Na loňském ročníku výstavy Země živitelka se mohli návštěvníci seznámit s několika typy traktorů Belarus. Mnohé zaujaly svojí velice příznivou cenou, ale jaké jsou s nimi zkušenosti v praktickém každodenním provozu? Na to jsme se zeptali jednoho z uživatelů, Václava Honzejka, hospodařícího v podhorské oblasti nedaleko Liberce.
„Obhospodařuji 30 hektarů pronajatých pozemků a věnuji se pouze rostlinné výrobě. To by asi na slušnou obživu nestačilo, a tak pracuji i ve službách. Jako tažný prostředek využívám od února 2002 traktor Belarus 952, který má zatím odpracováno téměř 2000 motohodin ať již při přípravě půdy nebo ve službách nejčastěji v agregaci s třímetrovou secí kombinací nebo lisem na kulaté balíky.
Jelikož jsem před více než rokem navázal spolupráci s dovozcem těchto traktorů, společností Info Business Centrum, stal jsem se také prodejcem těchto strojů. A do budoucna bych měl zajišťovat i jejich servis na území prakticky celé republiky. Myslím totiž, že jednoduché a především cenově dostupné traktory mají především u zemědělců hospodařících na menších výměrách svoji budoucnost. A potvrzují to i první zkušenosti jejich uživatelů z mého blízkého okolí. Ti chválí spolehlivost traktorů a jeho ekonomický provoz, jelikož i v tomto směru udělaly stroje dodávané z východu značný pokrok,“ říká Václav Honzejk.
Nabídka se rozšiřuje
Traktory Belarus z Minského traktorového závodu putují do 105 zemí celého světa a výjimkou není ani Česká republika. Na tuzemský trh jsou zatím dodávány traktory nižší a střední výkonové třídy v rozsahu výkonu od 13 do 130 koní, ale výrobní program zahrnuje i modely silnější až do výkonu 280 koní. V nabídka je 24 typů univerzálních traktorů, 14 mini a malotraktorů a 15 komunálních a lesnických speciálů. Traktory v základní výbavě jsou v Minsku připraveny k okamžitému odběru, pokud má zákazník speciální požadavky, je zakázka vyhotovena a vyexpedována do dvou měsíců.
Pro Českou republiku bylo zatím homologováno pět typů univerzálních traktorů – typ 592 (62 koní), 922, 923, 952 (94 koní) a 1221 (131 koní), ale další brzy budou následovat, jelikož jejich homologace je již v jednání.
Belarus 952 – příznivá cena a jednoduchá konstrukce
Kromě již zmíněných kladů si uživatelé pochvalují především jednoduchou konstrukci traktoru, která jim umožňuje zvládat jednodušší opravy bez toho, aby museli čekat na servisního technika. Je vhodný především pro soukromé zemědělce hospodařící na menších výměrách, kterým postačí jeho výkon a přitom netráví v jeho kabině celý den a oželí tak absenci elektroniky.
Motor MTZ D-245 S turbodiesel s přímým vstřikováním je čtyřválcový s objemem válců 4,75 litrů. Je vodou chlazený s vrtáním 110 a zdvihem 125 mm. Výkon dosahuje 94 koní. Palivová nádrž má objem 130 litrů.
Mechanická převodovka je synchronizovaná. Traktor disponuje dvěma rozsahy rychlostí. Polní jsou tři, silniční potom čtyři, všechny s mechanickým násobičem, 14 rychlostí vpřed a čtyři vzad a jejich přepínání je řešeno mechanickým táhlem. Rychlost pojezdu vpřed se pohybuje od 2,1 do 30 km/h, vzad od 4,4 do 11 km/h. Spojka je jednolamelová suchá.
Pohon přední nápravy se zapíná mechanicky buď na prokluz, nebo stálý převod vpřed i vzad. Světlá výška pod přední nápravou 645 mm a pod zadní 465 mm zaručuje velkou průchodnost traktoru a vyhovuje podle zkušeností uživatelů i pro práci v lese, například při naorávkách pro sázení stromků.
Brzdy traktoru jsou mechanické suché a jsou tvořeny dvěma nebo třemi diskovými kotouči. Tříkotoučové jsou zatím dodávány na přání, sériově pouze u modelů 922 a 923. Do budoucna se připravuje také mokrá varianta brzd.
Hydraulický okruh má svoji vlastní nádrž o objemu 21 litrů oleje s čerpadlem o výkonu 55 l/min. Vzadu mohou pracovat dva nezávislé hydraulické okruhy, vepředu potom jeden. Na pravé straně traktoru je k dispozici čtvrtý okruh, který může být orientován dopředu i dozadu podle zapojení.
Zadní tříbodový závěs má nosnost tři tuny, u silnější verze se nosnost zvyšuje na 4,5 tuny. Přední závěs zatím na sériově vyráběných traktorech chybí, ale vzhledem k požadavkům uživatelů především ze západní Evropy se na jeho konstrukci pracuje.
Kabina je vybavena ventilací, na přání může být doplněna také klimatizací. Pohodlí obsluhy zajišťuje sedačka Grammer, která je dodávána ve standardu.
Roman Paleček