Traktory John Deere. Synonymum výkonu a spolehlivosti. A také vysokého podílu prodaných strojů na našem trhu. Po prvních traktorech, kterými byly nejvýkonnější stroje s jednoznačným použitím – polní tahače, jsou nyní v ČR v kurzu zejména traktory šestitisícové řady vyráběné na supermoderní lince v německém Mannheimu. S jedním z nich jsme měli možnost se svézt.
Když se řekne šestitisícová řada je to široký pojem. Zahrnuje totiž jak pět modelů se čtyřválcovými motory o výkonu od 59 kW (80 k) do (92 kW (125 k), tak pět modelů šestiválcových s výkonem 81 kW (110 k) až 118 kW (160 k). K těmto motorům mohou být dodány různé převodovky a sice PowrQuad +, AutoQuad, nebo AutoPowr. Zatímco AutoPowr je plynulá převodovka, první dvě z uvedených převodovek jsou velice podobné to znamená, že jde o skupinové převodovky se čtyřmi stupni řazenými pod zatížením. AutoQuad II má navíc dva režimy automatického řazení. Obě převodovky jsou vybaveny rychloreverzací ovládanou páčkou vlevo pod volantem.
Šestitisícová řada traktorů JD nabízí také dvě kabiny a sice Premium a Premium Plus. První z nich má standardní rozmístění ovladačů v postranní konzole, zatímco luxusnější provedení Plus (pouze u traktorů s převodovkou AutoPowr) má většinu ovladačů sdružených do loketní opěrky (Command Arm). Výbavou na přání je odpružená přední náprava a kabina. Tolik základním specifikacím řady 6000 a teď k traktoru, který jsme měli možnost vyzkoušet.
Vyzkoušeli jsme si šestiválcový model JD 6220 s výkonem 92 kW (125 k), převodovkou AutoQuad II, z toho vyplývá, že i s kabinou Premium. Ta byla v odpružené verzi stejně jako přední náprava. Traktor byl v majetku ZD vlastníků Štichovice (u Plzně). JD 6620 byl agregován s polním smykem SIBR 800.
Svezli jsme se
Smykování je činnost, která neklade vyšších nároků na technickou výbavu traktoru a rozhodující je v tomto případě tahový výkon. A tak tomu bylo i v našem případě.! Stodvacetikoňový traktor tak tahal na hrubé brázdě osmimetrové nářadí určené původně pro ŠT 180. Dobrá ukázka toho co musejí traktory v provozu zvládnout. Nutno podotknout, že i prodejce firmy STROM, který byl ve Štichovicích s námi nad tím trochu kroutil hlavou. Ale teď jak to vypadalo. Traktor toho měl pochopitelně plné zuby, ale i takové zatížení dokázal zvládnout. A tak jsme se těšili, že si zase po čase vyzkoušíme co dokáže traktor pracující na plný výkon. Bohužel v okamžiku našeho příjezdu na starém smyku prasklo uchycení jedné z pístnic, která přitlačuje smykovou desku. Tyto pístnice jsou na smyku dvě takže jen jedna jeho polovina byla dále přitlačována do půdy, zatímco druhá půlka si vesele poskakovala po hřebenech brázd a rovnací účinek nebyl nijak velký. Díky tomu se traktor pochopitelně podstatně odlehčil a rázem jezdil bez problému.
Ale přece jen jsme si mohli něco perfektně vyzkoušet. Není totiž lepšího testu odpružené kabiny, než jízda po hrubé brázdě. A výsledek? Ten kdo to sám nezkusil, neuvěří jak velké díry se dají přejet aniž by se člověk zbytečně kymácel v sedačce. Jak poznamenal traktorista „Bez odpružení bych tady vypadnul z kabiny“. Museli jsme s ním souhlasit a konstatovat, že odpružení kabiny se technikům JD skutečně povedlo.
Pokud bychom měli hodnotit kabinu z pohledu uspořádání a dostupnosti ovládacích prvků, je třeba říci, že je provedena dobře. Ovladače jsou dobře dostupné a indikační prvky dobře viditelné i pokud do kabiny svítí slunce. Při smykování toho bohužel na traktoru mnoho vyzkoušet nelze, něco ale ano.
Pro rozjezd není tak jako u většiny traktorů vybavených rychloreverzací nutné používat spojkový pedál, takže se jen přesune páčka reverzace z neutrální polohy do polohy pro jízdu vpřed a traktor vyrazí. Připadalo nám však, že dost razantně, takže to s námi vždy docela škublo. Za jízdy jsme používali skupinu C v níž jsme pouze řadili stupně pod zatížením a to jak ručně, tak v automatickém režimu. Pro ruční řazení jsme ocenili tlačítka přímo na hlavici řadící páky, která se ovládají velmi dobře a také vlastní násobič řadil velmi pěkně a plynule. Naproti řazení stupňů pod zátěží pomocí tlačítka umístěného vedle páčky ručního plynu nám připadalo dost krkolomné. Stejně tak nezvyklé je řazení skupin, kdy je řadicí páka spojená s převodovkou prostřednictvím bovdenu a lanka. Pro řazení skupin je třeba vyvinout větší sílu než je traktorista obvykle při řazení zvyklý a navíc je třeba si zvyknout na pružení lanka a též na to, že díky tomu, že je řadicí páka umístěna poměrně daleko od sedačky je třeba mít ruku stále nataženou, zejména pak při řazení skupin E a F. Nicméně zkušeným matadorům to zřejmě nevadí, protože traktoristovi, který s tímto traktorem jezdil to nevadilo vůbec.
K automatickému řazení. Vyzkoušeli jsme jak výkonový tak ekonomický režim s tím, že jsme pak jezdili jen na druhý z nich. Jak bylo uvedeno v kapitole o převodovce ve výkonovém režimu řadí převodovka nahoru až když jsou otáčky jen o pouhých 20 min-1 nižší než maximální. A na tuto hodnotu se traktor se zátěží velmi obtížně dostával. Je jasné, že výkonovém režimu je třeba pracovat s otáčkami v oblasti maximálního výkonu, hranice pro řazení nahoru by však podle našeho názoru měla být položena o něco níže. V ekonomickém režimu probíhalo řazení bez obtíží aniž by se traktor po přeřazení nahoru dusil, nebo aniž došlo k tomu, že by řadil neustále nahoru a dolů.
Jsme přesvědčeni, že pro automatické řazení je nejlepší, když si traktorista může otáčky při nichž se řadí nastavit sám, ale nemusí to být pravdou. Nicméně jako vhodnou volbu bychom pro tento traktor viděli, ještě třetí režim řazení, něco mezi výkonovým a ekonomickým.
Ještě jedna poznámka k automatickému řazení. V situaci, kdy dojedete na souvrať , uberete plyn a začnete se otáčet, poklesnou otáčky motoru a převodovka podřadí na příslušný stupeň, po přidání plynu a najetí do záběru zase zařadí na příslušný převodový stupeň nahoru. To je bez problému. Pokus se ale budete otáčet couváním, využijete pochopitelně páčku reverzace, ale nelze navolit na jaký stupeň se traktor bude rozjíždět vpřed a na jaký vzad. Takže když například rychle zastavíte a máte tam čtyřku pod zátěží a pak se chcete rozjet, je tam stále čtyřka a musíte si ručně navolit odpovídající nižší stupeň, protože se na ni nerozjedete. Při změně směru jízdy se také vypne automatické řazení, takže je nutné jej po rozjetí znovu zapnout.
Náš traktor nebyl vybaven systémem HMS, takže jsme si nemohli vyzkoušet naprogramování a spouštění úkonů prováděných při otáčení na souvrati, což je významný pomocník pro zvýšení výkonnosti práce. Na druhé straně při smykování bychom si mohli naprogramovat jen vypínání uzávěrky a pohonu přední nápravy. Koneckonců pro smykování není uzávěrka diferenciálu až tak důležitá a lze jezdit i bez ní (při zátěži, kterou jsme měli my, při vyšší by to možná bylo jiné) a s pohonem přední nápravy se otáčet dá. Stejně by to ale nějakou automatiku pro vypínání uzávěrky chtělo, protože pokud nemá traktor HTS například při orbě je uzávěrka nutností a řidič ji musí sám vypnout při každém otáčení.
Jinak musíme říci, že se nám traktor líbil a parametry jako hlučnost v kabině, výhled z kabiny a její odpružení jsou na špičkové úrovni. To platí i o sedačce řidiče a jako velmi dobrou lze hodnotit i odpruženou sedačku spolujezdce, na kterou většina z konkurenčních výrobců nepamatuje.
Široká nabídka
Možná se bude zdát hodnocení traktoru jako poněkud kritické, ale zvažte dvě věci. Jednak to, že jsme toho na něm příliš nevyzkoušeli a v podstatě jediné co jsme testovali bylo ovládání převodovky. Takže třeba hydrauliku a další věci jsme si omakat nemohli. Také je třeba vzít v úvahu to, že zmiňovaný traktor není s ohledem na výbavu zdaleka špičkovým strojem koncernu Deere company. A každý bod výbavy směřující ke komfortu obsluhy je znát. V našem případě byla tím bodem odpružená kabina, která na rozdíl od odpružené přední nápravy není zatím zemědělci příliš žádána a výsledek - super hodnocení. Podobně lze přidat souvraťovou automatiku HTS a komfort posunout zase o něco výše a místo převodovky AutoQuad II zvolit plynulou převodovku AutoPowr a zase budete o něco výše.
Samozřejmě i o něco výše v pořizovací ceně, takže volba vhodného modelu je jako obvykle otázkou poměru nákupní ceny a užitné hodnoty. A zde nabízí John Deere širokou možnost volby – od spartánských modelů SE až po komfortní AutoPowr.
Luboš Stehno