Společně s květnovým Dnem Kvernelandu se na pozemcích Zemědělské akciové společnosti Bečváry uskutečnil i Den Valtry. Jde o značku finských traktorů, které do České republiky a na Slovensko dováží Topagri, s. r. o., se sídlem v Berouně. Tato společnost zastupuje na uvedených trzích i německého výrobce lesnických strojů Pfanzelt Maschinenbaum a finského výrobce motorů AGCO Sisu Power, který je také významným výrobcem elektrocentrál a dieselových čerpadel. V nabídce berounské společnosti jsou i finské štěpkovače Junkkari.
V letošním roce přibyly do portfolia berounské společnosti ještě další dvě značky zemědělské techniky, která nemohla v Bečvárech chybět. Jednak rakouské přívěsy a návěsy Maraton a překvapivě i stroje Kuhn. „Topagri, s. r. o., a francouzská společnost Kuhn S. A., Saverne uzavřely dohodu o prodeji výrobků Kuhn v České republice,“ sdělil týdeníku Zemědělec obchodní ředitel berounské společnosti Ing. Jiří Zelenka. „Od prvního září 2009 je naše společnost výhradním distributorem všech výrobků značky Kuhn dodávaných z výrobního závodu Kuhn Geldrop na českém trhu. Jde především o lisy, baličky a podobná zařízení. Od 1. září 2009 bude společnost Topagri nevýhradním distributorem všech ostatních výrobků značky Kuhn na českém trhu společně s akciovou společností Agrotec Hustopeče.“
Přehlídku zahájily závěsné stroje
Prvním předvedeným strojem byl finský štěpkovač střední třídy Junkkari HJ 260 G se standardně kaleným ostřím a protiostřím. Na začátku ukázky obsluha předvedla, jak stroj funguje, pokud se zapomene zapnout elektronická kontrola otáček a štěpkovač se „udusí“. K nápravě došlo okamžitě a pak už si stroj snadno poradil i s větvemi o průměru kolem 20 cm (štěpkovače Junkkari se používají ke zpracování dřevní hmoty o průměru od 8 do 50 cm). Uvedená elektronika funguje tak, že při poklesu otáček štěpkovače pod určitou hranici se zastaví vkládání a spustí se až při opětovném dosažení požadované hranice. Vedle štěpkovače se představil i vyvážecí vlek střední třídy od firmy Pfanzelt Maschinenbaum s nosností 9 tun osazený hydraulickou rukou s dosahem 6,7 metru. Náklad o hmotnosti jedné tuny zdvihne až ve vzdálenosti čtyři metry od vyvážecího vleku. U velice robustní „vyvážečky“, kterou je možné teleskopicky prodloužit o dva metry, ocení obsluha snadné ovládání pomocí dvou pák. V nabídce německé firmy jsou i různé lesní navijáky, speciální vleky, traktory či nosiče nářadí.
Druhou skupinou představených strojů byly přívěsy a návěsy rakouské značky Maraton. Jejich charakteristickými znaky jsou síla, robustnost a spolehlivost. Vysoká kvalita provedení stejně jako nejnovější postupy při zinkování zaručují dlouhou životnost a vysokou užitnou hodnotu. U nové série sklápěcích návěsů jsou žárově zinkovány také dutiny konstrukce obdélníkového rámu, což přispívá k ochraně proti korozi. Odpružený podvozek zaručuje klidnou jízdu a rovnoměrné zatížení. Při sklápění nedochází ke znečištění bočnic korby, které jsou zcela pod ložnou plochou. V nabídce jsou jednonápravové a tandemové třístranné i jednostranné sklápěcí návěsy Maraton s celkovou hmotností od 4 do 23 tun.
Traktory Valtra série A
Všechny traktory Valtra poháněné velice osvědčenými, úspornými a spolehlivými motory Sisu Diesel jsou mezi zemědělci oblíbené především pro svou kvalitu a spolehlivost. A také ještě pro jednu podstatnou vlastnost. Téměř každý traktor se vyrábí přesně podle specifických požadavků (včetně barvy) a potřeb budoucího uživatele.
Jako první byl v Bečvárech představen nejvýkonnější model série A – traktor Valtra A92. V této řadě jsou tři jednoduché, mechanické, kompaktní modely s výkonem motoru od 70 do 100 koní. Traktory této série mají palivovou nádrž uprostřed a díky tomu je jejich hmotnost dokonale rozložená nejen mezi přední a zadní, ale i mezi levou a pravou část. Na levou stranu mají přeneseno 49,5 % a napravo 50,5 % své hmotnosti. Výhoda této konstrukce spočívá v tom, že v kopcovitém terénu zvládne takový stroj neuvěřitelný náklon, dokonce větší než specializované horské traktory. Přitom si zachovává všechny vlastnosti klasického traktoru, především vysokou průchodnost a světlou výšku. Na jakýkoliv model série A je také možné umístit nízkou kabinu. Model A92 byl vybaven synchronizovanou převodovkou s 12 stupni vpřed a stejným počet vzad a s mechanickou reverzací. K dispozici jsou i plazivé rychlosti, na jedničku pod plným plynem může jet rychlostí 600 m/h. K výbavě patří zubové čerpadlo o výkonu 55 l/min, dva vnější okruhy hydrauliky a tříbodový závěs se zvedací silou 3,3 tuny.
Velký výběr z modelů N
Návštěvníky Dne Valtry určitě zaujal červený traktor série N – N92 HiTech. Relativně malá přední část připomínala modely série A, naopak prostorná kabina, zadní část, převodovka, rozvodovka a hydraulika už byly převzaté z větších traktorů N. Malá série N 82 a N 92 představuje kompaktní a robustní traktory s výkonem motoru 90 a 100 koní. Představený model s pohotovostní hmotností 4650 kg může mít převodovku 24 x 24 nebo 36 x 36 (obě s plazivými rychlostmi). Je vybaven zubovým čerpadlem o výkonu 73 l/min, dvěma až šesti vnějšími hydraulickými okruhy a zadním tříbodovým závěsem se zvedací silou 4,0 (5,6) tuny. Do velké kabiny je možné namontovat otočné řízení vhodné pro práci v lese.
Za ním se nacházely stříbrný a modrý model Valtra N111e HiTech. Malé písmeno „e“ značí „eco“. Na motoru se nachází speciální řídicí jednotka, po jejímž sepnutí obsluhou dosáhne traktor stejného výkonu, avšak při nižších otáčkách. V tu chvíli začne traktor šetřit 8 až 10 % paliva a přitom se také snižuje hluk v kabině. Traktory lze vybavit dvěma různými převodovkami, a to HiTech (standardní) nebo Advance (více automatická). Model s převodovkou Advance má navíc výhodu v tom, že je osazen hydraulickým čerpadlem load sensing o výkonu 115 l/min. Stříbrný model byl vybaven čelním nakladačem, který se montuje přímo na výrobní lince, modrý traktor měl zase odpruženou přední náprava i kabinu, které přispívají k pohodlné jízdě.
S lesní prosklenou kabinou a ochranným rámem předjel i zelený model Valtra N121 HiTech. Kabina byla vybavena polykarbonátovými skly odolnými proti rozbití, její dveře byly umístěné v železném rámu. Traktor je možné vybavit lesními pneumatikami a plechovou nádrží. Je to druhý největší zástupce série N, která končí u modelu N141, což je nejsilnější čtyřválec na trhu vůbec, s navýšením dosahuje maximálního výkonu 160 koní. Od letošního roku rozšiřuje Valtra modelovou řadu N o modely Direct a Versu. Oproti současným modelům umožňují jejich motory navýšit nejen výkon o 5 až 17 %, ale i točivý moment. Modely Direct jsou vybaveny bezstupňovou plynulou převodovkou, traktory Versu pak mají vícestupňový násobič s až deseti automaticky řazenými převodovými stupni .
Silnější stroje série T
Modely série N vystřídaly v předváděcím prostoru čtyři traktory série T. Jde o stroje s úsporným šestiválcovým motorem SisuDiesel a velice prostornou kabinou. Model T151e Advance s odpruženou přední nápravou měl kouzelné tlačítko EcoPower, jehož aktivací se sníží otáčky motoru o 400 ot/min a pak již traktor sám udržuje nejekonomičtější režim, čímž výrazně šetří palivo. Motor o výkonu 159 k, s navýšením až 173 k, má třípolohové uložení vložek válců, každá vložka je uchycena nejen nahoře a dole, ale i uprostřed, čím se snižují její vibrace vznikající při zážehu paliva. Díky tomu se zvyšuje životnost motoru. Traktor je vybaven převodovkou 36 x 36 včetně plazivých rychlostí s elektrohydraulickou reverzací, hydraulickým čerpadlem load sensing o výkonu 115 l/min a tříbodovým závěsem se zvedací silou 8,1 tuny. Vedle stál model určený pro těžké polní práce - Valtra T191 HiTech o výkonu 185 k (s navýšením až 205 k). Vybaven byl zubovým čerpadlem o výkonu 73 l/min, jeho zvedací síla na tříbodovém závěsu byla 7,7 tuny.
V Bečvárech nechyběla ani nová řada traktorů Valtra série T Versu. Tyto stroje jsou vybaveny převodovku 30 x 30, přičemž se řadí pět rychlostí pod zatížením v polních pracích a v dopravě až deset rychlostí v řadě. Traktory této série jsou standardně vybaveny čerpadlem load sensing o výkonu 115 nebo 160 l/min, čelní hydraulikou a čelním tříbodovým závěsem o nosnosti 3,5 nebo 5 tun. Červený T162e Versu byl vybaven úsporným motorem EcoPewer o výkonu 159 k (s navýšením 173 k), tmavý model T202 Versu s výkonem 190 k (s navýšením 211 k) měl komfortně odpruženou kabinu, za níž dostala Valtra ocenění na výstavě Agritechnica v Hannoweru. Jde o odpružení Autocomfort, které se přizpůsobuje podmínkám jízdy traktoru. Podle požadavků je možné oba stroje vybavit etážovým závěsem, agrohákem, koulí K 80 a jinými typy závěsů.
Česká premiéra řady S
Poprvé v České republice byl představen model řady S, a to Valtra S352. Tato řada má pět modelů S232 až S352 s výkonem motorů Agco SisuPower 8,4 CTA-4V od 240 do 370 koní, které už dnes splňují emisní normy Tier 3B platné od roku 2011. Motory jsou vybaveny unikátní technologií SCR fungující na principu snižování emisí pomocí vstřikování dusíkové sloučeniny AdBlue do výfukového systému. Tato technologie vede i k úspoře paliva přibližně o 10 % a umožňuje navýšení výkonu bez zatížení motoru zvyšující se teplotou. Výsledkem je delší životnost olejů i vlastního motoru. Páteří nových traktorů je spolehlivá bezestupňová převodovka AVT (Agco variable transmision), která nabízí mnoho cest, jak zvýšit produktivitu.
Předvedený nejsilnější model Valtra S352 je velice robustní traktor určený pro nejtěžší polní práce, lze ho dotížit až na 17,5 tuny. Zvedací síla předního tříbodového závěsu je 5 tun, zadního závěsu až 12 tun. Traktor je vybaven hydraulickým čerpadlem load sensing o výkonu 175 l/min, šesti hydraulickými okruhy vzadu a třemi hydraulickými okruhy vpředu plně ovladatelnými z loketní opěrky. Má velkou prostornou kabinu s velmi dobrým výhledem do zadní části, stejně jako dopředu či do stran. Při práci v noci je výhled podpořen velkým množstvím xenonových světel. Nechybí u něj satelitní navigace, na přání se může vybavit i otočným řízením.