15.03.2004 | 12:03
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Každý podnik potřebuje dopravní prostředky

Na této myšlence staví filosofii svého výrobního programu zakladatel firmy Josef Fliegl. Jelikož výrobní kapacity jeho závodů je nutné stále rozšiřovat, ukazuje se, že se nemýlí. Roční obrat přes 80 milionů euro a více než 400 zaměstnanců, to jsou čísla, která hovoří sama za sebe.

Firma Fliegl byla založena roku 1975 a již od počátku se zaměřovala na výrobu kejdovačů, sklápěčů a strojů na zpracování půdy. K těm přibyly v roce 1982 míchačky. Od roku 1995 se vyrábějí šnekové rozdělovače a zapravovače kejdy a dalším mezníkem se stal rok 1998, kdy firma Fliegl započala výrobu vozů s posuvným vyprazdňováním, které našly uplatnění prakticky po celém světě včetně České republiky. Na tuzemský trh by firma chtěla dodávat zhruba 100 těchto vozů ročně.
V polovině letošního února jsme navštívili jeden ze čtyř závodů (tři jsou v Německu a čtvrtý v Maďarsku) v německém Tögingu. Na 60 000 m² se zde od roku 1998 na automatické lince dlouhé 450 metrů vyrábějí zemědělské návěsy a přívěsy, rozmetadla, kejdovače a další zemědělské stroje a zařízení. Za rok se vyrobí na 1200 sklápěčů, 350 kejdovačů a 250 vyhrnovacích návěsů s posuvným vyprazdňováním. 80 % těchto strojů končí na domácích německých polích a 20 % především vozů s většími objemy tvoří export. Potřebný materiál nakupuje firma Fliegl ve velkém. To je sice velice náročné na kapacitu skladovacích prostor, ale ceny materiálu jsou při jeho zaručeném využití velice výhodné.
Namísto sklápění posuvné vyprazdňování
Vozy s posuvným vyprazdňováním jsou určeny k přepravě v podstatě jakéhokoli lehkého i těžšího materiálu, kterého přepraví velké množství. Hodí se k přepravě obilí, cukrovky, šrotu stejně tak, jako písku, štěrku nebo v zimních měsících sněhu. Velkou výhodou je možná demontáž zadního čela a přestavba vozu na rozmetadlo během 10 minut. K dispozici jsou i další přídavná zařízení a příslušenství.
Největším z řady vyráběných vyskladňovacích vozů je Gigant s kapacitou do celkové hmotnosti 27 tun. Může sloužit jako přepravní vůz na větší vzdálenosti, jako návěs nebo po doplnění šnekovým dopravníkem jako překládací vůz na obilí. Využití najde také s rozmetací nástavbou, při dávkování siláže, případně jako krmný vůz. Vůz se pohybuje na dvou nebo třech nápravách se vzduchovým pérováním. V případě vzduchového odpružení tridemu a malém zatížení lze jednu nápravu zvednout. Pro změnu těžiště je možné vůz vybavit hydraulicky posuvnou nápravou. Podvozky jsou stejně jako u dalších strojů značky Fliegl žárově zinkovány. Tažná oj je otočná a je tím pádem vhodná pro horní i spodní závěs. Při nakládce materiálu, hlavně trávy, senáže nebo siláže je výhodou možnost jeho stlačení, a tím dosažení až o 50 % větší kapacity vozu. Při vyprazdňování se v jeho první fázi posunuje pomocí hydraulického válce posuvný štít včetně třetiny podlahy dozadu a vyprázdní se zadní část vozu. Poté se pomocí druhého válce sune směrem vzad posuvný štít a dojde k vyprázdnění celého obsahu. Při vyhrnování je díky dělené ložní ploše potřeba poměrně malé síly a vzhledem k tomu, že se v průběhu operace nemění těžiště, lze vyprazdňovat vůz plynule například při přejezdu silážní jámy.
Oproti vozům konkurenčních značek jsou vozy Fliegl pevnější, jejich bočnice jsou vyztuženy více žebry, a především širší, takže zvládnou přepravit větší objem materiálu. Také dělená ložní plocha a vyprazdňování pomocí dvou hydraulických válců je prezentováno jako výhodné ve srovnání s konkurenčním řešením s teleskopickým pístem. Není tak náročné na spotřebu oleje a nezabírá tolik prostoru. V těsnosti lišt posuvného štítu dosahují vozy Fliegl velice uspokojivých výsledků, důkazem může být i to, že jsou vhodné i pro přepravu řepky. Jen je třeba dbát na to, aby vůz nebyl zbytečně přetížen. Při vyprazdňování materiálu by mohlo dojít k jejich poškození.
Kromě vozů s posuvným vyprazdňováním, které se hodí hlavně tam, kde nelze vzhledem k nedostatku prostoru využít sklápěcí techniku, zůstávají v nabídce značky Fliegl také jednoosé, tandemové a dvouosé sklápěče, ať již jednostranné nebo třístranné.
Kejdovače v několika provedeních
Kejdovače se vyrábějí ve čtyřech různých systémech – vakuovém, čerpadlovém, turbovakuovém a odstředivém s kapacitou nádrže 1700 až 25 000 litrů. Kejdovače se pohybují na jedné, dvou nebo třech nápravách, přičemž jednonápravový systém není odpružený, stroje se dvěma a třemi nápravami jsou odpružené a první a třetí náprava je řiditelná.
Vakuový systém nasává kejdu pomocí vývěvy, při vyskladňování se pouze otočí pákou. Při sání z hlubších jímek se doporučuje vývěvu doplnit o turbočerpadlo. Výkon je přímo úměrný průměru hadic, který je třeba upravit podle výkonu vývěvy, ale obecně platí, čím větší průměr, tím vyšší výkon.
Nevýhodou čerpadlového systému je možnost vniknutí cizích těles a následné nebezpečí závady. Výhodou je naopak to, že čerpadlový systém saje kejdu z jímek hlubokých až pět metrů.
Turbovakuový systém s vývěvou a čerpadlem je výhodný všude tam, kde je potřeba vysokého tlaku. S jeho pomocí lze dosáhnout dostřiku na vzdálenost až 50 metrů a kejdu aplikovat na pole přímo z cesty. Odstředivý systém slouží pouze k vyprazdňování nádrže.
Šnekový rozdělovač je originální a spolehlivý
Důležitou součástí kejdovačů jsou hadicové aplikátory. Firma Fliegl vyvinula a patentovala originální šnekový systém, který nahrazuje rozdělovací hlavu. Šnek z antikorózního materiálu je vhodný pro všechny typy kejdovačů. Výhodou je malá potřeba oleje a malé riziko ucpání aplikátoru, protože šneky hustou hmotu rozmělní a slámu nadrtí a pořežou. Nežádoucí součásti obsažené v kejdě padají do schránky na konci šneků, a tím je zamezeno nebezpečím poruchy. Dávkování kejdy je umožněno otevíráním a zavíráním regulační klapky a také rychlostí pojezdu. Šnekový systém má oproti rozdělovací hlavě několik výhod. Například hadice aplikátoru nemusejí být dlouhé a nevadí ani sklon stroje při práci ve svažitých terénech. Šnekové aplikátory jsou vyráběny v pracovních záběrech 6; 7,5; 9; 12 a 18 metrů. U větších záběrů by měl již aplikátor problémy s kopírováním terénu a zařízení by bylo příliš těžké. Při přepravě jsou hadice, které jsou umístěny buď 20 nebo 25 cm od sebe, obráceny směrem vzhůru, aby nedocházelo k nežádoucímu odkapávání kejdy.
Přepravní technika a kejdovače tvoří asi nejdůležitější část výrobního programu firmy Fliegl, ale výčet výrobků je nepoměrně širší. Ve vyráběném sortimentu nalezneme válce pro přípravu půdy, adaptéry k nakladačům, baličky a rozdružovače kulatých balíků a další techniku využitelnou ve stavebnictví a komunálních službách.

Roman Paleček

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down