Tradiční prodejní dny uspořádala koncem listopadu společnost Kverneland Group Czech. Pro zemědělce bylo v Berouně připraveno velké množství strojů, které jim pomohou v příštím období obstát v náročném konkurenčním prostředí. Ať již pluhy a podmítače Kvernerland, či secí stroje Accord, nebo technika na sklizeň pícnin Taarup a Vicon. Nechyběly ani postřikovače Rau, štěpkovače VanDaele, stroje rakouského výrobce Hatzenbichler či mulčovače McConnel a Lagarde. Letos bylo obzvlášť z čeho vybírat, k mání byly jak samostatné stroje, tak ucelené technologické linky.
Tradiční byla i příjemná atmosféra, ve vyhřáté hale si mohli zemědělci a obchodní partneři společnosti Kverneland Group Czech popovídat, vyměnit názory a zkušenosti a ochutnat z tradičně bohatého občerstvení. Pro každého byl připraven i dárek.
Žací lišty za akční ceny
Berounské nádvoří bylo po celé tři dny zaplněné velkým počtem strojů. Více než osm set návštěvníků si mohlo v jeho jedné části prohlédnout kompletní technologické linky pro sklizeň pícnin a krmení skotu. Počínaje žacími lištami Taarup a konče krmným vozem Siloking. Mezi touto technikou nás provázel obchodní manažer společnosti Kverneland Czech Vladimír Průcha.
„Zemědělcům můžeme nabídnout kompletní sortiment diskových žacích lišt Kverneland Taarup v záběru od 2,40 do 9 metrů, v odlišném stupni výbavy, s kondicionérem či bez něj,“ řekl týdeníku Zemědělec. „Vesměs jsou vybaveny patentovanými kulatými disky, které při sečení zamezují vzpříčení případných nežádoucích předmětů a tím i poškození žací lišty. Řada českých farmářů už pochopila, že s polskými či běloruskými stroji se velké výkony a kvalitní objemné krmivo dělat nedají. I když naše technika není nejlevnější, svou kvalitou se postupně prosazuje a počty prodaných žacích strojů neustále rostou. Abychom vyšli vstříc zemědělcům v dnešní nelehké době ekonomické krize, stanovili jsme ve spolupráci s výrobcem na některé modely žacích lišt do konce letošního roku zajímavé akční ceny.“
Do „módy“ přicházejí tažené modely
Podle Vladimíra Průchy roste v poslední době zájem především o tažené modely obracečů, které lze agregovat s traktory nižší výkonové třídy. Například tažený obraceč s pracovním záběrem 11 m zvládne traktor o výkonu do 75 koní. „Právě s takovými modely jsme letos slavili úspěch,“ pokračoval náš průvodce. „Nejde sice o žádnou technickou novinku, ale tyto stroje nebyly dosud v České republice zažité. Všichni měli představu, že obraceč musí být připojen v tříbodovém závěsu. Samozřejmě i tyto modely můžeme nabídnout. Na nečekaný vzrůst prodeje tažených obracečů má vliv především to, že jsou cenově přijatelnější - tažené modely o záběru 9 až 11 metrů stojí přibližně stejně jako nesené modely o záběru 6 či 7 metrů, a také to, že řada farmářů má ještě starší, méně výkonné traktory, pro něž hledá uplatnění. A kombinace s taženým obracečem je jednou z dobrých možností. V nabídce máme i shrnovače, nejprodávanějším modelem za poměrně zajímavou cenu je Andex 713 Evo se samonosnou konstrukcí o záběru 7,20 metru.“
Pokud jde o shrnovače a obraceče, jako jedna z mála využívá společnost Kverneland kompletně uzavřené převodovky jednotlivých rotorů. Každá převodovka je hermeticky uzavřena v olejové lázni, takže převody nejsou mazány tukem jako u většiny konkurenčních výrobků. Nehrozí tak nebezpečí průniku prachu a písku či jiných abrazivních nečistot do převodů a poruchy způsobené těmito látkami jsou omezené na nulu. Zemědělci ocení i „nulovou“ údržbu a delší životnost tohoto nářadí.
Loňský rekord pokořen
Společnost Kverneland si dlouhodobě udržuje první místo na českém trhu v prodeji lisů na válcové balíky. „Když jsme jich v loňském roce prodali sedmdesát, byli jsme přesvědčeni o tom, že se tato hranice v nejbližší době již překonat nedá,“ svěřuje se Vladimír Průcha. „Ač je to k nevíře, v letošním roce jsme vytvořili nový rekord - v České republice jsme prodali osmdesát lisů Vicon na válcové balíky. Jak si s touto hranicí poradíme v příštím roce skutečně nevím.“ V nabídce berounské společnosti jsou lisy na válcové balíky v mnoha různých modifikacích, jak s pevnou, tak variabilní komorou, s řezáním či bez řezání, vázáním do sítí či provázku, popř. modely s oběma způsoby vázání. Jako první přišel Kverneland na český trh s lisovací technikou vybavenou elektronikou ISO-Bus. Pokud má již zemědělec traktor kompatibilní se systémem ISO-Bus, případně jiné stroje v této specifikaci, nemusí si k lisu kupovat ovládací box, neboť ho ovládá prostřednictvím panelu již zmíněných strojů. Tím spoří náklady a zvyšuje produktivitu a kvalitu práce.
Pro české zemědělce jsou připraveny i lisy Vicon na velké hranaté balíky, které v současnosti nacházejí uplatnění ve sféře obnovitelných zdrojů energie. Dokážou totiž spolehlivě a kvalitně lisovat nejen klasické plodiny, jako je seno, sláma či senáž, ale i jinou biomasu, například konopí, len či kukuřičnou slámu. Na prodejních dnech byla vystavena novinka letošního roku, a to lis na hranaté balíky Vicon pod označením LB 1290, který tvoří balíky o rozměru 120 x 90 cm. Za sběračem širokým 2,1 nebo 2,3 m se nachází patentovaný integrovaný rotor, který zajišťuje tzv. zkrácený chod materiálu do předlisovací komory, čímž se zvýší hltnost lisu, stlačení a výkon. Je možné zvolit model bez řezání nebo s řezáním, v tom případě je lis vybaven až 23 noži jištěnými hydropneumaticky ve dvou vyklápěcích sekcích. V pěti stupních nastavitelná předlisovací komora zajišťuje maximální stlačení balíku od samého začátku jeho tvorby. Balík pak postupuje do vlastní lisovací komory, kde lze nastavit na lisovacím pístu hydraulický tlak až 210 barů (celé lisovací ústrojí využívá vlastní hydraulický okruh). Všechny funkce jsou ovládány ISO elektronikou pomocí boxů Focus nebo Tellus na barevném nebo černobílém displeji přímo v kabině traktoru.
Především k lisům na válcové balíky dodává berounská společnost kompletní řadu baliček v neseném i taženém provedení. Největší úspěch na českém trhu zažívají samonakládací tažené baličky, které jsou schopny balit válcové balíky o průměru 120 až 150 centimetrů.
Jeden na pole, druhý do stájí
Ke sklizni posečené hmoty z pozemku nabízí Kverneland Group Czech několik různých systémů. Pokud není někdo zastáncem lisovací techniky, může zvolit novinku letošního roku –sběrací vůz s řezáním Vicon Rotex 552 o objemu 35 m3 (stlačený objem 55 m3) vybavený řezacím ústrojím s devíti segmenty do V a 35 jištěnými noži. Sběrací ústrojí široké 1,8 m s kopírovacími koly je obdobné jako u lisů. Vůz určený ke sběru všech rostlinných materiálů je vybaven tandemovým podvozkem s řiditelnou nápravou, ovládá se prostřednictvím systémů Focus II nebo Tellus. Vhodným energetickým prostředkem je traktor s výkonem motoru kolem 100 kW.
Druhým vystaveným vozem byl krmný míchací vůz Taarup Siloking Compact, který se vyrábí v kooperaci s německou firmou Siloking Mayer. Tažené krmné vertikální vozy Siloking s jedním nebo dvěma míchacími šneky mají objem od 8 do 40 m3, k dispozici je i samojízdný model s korbou o objemu 11 až 18 m3. Vozy jsou vybaveny příčným dopravníkem se zpětným chodem, takže lze namíchanou krmnou dávku vyprazdňovat nalevo i napravo. Součástí výbavy jsou čtyři vážicí tenzometry a řada dalších doplňků, ať již vynášecí příčný dopravník, zadní vyprazdňovací hradítko nebo levé či pravé zadní hradítko a pod. Vozy Taarup Siloking jsou vybavovány jednoduchou dovažovací váhou Mayer nebo váhou s 99 možnými recepturami, které lze naprogramovat. Stroj je možné připojit do horního i spodního závěsu či tažné lišty traktoru o výkonu 80 kW. Chovatelé skotu u něj ocení především dokonalou rozebírací a míchací schopnost.
„Pro zákazníky, kteří nepoužívají krmné vozy, můžeme nabídnout rozdružovače balíků nebo volného sena či slámy,“ řekl závěrem Vladimír Průcha. „Vyrábějí se opět pod značkou Kverneland a slouží hlavně k rozdružení balíků senáže, sena či slámy a k jejich dopravení do žlabu, popř. k plošnému rozhozu slámy při zastýlání. K dispozici jsou tři modely o objemu dva, tři a šest metrů krychlových: vyznačují se tím, že vlastní rozdružení kulatých či hranatých balíků neobstarává metací kolo, ale jeden nebo dva odmítací bubny, které hmotu nařežou a načechrají. Teprve pak je hmota dopravena ke kolu, které ji pomocí ventilačního efektu dopravuje do žlabu nebo na stání.“