V minulém díle byl uveden způsob zjišťování tlaku a průtoku a možnosti jejich změny. Dalším krokem k identifikaci poruchy a jejího odstranění je postup prověřování jednotlivých hydraulických prvků v obvodu řízení podle následujícího pořadí:
1. tlakové ventily (primární i sekundární),
2. přímočarý hydromotor,
3. rozváděč jednotky ORBITROL,
4. čerpadlo u spalovacího motoru,
5. odměrné čerpadlo jednotky ORBITROL,
6. čistota oleje,
7. volný průtok v neutrální poloze rozváděče jednotky ORBITROL.
Těsnost primárního tlakového ventilu je možné prověřit po odpojení odpadního vedení a zaslepení odpojené části. Poté se nastartuje spalovací motor a nechá volant ve střední poloze, popř. se s ním pomalu otáčí. Ne však až do krajní polohy! Pojezdová kola nesmí být v průběhu měření nadměrně zatěžována nebo zabořená. Olej při měření nesmí odkapávat popř. odtékat z tlakového ventilu. V případě, že je obtížné nebo nemožné odpojení odpadu z tlakového ventilu (zabudován v tělese), je možné jej vyjmout, rozebrat a zkontrolovat jeho těsnost popř. poškození částí.
Sekundárních tlakové ventily se prověřují pouze tehdy, je-li podstatně odlišná rychlost natáčení kol na levou a pravou stranu. Tato závada signalizuje netěsnost jednoho sekundárního tlakového ventilu. Vzhledem k tomu, že oba sekundární tlakové ventily mají jednu pružinu (obr. 1) tak netěsní asi jen jeden, poněvadž u obou by to bylo nepravděpodobné. Opět je při zjištění závady nutné sekundární tlakové ventily vyjmout, rozebrat a zkontrolovat těsnost dosedacích ploch těsněných částí.
Přímočarý hydromotor u řídících kol (obr. 2) se prověřuje z hlediska jeho vnitřní propustnosti, tzn. těsnosti. Volant se při tomto měření natočí do krajní polohy a odpojí se odpadní vedení. Odpojené vedení je nutné zaslepit, aby nedošlo k úniku hydraulické kapaliny. Po spuštění motoru se otáčí volantem do stejné krajní polohy ve které se hydromotor nachází (obr. 3). Olej nesmí z přímočarého hydromotoru unikat. Stejným způsobem je možné opakovat měření pro zjištění nepropustnosti i v opačné krajní poloze hydromotoru. Tímto postupem se zjistí zda není poškozeno těsnění na pístu hydromotoru Problém může nastat je-li špatný technický stav celé vnitřní délky válce hydromotoru. Jeho stav se prověří následujícím způsobem (obr. 4). Po přestavení řídících kol do té krajní polohy ve které je pístnice hydromotoru zcela vysunuta se odpojí vedení kterým při zasouvání bude kapalina vytékat. Odpojený vývod vedení se opět zaslepí. Na vývod z hydromotoru se připojí odměrný válec (1) a zjišťuje se vyteklý objem kapaliny, který by měl být totožný s objemem válce hydromotoru. Naposledy uvedené měření je vhodné dělat při zatížených kolech (např. zabořených).
Uvedená metodika postupu prověřování byla zpracována podle dílčí zprávy Diagnostika hydraulických mechanismů s laskavým svolením autora Doc. Ing. J. Roha, CSc.
Ing. Petr Heřmánek
ČZU v Praze