Inovace u nejrychlejších traktorů

Firma JCB stále více investuje do vývoje v její zemědělské divizi. Díky tomu jsme se dočkali výrazného faceliftu vlajkových lodí JCB – traktorů Fastrac. V současné době jsou v nabídce dvě modelové řady – 4000 a 8000. Obě se nově mohou pyšnit přívlastkem iCON. Toto označení znamená jediné – technologicky nejvyspělejší Fastrac, jaký kdy opustil brány výrobního závodu.

Myšlenka, se kterou JCB v roce 1993 přišlo na traktorový trh, byla jednoduchá. Tyto nejpoužívanější stroje v zemědělství tráví kromě své primární funkce na polích také velkou část na silnicích. Dopravují zemědělské komodity, stavební materiály, zajišťují obsluhy živočišné výroby, převozy přípojných strojů apod. Klasická neodpružená koncepce traktoru zde narážela na své limity, a proto bylo nasnadě vytvořit stroj, který by byl rychlejší a zároveň komfortnější a bezpečnější při častých přejezdech.

Z této myšlenky dodnes pramení celková konstrukce traktoru – pevný svařovaný rám, ve kterém jsou uloženy motor i převodovka, a na něj nezávisle zavěšené obě nápravy – plné odpružení. To dává traktorům Fastrac naprosto jedinečné jízdní vlastnosti, jenž se podobají terénním vozidlům. Kabina řidiče je umístěna ve středu traktoru a je jednou z nejprostornějších na trhu. Důvod je jasný, tímto způsobem lze přenést hmotnost více na přední nápravu traktoru, navíc zbývá více místa na zadní příslušenství jako například závaží za kabinou, palivová nádrž, servisní přístup, úložný prostor aj. Dalším benefitem tohoto umístění kabiny je opět zlepšení komfortu řidiče – sedačka je téměř mezi nápravami, to významně redukuje rázy vyvolané přejezdem příčných nerovností.

Motor a převodovka

Motor i převodovka jsou dodávané společností Agco. Menší řada Fastrac 4000 používá motor AgcoPower 6,6 l o výkonu až 235 k. Převodovka je plynulá (Vario) a lze ji považovat za nejvhodnější pro daný účel traktoru Fastrac 4000. Ten se často používá v dopravě, pícninách, lisování a také stále častěji v ochraně rostlin. Jako jediný traktor ve třídě 200–250 k totiž dokáže nabídnout natáčení obou náprav! Z toho pramení mnoho výhod – významná redukce poloměru otáčení (průměr pod 10 m), a co je pro zemědělce nejdůležitější – tento Fastrac dokáže při otáčení na souvrati udržet režim, kdy stopa přední nápravy je shodná s tou zadní. Tento argument je dnes jeden z hlavních rozhodujících o koupi traktoru např. do taženého postřikovače. V kombinaci s natáčením nápravy postřikovače totiž tyto, byť dlouhé soupravy dokáží udržet poškození porostu na souvratích pouze na nezbytném minimum.

Pro řadu Fastrac 8000 si zákazníci v našich podmínkách našli často jiné využití. Motor AgcoPower 8,4 l o výkonu až 348 koní, celková hmotnost 18 tun a masivní zadní náprava jej předurčuje k tomu nejtěžšímu nasazení v dopravě. Uplatňuje se jako tahač cisteren při vývozu a aplikaci kejdy z BPS či živočišné výroby nebo v dopravě komodit jako obilí, senáž a siláž z pole na farmu nebo také k těžším polním pracím.

Inovace iCON

Nyní se již dostáváme ke zmíněné inovaci nazvané iCON. Co se za ní skrývá?

Především se významně zlepšila konektivita traktoru. Nový 12“ monitor, který JCB vyvinulo, je plně ISOBUS kompatibilní, ale výrobce šel ještě dál a do loketní opěrky integroval také přídavný Joystick, který umožňuje přiřazení ISOBUS funkcí pro lepší ergonomii ovládání.

Automatické řízení podle GPS

Co se dále změnilo, je možnost vybavit traktor z výroby systémem automatického řízení podle GPS. Dříve se využívaly dodavatelé Trimble, GreenStar, Topcon a další. Systémy těchto výrobců bylo nutné implementovat do traktoru. S inovací iCON se toto částečně změnilo. Stále je možné využít již zmíněné výrobce, aby traktor JCB Fastrac vyhověl požadavkům zákazníků, kteří mají flotilu svých strojů založenou na jednom z těchto výrobců. Významně se ovšem usnadnila samotná montáž těchto systémů, kdy jsou potřebné kabeláže a konektory již součástí traktoru.

Navigační systém

Úplnou novinkou je ale navigační systém, instalovaný v již zmíněném 12“ monitoru. Ten je nazván JCB GPS a jde o systém založený na přijímači Novatel. Prostředí navigace, zobrazované na monitoru je ale již plně z dílny JCB. Co se přesnosti signálu týče, je na výběr od klasického neplaceného signálu DGPS, RTK přes satelit až po využití pozemních RTK stanic. Pro potřeby precizního zemědělství lze navigaci odemknout také řízením sekcí a dávky právě přes systém ISOBUS.

Ovládání převodovky STC

Poslední novinkou je nové, inteligentnější ovládání Vario převodovky nazvané STC (Smart Transmision Control). Systém je založen na maximální intuitivnosti. Veškeré přechody ve způsobech ovládání je možné provést za jízdy. Například obsluha traktoru se může rozjet pomocí pedálu, po dosažení cestovní rychlosti rukou převezme ovládání traktoru díky joysticku. Ten změnil logiku ovládání, nově lze rychlost ovládat pomocí joysticku vpřed a vzad, což je nerozšířenější způsob mezi všemi výrobci.

Všechny tyto dílčí inovace dělají z traktoru Fastrac iCON plnohodnotný traktor schopný plnit požadavky i toho nejpřísnějšího majitele, agronoma či samotné obsluhy.*

Ing. Jan Mrkos
Produktový manažer JCB Fastrac

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down