Jedinečné stroje přesně na míru

Nejde jen o samotný rejd, kdy natočíte přední kola v úhlu 55 stupňů, ale i o rychlost, s jakou to zvládnou. Pro jejich řízení je totiž vyčleněno samostatné hydraulické čerpadlo s průtokem 40 l/min. S ním se bleskově otočíte i tam, kde ostatní musí opakovaně couvat. A čelní nakladače s úzkými rameny, v nichž je ukryto vedení hydrauliky vybavené mechanickým vyrovnáváním a rychlým výsypem, také dokážou ušetřit hodně námahy a času. Hledáte-li obratný traktor do stáje a všestranný i mimo ni, můžete v klidu přestat. Máte jej před sebou – Deutz-Fahr řady 5.

Ten vyjel do světa s kompaktními motory pod neobvykle úzkou kapotou, umožňující natočit kola ve větším úhlu. Hlavní přednost tří- a čtyřválcových motorů však spočívá jinde, v jejich naladění a z něj vycházející úspornosti.

V hospodárných otáčkách

Dobré motory byly vždycky tím, čím se Deutz-Fahr dokázal mezi traktory prosadit, a řada 5 na tuto tradici navazuje. Využívá k tomu nejmodernějších prvků, například vysokotlakého vstřikování Common Rail s řídicí jednotkou ECU, která dodává přesně tolik paliva, kolik motor v závislosti na okamžité zátěži a otáčkách právě potřebuje a nikdy víc. Z toho vychází nízká spotřeba. Zhruba 90 procent točivého momentu je dostupných již od 900 ot/min, tedy prakticky od volnoběhu. Jeho křivka je krásně plochá až do 2000 ot/min, kdy motor dosahuje svého maximálního výkonu. Jinými slovy má dost síly v jakýchkoli otáčkách, přičemž nejvíc jí odevzdává v rozmezí 1200 – 1700 ot/min, což je nejhospodárnější a zároveň nejvíce využívané otáčkové pásmo.

Palivem však umí šetřit i převodovky. Například při přepravě na silnici dosáhnete maximální rychlosti 40 km/h i při snížených otáčkách motoru, v nichž vykazuje nejnižší měrnou spotřebu.

Jaký vyberete?

Obrovskou předností řady 5 je také to, že si díky modulárnímu principu každý pořídí přesně takový traktor, jaký potřebuje a neutrácí za prvky, bez kterých se obejde. Můžete vybírat z pěti modelů – 5095, 5100 (tříválec s objemem 2,9 litru, ostatní jsou čtyřválcové s objemem 3,85 litru), 5105, 5115 a 5125. Hodnotu maximálního výkonu v koních při 2000 ot/min udává v označení modelů trojčíslí vpravo od úvodní pětky.

Spokojíte se s mechanickou synchronizovanou převodovkou a 10 + 10 stupni, případně 20 + 20 stupni s plazivými rychlostmi? Jestli ne, můžete sáhnout po převodovce HI-LO s násobičem a 20 + 20, případně 40 + 40 stupni. Pokud by ani tato nevyhovovala, nabízí Deutz-Fahr ještě převodovku s třístupňovým Powershiftem a 30 + 30 nebo 60 + 60 stupni. Zmíněných 40 a 60 stupňů se rovněž týká plazivých rychlostí, vlastně lépe řečeno pomalostí s hodnotou pouhých 300 m/hod při jmenovitých otáčkách motoru. Elektronické zapínání pohonu všech kol a uzávěrky diferenciálu samozřejmě patří do základní výbavy traktoru.

Standardní mechanický synchronizovaný reverzor pro změnu směru jízdy lze na přání nahradit elektrohydraulickou reverzací PowerShuttle s funkcí Stop&Go, s níž zastavíte traktor bez vyšlápnutí spojky pouze brzdovým pedálem. Po jeho uvolnění se zase sám rozjede. U elektrohydraulické reverzace si navíc můžete nastavit ráznější nebo pozvolnější rychlost rozjezdu i zpomalení.

Kotouče provozních brzd jsou stejně jako vícekotoučová spojka vývodového hřídele kvůli delší životnosti uloženy v olejové lázni. Vývodová hřídel s elektrohydraulickým zapínáním otáček a rychle měnitelnými koncovkami skýtá správné otáčky pro jakékoliv využití – 540, 540E, 1000 a 1000E. Na přání může být samozřejmě vyvedena i dopředu. Do volitelné výbavy patří také závislá vývodová hřídel s vlastní koncovkou či tlačítka pro ovládání vývodové hřídele i tříbodového závěsu zvenčí.

Mechanický zadní tříbodový závěs s nosností od 3600 až do 5410 kg lze na přání vybavit elektronickým ovládáním. Vzadu mohou být vyvedeny dva, tři nebo čtyři vnější hydraulické okruhy. Standardní hydraulické čerpadlo má průtok 55 l/min, který se dá zvýšit na 90 l/min pomocí druhého volitelného čerpadla.

Jak sami vidíte, každý z traktorů Deutz-Fahr může být naprosto jedinečný. Vždy však odolný a pohodlný s odpruženou kabinou, sedadlem, stavitelným volantem, přehledně uspořádanou přístrojovou deskou a barevně odlišenými ovladači. Komfortem, konstrukcí i výbavou jde o traktor na špičkové úrovni, které odpovídá i líbivý, dravý design s pro značku typickou zářivě zelenou barvou.

Výhradní importér zemědělských strojů značky Deutz-Fahr do České republiky, firma GARNEA a. s., ví, že důležitý je nejen servis, ale rovněž vlastní zkušenost, takže si každý z vás může svůj vysněný stroj nejdřív vyzkoušet. Loni oslavila 30 let od svého založení a dnes má po celé zemi skoro dvacet prodejních a servisních středisek.*

Pavel Pánek

GARNEA a. s.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down