Nejde jen o samotný rejd, kdy natočíte přední kola v úhlu 55 stupňů, ale i o rychlost, s jakou to zvládnou. Pro jejich řízení je totiž vyčleněno samostatné hydraulické čerpadlo s průtokem 40 l/min. S ním se bleskově otočíte i tam, kde ostatní musí opakovaně couvat. A čelní nakladače s úzkými rameny, v nichž je ukryto vedení hydrauliky vybavené mechanickým vyrovnáváním a rychlým výsypem, také dokážou ušetřit hodně námahy a času. Hledáte-li obratný traktor do stáje a všestranný i mimo ni, můžete v klidu přestat. Máte jej před sebou – Deutz-Fahr řady 5.
Ten vyjel do světa s kompaktními motory pod neobvykle úzkou kapotou, umožňující natočit kola ve větším úhlu. Hlavní přednost tří- a čtyřválcových motorů však spočívá jinde, v jejich naladění a z něj vycházející úspornosti.
V hospodárných otáčkách
Dobré motory byly vždycky tím, čím se Deutz-Fahr dokázal mezi traktory prosadit, a řada 5 na tuto tradici navazuje. Využívá k tomu nejmodernějších prvků, například vysokotlakého vstřikování Common Rail s řídicí jednotkou ECU, která dodává přesně tolik paliva, kolik motor v závislosti na okamžité zátěži a otáčkách právě potřebuje a nikdy víc. Z toho vychází nízká spotřeba. Zhruba 90 procent točivého momentu je dostupných již od 900 ot/min, tedy prakticky od volnoběhu. Jeho křivka je krásně plochá až do 2000 ot/min, kdy motor dosahuje svého maximálního výkonu. Jinými slovy má dost síly v jakýchkoli otáčkách, přičemž nejvíc jí odevzdává v rozmezí 1200 – 1700 ot/min, což je nejhospodárnější a zároveň nejvíce využívané otáčkové pásmo.
Palivem však umí šetřit i převodovky. Například při přepravě na silnici dosáhnete maximální rychlosti 40 km/h i při snížených otáčkách motoru, v nichž vykazuje nejnižší měrnou spotřebu.
Jaký vyberete?
Obrovskou předností řady 5 je také to, že si díky modulárnímu principu každý pořídí přesně takový traktor, jaký potřebuje a neutrácí za prvky, bez kterých se obejde. Můžete vybírat z pěti modelů – 5095, 5100 (tříválec s objemem 2,9 litru, ostatní jsou čtyřválcové s objemem 3,85 litru), 5105, 5115 a 5125. Hodnotu maximálního výkonu v koních při 2000 ot/min udává v označení modelů trojčíslí vpravo od úvodní pětky.
Spokojíte se s mechanickou synchronizovanou převodovkou a 10 + 10 stupni, případně 20 + 20 stupni s plazivými rychlostmi? Jestli ne, můžete sáhnout po převodovce HI-LO s násobičem a 20 + 20, případně 40 + 40 stupni. Pokud by ani tato nevyhovovala, nabízí Deutz-Fahr ještě převodovku s třístupňovým Powershiftem a 30 + 30 nebo 60 + 60 stupni. Zmíněných 40 a 60 stupňů se rovněž týká plazivých rychlostí, vlastně lépe řečeno pomalostí s hodnotou pouhých 300 m/hod při jmenovitých otáčkách motoru. Elektronické zapínání pohonu všech kol a uzávěrky diferenciálu samozřejmě patří do základní výbavy traktoru.
Traktory řady 5 se uplatní ve stáji i mimo ni
Standardní mechanický synchronizovaný reverzor pro změnu směru jízdy lze na přání nahradit elektrohydraulickou reverzací PowerShuttle s funkcí Stop&Go, s níž zastavíte traktor bez vyšlápnutí spojky pouze brzdovým pedálem. Po jeho uvolnění se zase sám rozjede. U elektrohydraulické reverzace si navíc můžete nastavit ráznější nebo pozvolnější rychlost rozjezdu i zpomalení.
Kotouče provozních brzd jsou stejně jako vícekotoučová spojka vývodového hřídele kvůli delší životnosti uloženy v olejové lázni. Vývodová hřídel s elektrohydraulickým zapínáním otáček a rychle měnitelnými koncovkami skýtá správné otáčky pro jakékoliv využití – 540, 540E, 1000 a 1000E. Na přání může být samozřejmě vyvedena i dopředu. Do volitelné výbavy patří také závislá vývodová hřídel s vlastní koncovkou či tlačítka pro ovládání vývodové hřídele i tříbodového závěsu zvenčí.
Pohodlí zajišťuje odpružená kabina, sedadlo, stavitelný volant a přehledně uspořádaná přístrojová deska
Mechanický zadní tříbodový závěs s nosností od 3600 až do 5410 kg lze na přání vybavit elektronickým ovládáním. Vzadu mohou být vyvedeny dva, tři nebo čtyři vnější hydraulické okruhy. Standardní hydraulické čerpadlo má průtok 55 l/min, který se dá zvýšit na 90 l/min pomocí druhého volitelného čerpadla.
Jak sami vidíte, každý z traktorů Deutz-Fahr může být naprosto jedinečný. Vždy však odolný a pohodlný s odpruženou kabinou, sedadlem, stavitelným volantem, přehledně uspořádanou přístrojovou deskou a barevně odlišenými ovladači. Komfortem, konstrukcí i výbavou jde o traktor na špičkové úrovni, které odpovídá i líbivý, dravý design s pro značku typickou zářivě zelenou barvou.
Výhradní importér zemědělských strojů značky Deutz-Fahr do České republiky, firma GARNEA a. s., ví, že důležitý je nejen servis, ale rovněž vlastní zkušenost, takže si každý z vás může svůj vysněný stroj nejdřív vyzkoušet. Loni oslavila 30 let od svého založení a dnes má po celé zemi skoro dvacet prodejních a servisních středisek.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!