22.11.2012 | 11:11
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Jak se vyrábí sklizňová technika

V belgickém městě Zedelgem se nachází výrobní závod sklizňové techniky New Holland. Zemědělská technika se zde vyrábí již od roku 1906, takže tento výrobní závod má již více jak stoletou tradici. A za více jak stovku let opustily jeho brány statisíce strojů.

Například od roku 1952, kdy zde byla zkonstruována první sklízecí mlátička,  bylo vyrobenou přes 200 000 kusů sklízecích mlátiček a od roku 1987 více jak 20 000 lisů na hranolové balíky. Současná produkce dosahuje 24 sklízecích mlátiček, 9 lisů a 3 řezačky za každý pracovní den. 98 % produkce jde na export, protože belgický trh  by byl pro takové objemy sklizňové techniky jen malým trhem.

 

 

 

Na 36 hektarech

 

 

 

Výrobní závod v Zedelgemu se nachází na rozloze 36 hektarů, polovinu z této rozlohy představují zastřešené plochy. Firma New Holland zde zaměstnává 2200 pracovníků. Ročně zpracuje 157000 t oceli a 212 t barev.

 

Specifikem výrobního závodu je skutečnost, že většinu dílů si vyrábějí sami. Například sklízecí mlátička je složena ze zhruba 7200 dílů z nichž asi 6300 dílů je vyrobeno v Zedelgemu. Celkově se v Zedelgemu vyrábí přes 16 000 komponentů.

 

 

 

Z oceli konstrukční celky

 

 

 

Tak jak je obvyklé výroba začíná příjmem oceli s požadovanou kvalitou. Ocel se ohýbá, řeže, sváří a tak se připravují různé konstrukční celky. Samozřejmostí je využití CNC automatů či robotizovaného sváření i robotizovaného ohýbání plechů. Klasikou je laserové řezání, které se v některých přídech provádí i v režimu 3D, to když je například nutné vyřezat přesný otvor do pláště vyprazdňovacího dopravníku.

 

Z jednotlivých dílů se montují celé konstrukční celky, které jdou do lakovny. Zde se ocel pískuje odmašťuje a kataforézou se nanáší se základní a následně se používá vrchní nátěr ve žluté a černé barvě. Lakovna má náplň 124 000 l barev a běží 24 hodin denně aby nevychládala místnost pro vypalování vrchního laku. Vypálení probíhá při teplotě 160 °C.

 

 

 

Tři linky montáže

 

 

 

Poté co jsou jednotlivé díly a konstrukční celky připraveny a nalakovány, přichází druhá fáze, kterou je montáž. Montážní linky jsou tři. Jedna pro sklízecí mlátičky, druhá pro lisy a třetí pro řezačky. Sklízecí mlátičky rotorové i axiální se montují na jedné lince.

 

Montáž začíná podvozkem na nějž jsou připevněna přepravní kola a poté se montuje vytřasadlo a sítová skříň. Sítová skříň se vyzkouší v pohybu (pomocí elektromotoru), tak aby byla správně usazena. Dále se montuje mláticí ústrojí, motor, poté zásobník a kabina a úplně nakonec šikmý dopravník. Ve finální fázi montáže dostane mlátička originální kola a jde na výstupní kontrolu. Jednotlivé celky se testují již průběžně při montáži a při finální kontrole se zkouší všechno ještě jednou a to nejprve uvnitř na válcové zkušebně a poté se s mlátičkou ještě projedou veku po areálu.

 

Tak jak je to ve výrobních závodech obvyklé, stále se sleduje a vyhodnocuje kvalita a přijímají opatření pro její zvýšení. Vleká pozornost je věnována též vývoji v němž se používají klasické postupy i moderní 3D animace. Místnost, kde lze simulace promítat jsme mohli navštívit a v kombinaci s 3D brýlemi to byl zajímavý zážitek.

 

V Zedelgemu pamatují i na zákazníky a pro ně bylo letos otevřeno moderní zákaznické centrum kde je možné si prohlédnout základní sortiment vyráběné techniky. Zákaznické centrum má lochu 3 000 m2 a ročně jím projde až 5000 návštěvníků.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down