16.04.2004 | 07:04
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Jak se jezdí Traktorcross, aneb úspěch v rukou řidiče

Tam kde něco vrčí, tam přijdou diváci, neboť praktické ukázky strojů jsou vždy v popředí zájmu. Na brněnském výstavišti si to opět ověřila redakce časopisu Mechanizace zemědělství, která zde ve spolupráci s BVV uspořádala aktivní předvádění traktorů s atraktivním názvem Traktorcross.

Akce se konala v průběhu veletrhů Techagro, Animal Vetex a Silva Regina a návštěvníci mohli hned třikrát denně vidět, jak si traktory poradí s překážkovou dráhou a slalomem na čas.
Překážková dráha
Překážková dráha byla sestavena z šesti úseků s různými druhy terénních nerovností. První překážkou byl kolmý stupeň, na nějž navazoval příkop a za ním pak schody (deset trámů s výškou 15 cm). Za schody byly příčně uložené klády. Za touto překážkou se traktor otočil a postupně přejel nejprve dva trojúhelníky tvořené spojenými železničními kolejnicemi, dále několik na střídavě položených panelů a nakonec tzv. zvlněnou vozovku. Všechny tyto překážky jeli řidiči nikoliv na čas ale takovou rychlostí, jaká odpovídala možnostem jejich traktorů.
Druhá část soutěže – slalom, byla již pochopitelně na čas. Šlo o průjezd mezi pěti kužely, zajetí do „garáže“ tvořené rovněž kužely a dále následoval opětovný průjezd mezi kužely, tentokrát však pozpátku. Startovací čára tak byla zároveň i čárou cílovou.
Přihlášené traktory
Aby se soutěže mohlo zúčastnit co nejvíce traktorů, byl horní limit jmenovitého výkonu motoru stanoven na hodnotu 110 koní. Díky tomu měla možnost ukázat se většina traktorů a výjimkou byly snad jen traktory JCB Fastrac a Mc Cormick, které se do ČR dovážejí jen s výkony nad 110 koní.
Soutěže se nakonec zúčastnil Claas Ares 616, Deutz Fahr Agtororon 105 MK3, John Deere 5820, Landini Ghibli 95, Same Silver 110 a Zetor 114 41 Forterra. Firmě Agrall, která přihlásila traktor Claas Ares se soutěž natolik zalíbila, že v jejím průběhu přihlásila ještě jeden Claas, tentokrát menší model Cletis 446.
Protože všechny traktory jezdily bez zátěže, výkon tentokrát nerozhodoval, a to jak na překážkové dráze, tak i při slalomu. Na překážkové dráze byly ale ve výhodě traktory s odpružením. Odpruženou přední nápravu měl Deutz Fahr a bylo zajímavé vidět jak funguje. Druhým odpruženým traktorem byl Claas Ares , který měl mimo přední nápravy odpruženou i kabinu. Také v tomto případě bylo velmi dobře vidět, jak odpružení pomáhá, protože tento traktor byl schopen jezdit po překážkách rychleji než jeho konkurenti.
Při slalomu ale rozhodovaly manévrovací schopnosti, a ty byly samozřejmě nejlepší u traktorů s čtyřválcovými motory, které měly menší rozchod, ale zejména pak rozvor kol. Ze „čtyřválců“ na tom byl nejlépe Landini s úhlem natočení předních kol 55°, dále pak John Deere, Claas Celtis a handicap měl Zetor, který má úhel natočení předních kol jen 41°. Ještě horší to ale měly „šestiválce“. Deutz Fahr Agrotoron na tom byl ještě relativně dobře a svými rozměry příliš nepřevyšoval třeba Zetor, zato Claas Ares byl již větší. Jednoznačně největší byl Same Silver, který měl problémy se do dráhy vůbec vejít.
Přesto nakonec všichni slalom úspěšně zvládli. Všechny traktory měly svoje řidiče, kteří se v průběhu veletrhu mohli libovolně měnit a také tak činili. Pro traktor Deutz Fahr řidič volný nebyl, a tak jsme jej řídili na střídačku já s kolegou Miroslavem Mikuličem. Jak se dalo čekat v konfrontaci se zkušenými řidiči jsme se nakonec samozřejmě neprosadili a obsadili jsme předposlední místo. Nicméně stejně jako ostatní jsme časy jízd postupně zlepšovali, takže ostudu jsme myslím neudělali.
Mimo soutěž, tedy jen na překážkové dráze, se předvedly traktory JCB Fastrac 220 a Valtra T190. Oba traktory byly jednak výkonově vysoko nad hranicí výkonu motoru 110 koní a jednak by se díky velkým rozměrům na slalomovou dráhu nevešly.
Vítězové a poražení
Od počátku bylo jasné, že na vítězství mohou pomýšlet jen menší traktory se čtyřválcovými motory a že nejrychlejší čas je v rukou řidiče. Osobně jsme tipovali mezi značkami John Deere a Landini, protože tyto traktory se jevily jako nejobratnější. U traktoru Landini Ghibli se to nakonec potvrdilo a jeho řidič se po celé Techagro pral o prvenství se Zetorem, zatímco ostatní byli až za nimi.
Protože řidiči se na traktorech střídali zvolili jsme pro vyhodnocení nikoliv systém sčítání či průměrování časů jednotlivých traktorů, ale každému traktoru jsme vzali v úvahu jen jeden nejlepší čas. Až do předposledního dne držel nejlepší čas traktor Landini s řidičem Jiřím Houkou, který je servisním technikem firmy Moreau Agri. V předposlední rozjížďce se ale k vysokému výkonu vypnul Martin xxx od firmy N+N Košátky se Zetorem (25,xx s). V poslední jízdě do toho dal všechno i Michal Krutiš, prodejce firmy Agrall, se svým traktorem Claas Celtis. S časem 27:88 se mu podařilo odsunout traktor Landini na třetí místo.
Někteří tedy zvítězili a jiní byli poraženi. To však nebylo až tak důležité. Důležité bylo to, že si návštěvníci mohli prohlédnout řadu traktorů při jízdě po terénních nerovnostech, což je něco jiného než okukovat, krásné, naleštěné, leč stojící traktory v expozici. A o tom, že to návštěvníky bavilo, nás přesvědčil jejich nebývalý zájem.
Luboš Stehno

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down