V současném světě, kde dochází k neustálé globalizaci je již jen málo firem, které nejsou součástí nějakého koncernu. Proto i značka Fendt již několik let patří do koncernu Agco v němž jsou zastoupeny i další traktory a to Massey Ferguson, pásové traktory Challenger a od loňského roku je to i finská značka Valtra.
Dne 1.9. 2004 se v německém Wurzburgu konala tisková konference jejíž cílem bylo poodhalit novinářské veřejnosti jak si stojí traktory Fendt z evropského i celosvětového pohledu.
Výroba traktorů v německém Marktoberdorfu nedosahuje nijak závratných čísel a plně odpovídá tomu, že traktory Fendt jsou specifickým produktem, který díky svým technickým přednostem není určen pro zemědělce, kteří od svého stoje požadují především jednoduchost. Přesto, jak je patrné z grafu, Fendt svoji výrobu stále i když jen mírně navyšuje.
Loni navýšení představovalo 2,3 % oproti roku 2002 a letos by to mělo být ještě lepší. To je velmi dobrý výsledek když přihlédneme k tomu, že kupříkladu prodeje traktorů na německém trhu, který je pro značku Fendt velmi důležitý, jdou neustále dolů. Přesto si Fendt se 16,5 % německého traktorového trhu drží první místo přičemž je vhodné poznamenat, že pokud jde o segment traktorového trhu, který zahrnuje pouze stroje s výkonem nad 60 k (s nižším výkonem Fendt traktory nevyrábí), pak je podíl na německém trhu vyšší a sice 21 %. O vedoucí místo na trhu však musí Fendt velmi usilovně bojovat se svým největším konkurentem, kterým je mu na domácím trhu značka John Deere. Také proto není náhodou, že se Fendt snaží výrazně rozšířit svoje prodeje i v ostatních zemích světa. V roce 2003 se to zdařilo, a celkové navýšení zahraničních prodejů činilo 15 % (oproti roku 2002), přičemž na domácí (německý trh) bylo určeno 38 % produkce. Ze zahraničních trhů zaujímá největší podíl (20 %) Francie, následuje Itálie, Španělsko, Holandsko Velká Británie a Rakousko. Rakousko je v letošním roce obzvláště příjemným překvapením, protože zde došlo k významnému navýšení prodejů (odhad je až + 25 %), a ač je to s podivem tamní zemědělci, kteří hospodaří povětšinou na výměrách okolo 100 ha si v hojné míře pořizovali traktory Fendt a to nikoliv v nižší ale ve vyšší výkonové třídě.
Tak jak jsou traktory Fendt poměrně úspěšné v Evropě právě naopak je to s jejich prodejem na trhu v USA. Je to dáno především mentalitou severomerických farmářů, kteří požadují výkonné, avšak zároveň i na obsluhu jednoduché stroje, přičemž velký důraz je kladen také na spolehlivost (pomineme-li to že jsou patrioti domácích značek). Fendt sice nabízí spolehlivost a i výkon až do 300 k, avšak ovládání těchto traktorů (pokud se mají provozovat tak jak mají, tedy ekonomicky) jednoduché není. Přesto je pro značku Fendt potěšitelné, že ač v roce 1999 bylo na trhu v USA prodáno pouhých devět traktorů, plán letošního roku je již 300 kusů. Nápomocna je tomu i prodejní síť značky Challenger, která prodává pásové traktory, jenž jsou naopak na severoamerickém trhu úspěšné a tomu kdo nechce pásovou verzi může prodejce nabídnout kolový traktor Fendt, pocházející z jednoho koncernu.
Inovace pro rok 2005
Pro rok 2005 připravuje značka Fendt také několik inovací zaměřených jak na ovládání traktorů, tak na komfort obsluhy. Z hlediska ovládání je to nový Variotronic 4, vylepšený o některé funkce. Zásadní změnou je inovované nastavení systému TMS zahrnující nyní rozsah otáček motoru v němž se bude traktor při režimu TMS pohybovat. Pro ty co nevědí co je TMS (Tractor Management System) jen připomenu, že jde o systém, který se snaží udržet co nejnižší otáčky motoru při dodržení nastavené pracovní rychlosti stroje.
Mezi další novinky můžeme zařadit například ovládání jednoho vnějšího okruhu hydrauliky pomocí tlačítek na zadním blatníku, bezstupňovou regulaci ventilátoru v kabině, naváděcí systém Auto Guide, či systém archivace provozních dat s názvem MoDaSys. Pro zvýšení komfortu obsluhy je určena vzduchem odpružená kabina, která nahrazuje původní odpružení pomocí kapalinových tlumičů a vinutých pružin. Všechny tyto novinky jsou buďto ve standardu, nebo na přání v řadách traktorů Fendt 700, 800 a 900.
Ale abychom se nezaměřovali jen na velké traktory, jedna novinka je určena také pro traktory nejnižší výkonové třídy. Jde o malé traktory řady 200 S se širším rozchodem kol a osazené novou kabinou, která je rovněž širší a předurčuje tak tyto stroje například pro komunální využití.
Luboš Stehno