V případě převodovky má budoucí uživatel traktoru daleko větší svobodu volby, než když vybírá motor, a není výjimkou, že může v rámci jedné modelové řady volit mezi převodovkou řazenou částečně při zatížení, plně pod zátěží i konceptem CVT.
Když se koncem minulého století objevila v traktoru první plynulá převodovka, zdálo se, že to bude jen výstřelek pro náročné uživatele. Jenže praxe ukázala, že tomu bude jinak. Dnes mají plynulé převodovky v nabídce všichni renomovaní výrobci traktorů, vyskytují se i u speciálů do sadů a vinic a poptávka po nich rozhodně neklesá.
Zdatně jim však konkurují převodovky plně řazené při zatížení. Už to nejsou ty staré PowerShifty s relativně omezeným počtem rychlostních stupňů a často tvrdým řazením. Ty zůstaly především u pásových a nejvýkonnějších kolových traktorů, kde těží ze své robustnosti. Dnes jsou často nabízeny převodovky, které řadí obvykle čtyři až osm převodových stupňů plně při zatížení a k tomu mají i automatické řazení tří až čtyř skupin. A jak řazení stupňů při zátěži, tak i řazení skupin probíhá pěkně plynule. Tedy vyjma těch nejnáročnějších tahových prací, kdy řazení skupin použít nelze. Ale třeba při dopravě, tam není ani moc znatelné, zda se řadila skupina, nebo soukolí převodu plně měněného při zatížení.
Takovéto moderní převodovky jsou konkurencí ke klasice typu CVT. Navenek se chovají podobně, přitom však mají lepší mechanickou účinnost.
Mechanická účinnost je u převodovek CVT obecným problémem. Při přenosu točivého momentu hydrostatickou cestou je účinnost okolo 70 % u mechaniky až 95 %. Proto se výrobci snaží jednak propojovat řazení motoru a převodovky tak, aby motor pracoval co nejdéle v ekonomickém režimu, a dále je snaha doplnit převodovku většinou čtyřmi rozsahy, které se postupně řadí a tím se podíl hydrostatické větve točivého momentu snižuje, protože hydrogenerátor nemusí působit v takových náklonech. Na druhou stranu čtyři stupně navíc znamenají navíc i nějaké spojky, ozubená kola, případně válečky pro řazení převodových stupňů atd. Tyto komponenty u jednoduché CVT převodovky nejsou.
Klasické stupňovité převodovky s mechanickým řazením jsou obvykle používány u traktorů s nižším výkonem, kde je tlak na pořizovací cenu. Ale i u těchto převodovek si zemědělská praxe žádá alespoň několik stupňů, které by mohli zařadit při zátěži a často též reverzaci směru jízdy prováděnou při rovněž zatížení.
S elektronicky řízenými převodovkami či jejich částmi souvisí různé automatizační systémy a režimy. Nejvíce je jich u CVT převodovek, kde si kromě maximální rychlosti jízdy (různé vpřed i vzad) lze volit také způsob ovládání (pojezdový pedál/joystick), nastavit velikost poklesu otáček motoru, při němž se bude měnit převodový poměr, ale třeba i agresivitu zrychlování. Management řízení CVT převodovek pracuje vždy v součinnosti s řízením motoru.
U stupňovitých převodovek řazených plně, nebo částečně při zatížení, lze většinou volit silniční a polní režim, při němž dochází k řazení převodových stupňů, omezit počet řazených stupňů, nastavit rozdílný převodový stupeň při reverzaci.
Vlastní řazení převodových stupňů podle zatížení zohledňuje obvykle otáčky motoru a jeho zatížení. Častá logika řazení pak spočívá v tom, že při řazení vyšších převodových stupňů se zohledňují hlavně otáčky motoru, při řazení nižších stupňů je důležitějším faktorem zatížení motoru. V některých traktorech si limitní otáčky motoru pro řazení může nastavit sám řidič.
U stupňových převodovek, které se z vnějšího pohledu řadí pouze tlačítky, bývá rovněž časté propojení jejich elektroniky s elektronikou řízení motoru, aby se udržováním motoru ve správných otáčkách dosahovalo příznivé spotřeby paliva.
Nabízí se otázka, kdy si zvolit jakou převodovku. Odpověď není a ani nemůže být jednoznačná. Obecně lze ale konstatovat, že koncept plynulé převodovky je nejvýhodnější tam, kde traktor pracuje s velkým zatížením a v členitém terénu na poli i na silnici. U převodovky částečně řazené při zatížení je to spíše naopak, je tedy spíše vhodná pro traktor, který není tolik vytížen, anebo jezdí na poli, kde jsou spíše konstantní podmínky bez nutnosti časté změny převodového poměru. Převodovka plně řazená při zatížení je něco mezi tím. A samozřejmě s volbou převodovky souvisí i otázka komfortu ovládání a toho, zda je nutné používat řadicí páku a přemýšlet nad volbou převodového stupně, nebo zda si to elektronický systém traktoru vyřeší sám.*
Celý článek najdete v týdeníku Zemědělec 33/2020.