29.09.2023 | 02:09
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Jednoduše, rychleji a ekologičtěji

Otázka výběru vhodné technologie pro sklizeň pícnin vychází vždy z několika faktorů. Mezi hlavní patří sklízená výměra, druh vyráběných krmiv a též užitkovost chovaných zvířat. Pokud jsou oněmi zvířaty vysokoprodukční dojnice, sklízí se velké plochy a konzervace probíhá v senážní jámě, je řezačka správnou volbou. Pokud tomu tak není, nabízí se jiné alternativy.

Jednou z nich je lisování balíků a jejich balení do fólie. To má své výhod,y ovšem základní nevýhodu je pracnost takového systému, který je proto vhodný pro výměrou menší zemědělce. Donedávna jej využívali i v Horní Cerekvi na Farmě Kratochvíl, kde sklízejí asi 300 ha trvalých travních porostů a asi 50 ha pícnin na orné půdě. S ohledem na nízkou produktivitu práce od něj ustoupili a opustili i senážování do vaků, či sběr pícnin vozy z produkce firmy STS Strakonice. Ani jedna z popisovaných technologií nepřinášela uspokojivé výsledky a pořízení samojízdné řezačky nedávalo smysl s ohledem na sklízenou výměru i na fakt, že zhruba 300 kusů masného chovaného skotu a 200 ovcí nepotřebuje senáž s krátkou řezankou.

Největší logiku tak dávalo pořízení výkonného senážního vozu. Jeden takový se v Cerekvi objevil loni ve službách. Jednalo se o Krone ZX 560 GL. A bylo rozhodnuto. Pro letošní sezónu si Kratochvílovi stejný zakoupili. Prodej byl realizován přes firmu Moreau Agri Vysočina, a jak mi několikrát zdůraznil jeden z majitelů farmy Lukáš Kratochvíl, důležité byly nejen dobré vztahy s prodejcem, ale i nabídnuté financování.

Maximální využití objemu

Senážní vůz byl dodán téměř v plné výbavě, v níž chybí jen rozdružovací válce, ale jinak má vše, co výrobce umí nabídnout. Například systém broušení nožů, velkoplošný ovládací terminál CCI 1200, nebo nucené řízení přední a zadní nápravy s elektronickým snímačem natočení oje vzhledem k ose jízdy traktoru.

To se nezdá jako příliš široký výčet možností, jenže u modelové řady ZX je ve standardní výbavě řada prvků, které jsou obvykle na přání. Třeba kola s pneumatikami o šířce 800 mm, která jsou součástí tridemového podvozku s hydraulickým vyrovnáváním a hydropneumatickým odpružením. Nebo hydraulicky stavitelná a odpružená oj s kulovým spojením K80, či hydraulicky ovládaná krycí plachta.

Senážní vůz Krone ZX 560 GL při sběru vojtěšky
Od letoška jezdí na Farmě Kratochvíl senážní vůz Krone ZX 560 GL

Označení vozu Krone ZX 560 vychází z ložného objemu, který dosahuje 56 m3. Jedná se o objem geometrický, nikoliv vypočtený po nějaké úrovni stlačení. I když i touto hodnotou by se řada ZX mohla určitě pochlubit, protože s využitím ložné plochy a stlačením řezanky dobře pracuje.

Směrem vpřed se totiž podlaha vozu svažuje a v přední části je umístěno polohovatelné čelo. Pokud se vůz plní je čelo v kolmé pozici vůči podlaze, materiál přicházející od rotoru je tak stlačován a díky tomu, že podlahové dopravníky jej posunují do kopce, je ložná plocha plněna efektivně. Plnění je automatické a využívá dvou snímačů v přední čísti ložné plochy (nahoře a dole) a klasického snímače na zadním výklopném čele. Jakmile je ložná plocha zaplněna, překlopí se přední čelo dopředu a tím se využije zbylý prostor vozu.

Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 10/23.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down