„Nebo také naopak,“ reagoval na slova v titulku týkající se překládacího vozu František Řimnáč, vedoucí provozu rostlinné výroby společnosti Bohemia Vitae Jindřichův Hradec. „Pokud se sklízí velké pole a výnosy se pohybují nad osm tun z hektaru, tak se traktorista za celý den nezastaví. V obou případech splňuje překládací vůz Hawe ULW A 2500 T, který využíváme od roku 2010, to, co jsme od něj očekávali. Tedy především umožňuje rychlou sklizeň obilnin a řepky. Poslední roky počasí žním moc nepřeje, doba sklizně se zkracuje a když je chvíli pěkně, je třeba sklidit co největší plochu.“
I když jindřichohradecká společnost nemá až zas tak velké lány, s ohledem na stále se zvyšující výnosy je překládací vůz podle Františka Řimnáče velice rentabilní investicí. Výrazně se zrychlil odvoz sklizené produkce od mlátiček, které vyprazdňují svůj zásobník za jízdy, čímž se zvětšuje jejich denní výkon až o čtvrtinu. Když jsou příhodné podmínky, není rosa a je možné sklízet dlouho do noci, tak tři mlátičky s překládacím vozem sklidí za den i sto hektarů. Navíc je tento stroj, do nějž se vejde 20 tun obilí, mnohem pohyblivější než nákladní automobil s přívěsem, přitom široké pneumatiky šetrné vůči půdě zabraňují vzniku hlubokých jízdních stop a utužení půdy. Takže i z agronomického hlediska jde o velice dobrou investici. „Nasazení překládacího vozu, jež tvoří spojovací článek mezi neustále jedoucími sklízecími mlátičkami a na okraji pole stojícími přepravními prostředky, je velice efektivní,“ tvrdí vedoucí provozu. „Pokud máme k dispozici málo přepravních prostředků nebo dopravní vzdálenost na silo je delší, překládací vůz může také na určitou dobu sklizené obilí podržet, takže nedochází k žádné prodlevě při sklizni. Jak mlátičky Claas, tak zejména překládací vůz, mají stálé obsluhy, které jsou už sehrané, což je velice důležité.“*
Celou reportáž naleznete v Zemědělci č. 36.