Firma Manitou představila na Agritechnice řadu novinek. Některé byly v rovině detailů, jiné zásadnějšího charakteru. Ve stručnosti si je popíšeme v tomto článku, a pokud bychom je měli zobecnit, tak vyjma klasiky v podobě zvýšení výkonnosti, nebo snížení nároků na údržbu, byla zohledněna i environmentální rovina provozování manipulační techniky.
Kloubové nakladače nejsou pro zemědělskou techniku Manitou až tak typické, přesto se vyrábějí a prodávají. Manitou loni představil inovovanou modelovou řadu MLA čítající osm provedení, z nichž dvě nejvýkonnější jsou vybavená teleskopickými rameny a nesou označení MLA-T. Rozsah zvedacích kapacit i výšek zdvihu je velmi široký a to od 0,9 do 3,3 tun a od 2,5 do 5,2 metru. Široké je i rozpětí ve výkonu použitých motorů a to od 24 do 145 k.
Nejvýkonnější model MLA-T 533 145 V+ Je určen zejména do provozů, kde jsou velké nároky na dobrou manévrovatelnost, v kombinaci s dostatečnou výkonností. Typicky pro práce v živočišné výrobě. Disponuje nosností 3,3 tuny a výškou zdvihu 5,2 m. Pozitivem pro řidiče je prostorná kabina s ergonomicky provedeným ovládacím joystickem a dobrým výhledem přes prosklenou střechu, doplněnou ochrannou mříží.
Ve volitelné výbavě je například systém odpružení ramene, nebo regenerativní hydraulika, která zvyšuje produktivitu a optimalizuje spotřebu paliva. Tato hydraulika je použita i na klasických manipulátorech Manitou MLT NewAg.
Odhalí Rákosníka
Nakládání dopravních prostředků je obvykle spojeno s tím, že není vidět za hranu bočnice. Někdy je však dobré se do dovozního prostředku podívat, a to nejen proto, že by tam mohl ležet Otík Rákosník se sluchátky na uších, ale hlavně tehdy pokud je třeba vozidlo naložit precizněji, anebo pokud obsluha stoje není dostatečně zkušená. Pak pomůže kamera umístěná na rameni, což je novinka, která se nově jako výbava na přání dodává k manipulátorům řady MLT NewAg. Obraz kamery se zobrazuje na monitoru v kabině a ve zhoršených světelných podmínkách má kamera LED přisvětlení. Kamera je umístěna v kovovém rámu, je odolná vůči prachu a vodě a aktivuje se až v momentě, kdy zvedací výška ramene překročí určitý úhel.
Více energie pro hydrauliku
Další novinkou dostupnou pro modely s hydrostatickou převodovkou V a V+ je systém JSM (Joystick Switch&Move) AutoPower. Systém řeší problém spočívající v tom, že při sešlápnutí akceleračního pedálu dochází ke zvýšení otáček motoru a současně ke zvýšení rychlosti jízdy. To není vhodné, pokud jsou zvýšené otáčky motoru nutné jen pro pracovní hydrauliku teleskopického ramene. Elektronický joystick JSM to řeší tak, že sešlápnutí plynového pedálu má primárně vliv na rychlost jízdy, zatímco pokud se pohne josytickem, tak se proporcionálně zvednou otáčky motoru, ale rychlost jízdy se nezmění – více oleje je tak k dispozici pro pracovní hydrauliku.*
Celý článek najdete v týdeníku Zemědělec.