11.07.2020 | 11:07
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Jaký výkon traktoru do dopravy?

V praxi je často na přetřes otázka horního limitu výkonu motoru u traktoru, pracujícího v dopravě. V agregaci s dvounápravovými návěsy či přívěsy jsou běžně využívané traktory s výkonem 170–240 k, tedy univerzální stroje pro všestranné nasazení. Třínápravové dopravní prostředky pak pracují s traktory o výkonu 240 k a výše. Již řadu let existuje samostatná výkonová kategorie traktorů 240–330 k, koncipovaných rovněž pro univerzální nasazení.

Tyto traktory vystupují jako „těžký univerzál“, a zvládnou orbu s až osmiradličnými polonesenými otočnými pluhy, setí s velkými pneumatickými secími kombinacemi, aplikaci hnojiv s taženými pneumatickými rozmetadly anebo kejdovači. Rovněž doprava je doménou těchto traktorů. Oproti strojům výkonové kategorie 170 až 240 k mají „třistakoňové univerzály“ vyšší pohotovostní hmotnost zhruba o dvě tuny, ale disponují i jinak konstruovaným podvozkem, takže nabízí velkou užitečnou hmotnost. Nikoli pro dopravu, ale pro tahově náročné polní práce je možné takové traktory výrazně dotížit.

Naproti tomu v dopravě je velkou výhodou skutečnost, že pohotovostní hmotnost univerzálních traktorů kategorie 300 k je o dvě tuny nižší než u traktorů vyšší třídy s výkony 270 až 410 k. Tyto traktory jsou vnímány spíše jako těžké stroje hlavně pro polní práce; na silnici při přepravě shodných nákladů ale vykazují o dvacet procent vyšší spotřebu oproti „třistakoňovým univerzálům“ a dokonce spotřebují o celých čtyřicet procent více paliva oproti traktorům výkonové kategorie 170 až 240 k.*

Více informací v Zemědělci č. 29.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down