Nabídka manipulační techniky je na tuzemském trhu velmi široká. A to jak v segmentu velkých kolových nakladačů, nebo teleskopických manipulátorů, tak v ranku malých kloubových nakladačů, kde je sortiment nejbohatší a uživatel si může vybrat stroj vyhovující přesně do jeho podmínek. V tomto článku se zaměříme na kloubové nakladače Hitachi z modelové řady ZW-6 Compact, které stojí na pomezí mezi malými modely určenými do průjezdem limitovaných prostor a kloubovými modely s teleskopickým ramenem.
Ač je Hitachi japonskou firmou, modelová řada ZW-6 Compact se vyrábí v Německu a je konstruována s ohledem na evropské podmínky. Obsahuje tři varianty nakladačů (ZW65-6, ZW75-6, ZW95-6), lišící se výkonem motorů (68, nebo 75 k) a též výkonnostními parametry definovanými třeba zvedací silou, nebo užitečným zatížením.
Stačí filtr částic
Pohonnou jednotkou jsou známé čtyřválce Deutz L4 se zdvihovým objemem 2,9 l a nejvyšším výkonem v otáčkách 2300 za minutu. Naproti tomu nejvyšší točivý moment je dosažen v 1600 ot/min a například u výkonnějšího modelu činí 300 Nm. Motory jsou kapalinou chlazené, přeplňované a se vstřikováním paliva Common Rail. Díky tomu, že v nižší výkonové kategorii jsou emisní limity trochu benevolentnější, tak při uvedení nakladačů na trh (což bylo v roce 2016) vystačily pro splnění emisního litu Stage IIIB jen s oxidačním katalyzátorem a recirkulací výfukových plynů. Aktuálně vyráběné motory Stage V mají navíc filtr částic. Motor má servisní interval na hodnotě 500 Mh a výměnu oleje urychluje montovaný vypouštěcí ventil.
Ač jsou popisované nakladače určené primárně pro stavebnictví, jejich nasazení v zemědělství nic nebrání. Hydrostatický pojezd je dvourozsahový (0 – 7; 0- 20 km/h) a ač nejvyšší rychlost jízdy dosahuje ve standardu jen 20 km/h, tak na přání ji lze zvednout na 30 km/h a to už je vyhovující i pro stroj,e které nejezdí jen v rámci areálu. Bez zajímavosti nejsou 100% uzávěrky diferenciálů, které v zemědělské využití jistě najdou uplatnění. Brzdový systém používá mokrých lamelových brzd kol přední nápravy, díky permanentnímu pohonu 4k4 se tak brzdí i kola nápravy zadní.*
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 3/2021.