Již mnohokrát jsem ve svých úvodnících psal, že čtenáři málo reagují na naše články. Občas se ale přece jen někdo ozve a tak tomu bylo i v případě jednoho soukromého zemědělce, který si chtěl svůj strojový park dovybavit traktorem s výkonem do 100 k. V poměrně široké nabídce se rozhodoval pro Deutz Fahr Agroplus a jelikož chtěl o této řadě více informací, kontaktoval naši redakci. A protože, co bychom pro naše čtenáře neudělali, rozhodli jsme se navštívit zemědělský podnik, kde již traktor této řady mají a zjistit o něm nějaké informace přímo z praxe.
Nebylo to však až tak jednoduché, jelikož náš čtenář si mínil zakoupit čtyřválcovou verzi (Agroplus 70, 75, 85, 95) a ta zatím v ČR nejezdí. Prodány jsou jen traktory Agroplus 100 a to jsou již šestiválce s bohatší výbavou a i vyšším komfortem obsluhy. Čtyřválcových Agroplusů však několik jezdí na Slovensku a tak jsme se vydali tam.
Vhodný pro zelináře
Cílem naší návštěvy byl zelinářský podnik Zel Slovakia, a.s., hospodařící na 210 ha v obci Chotín poblíž Komárna. Asi polovina obhospodařované půdy je osévána obilninami a na zbytku je pěstována zelenina z níž dominuje paprika určená ne pro přímou spotřebu, ale pro výrobu koření (podnik si ji finalizuje jako konečný produkt), dále cibule, mrkev a petržel a brambory. Jako doplněk je pěstována paprika pro přímou spotřebu a rajčata. V Zel Slovakia pěstují též heřmánek a to na výměře 30 až 50 ha.
S pěstováním zeleniny souvisí i speciální mechanizace, která je takřka ve všech případech řešena jako nesená na zadním a často i předním tříbodovém závěsu. Původně jako tažné prostředky pro tuto techniku využívali klasické Zetory první unifikované řady, ty však neměly hydrauliku dimenzovanou na potřebné zatížení.
„S ohledem na nosnost hydrauliky jsme se rozhodli pro traktory Deutz Fahr“, říká zástupce firmy Zel Slovakia Miroslav Michalík, „první traktor této značky jsme si zakoupili před pěti lety, jednalo se o DF Agroixtra 6.17 (117 k) a doposud se nám jeví jako spolehlivý stroj, který používáme na „nejtěžší“ práce (orba, čtyřřádkový hrobkovač, bramborový kombajn). Později jsme si pořídili ještě dva traktory DF Agroplus. Nejprve stovku a pak 70tku. S oběma traktory vládne doposud spokojenost. Se sedmdesátikoňovým modelem nebyly žádné problémy, s Agroplusem 100 jich několik bylo (převodovka, vývodový hřídel), ale podařilo se je vyřešit z větší části již v době záruční doby. Traktory zatím slouží k naší plné spokojenosti a myslím, že dobře splňují naše požadavky.“
Tolik slova zástupce firmy. Jako obvykle jsem se chtěli na něco zeptat také obsluhy traktorů, ale žádné dojmy se nám z nich nepodařilo dostat. Nicméně o svých strojích se vyjádřili pochvalně.
Deutz Fahr Agroplus 70
Jelikož měl být tento článek zaměřen na traktory Agroplus s nižším výkonem, popíšeme si zmiňovanou sedmdesátku. V úvodu je třeba připomenout, že tento traktor je vyráběn ve dvou modifikacích, jednak jako Agroplus 70, tedy vzduchem chlazený s výkonem 75 k, a dále jako Agroplus 75 s vodou chlazeným motorem s výkonem 75 k. V ostatních technických parametrech jsou u těchto traktorů jen minimální rozdíly.
Provedení, které mají v Zel Slovakia můžeme charakterizovat jako jednoduchý traktor se základní výbavou a klasickým ovládáním. Tedy žádná elektronika a místo ní několik poctivých (a též velmi barevných ) pák. V pravé konzole je ovládání tří vnějších okruhů hydrauliky (pokud je instalována čelní hydraulika, jeden z nich se přepíná a slouží pro ovládání předního TBZ), dále je zde ruční plyn a ovládání zadních ramen hydrauliky a také tři spínače pro elektrohydraulické ovládání pohonu přední nápravy, uzávěrek diferenciálu a zadního vývodového hřídele.
Zadní vývodový hřídel je možné provozovat ve čtyřech režimech a to 540 a 1000 min-1 a též 750 a 140 min-1. Zapnutí příslušného rozsahu signalizuje kontrolka na přístrojové desce.
Řazení převodových stupňů je mechanické s hlavní synchronizovanou pětistupňovou převodovkou a dvěma redukčními převodovkami. První umožňuje volbu „do pomala“, či „do rychla“ a řazení zpětného chodu, další převodovka je dvoustupňová (želva/zajíc). Takto koncipovaná převodovka je nejjednodušší varianta označovaná jako Synchrosplit a obsahuje dvycet rychlostních stupňů vpřed a 10 vzad. Výrobce dále nabízí provedení PowerShift, nejedná se však o plný, ale jen o tři stupně řazené pod zátěží. Dále je možné provedení PowerShuttle tedy systém s reverzační převodovkou.
Přístrojová deska je klasická, dominuje otáčkoměr, ukazatele stavu paliva a teploměr chladící kapaliny. Když jsme u otáček, jmenovité jsou jak je u motorů DF zvykem poměrně vysoké a sice 2300 min-1. Při nich je dosahováno výkonu zmiňovaných 70 koní (52 kW), maximální výkon je o 1 kW vyšší. Motory jsou vzduchem chlazené čtyřválce se zdvihovým objemem 3,2 l.
Přístrojová deska obsahuje zde klasickou výbavu kontrolních svítilen. Vedle ní je spínací skříňka startéru, nad ní žhavení a tlačítko pro zastavení motoru. Vlevo od přístrojové desky je zapínání předního vývodového hřídele.
Z celé kabiny je dobrý výhled a ti co hodlají tento stroj používat v prostorách s omezeným průjezdem jistě ocení, že výška traktoru je při standardních pneumatikách jen 2,65 m a při snížené kabině to může být jen 2,25 m.
Závěrem
Deutz Fahr Agroplus 70 je výkonově nejslabším modelem z řady a tak je jistě vhodný pro menší podniky jako doplňkový traktor pro lehké polní či transportní práce. Výhodou je i jednoduché ovládání, takže není třeba příliš zaškolovat obsluhu. Pro klasické malé farmáře žádající jednoduchý traktor však patrně větší uplatnění nalezne devadesátikoňová verze, která je univerzálnější a zvládne i náročnější polní práce.
Luboš Stehno