6 km/h. Extra výkon je tak k dispozici i při polních pracích bez PTO, což je jistě provozně příjemným benefitem. Například u vítězného modelu 8S.265 je maximální výkon 265 k a při navýšení je to až 285 k.

Zajímavý je též emisní systém motoru. Je sloučen do jednoho celku a využívá především účinného systému SCR, což je pro motory Agco Power typické. Výrobce uvádí, že díky tomu není třeba používat filtr částic, místo něhož je využito zařízení s názvem „katalyzátor sazí“. Těžko říci, co přesně to je, ale jedná se zřejmě o nějaký záchytný a bezúdržbový systém. Nakonec životnost celého emisního systému se předpokládá stejná jako celého traktoru.

Moderní a efektivní

Nová modelová řada 8S má i nové převodovky. Aktuálně je na výběr ze dvou, ale v krátké době je doplní vylepšená Dyna VT s plynulým konceptem pojezdu. A jaké jsou ty současné dvě? Jedna je inovovaná a nese označení Dyna 7, z čehož jasně vyplývá, že vychází z oblíbené převodovky Dyna 6, která má rozšířený počet převodových stupňů na 28/28 a též o 15 % vyšší energetickou účinnost. Stejný počet převodových stupňů má i žhavá novinka, kterou disponuje i vítězný traktor. Má označení Dyna E-Power a jde o převodovku moderní dvojspojkové koncepce.*

Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 2/2021.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down