Na českém trhu se loni prodalo necelých šest set traktorů Zetor. Stejný počet, i když ne za jeden rok, ale od roku 1995 jich prodala firma N & N Košátky. V posledních třech letech se přitom prodeje tohoto nejvýznamnějšího dealera zetorů v České republice pohybují na stabilní úrovni kolem sto kusů ročně, takže například v loňském roce to byla plná šestina všech traktorů Zetor prodaných na tuzemském trhu.
Čtenáři si možná vzpomenou, že před rokem jsme přinesli informaci o pětistém traktoru z Košátek, který měl jistá specifika. Byla to Forterra 8641, která byla z hlediska prodejů mezi zetory na špici a jejíž výroba již byla ukončena. Letos padlo číslo šest set opět na zajímavý traktor, kterých se rovněž málo prodává. Šlo o model Proxima 7441 ve verzi Kabrio, tedy bez kabiny, pouze s ochranným rámem.
Tento traktor koupil soukromě hospodařící zemědělec Ing. Josef Stehlík, který svoji zemědělskou činnost provozuje na farmě v obci Chodouň, nedaleko Berouna. Traktor na jeho farmu doputoval letos 3. října a protože šlo o šestistý kus, proběhlo předání v duchu malé oslavy. Předání se zúčastnil Petr Nezbeda z firmy N & N Košátky, která traktor dodala, obchodní ředitel společnosti Zetor Trade Libor Nesvadba a Petr Kohoutek, který zastupuje S Morava Leasing, partnera s jehož pomocí je financována většina techniky prodaná firmou N & N Košátky.
Vybrali Zetor
Josef Stehlík se k zemědělství nedostal náhodou. Usedlost, na níž bydlí a hospodaří, je statkem, který má tradici již od roku 1650 a od té doby na ní žije rodina Stehlíků a věnuje se zemědělství. Rodinná tradice byla násilně přetržena po kolektivizaci, ale v devadesátých letech se Stehlíkovi k hospodaření zase vrátili.
Jsou typickou rodinnou farmou s několika zaměstnanci. Obhospodařují 285 ha a chovají 100 kusů skotu, z toho 50 krav. Krávy i většinu ostatního skotu chovají pastevním způsobem. Kromě toho též provozují pastevní výkrm asi dvaceti jatečných volů.
Z 285 ha tvoří orná půda 155 ha, která je oseta převážně obilninami (90 ha), zbylou část tvoří olejniny, kukuřice a asi na jednom až dvou hektarech bývají brambory.
U Stehlíků získali nějakou techniku v restituci (včetně několika starých zetorů) a první nový traktor si koupili v roce 1992. Byl to Zetor 7745. Po něm následoval výkonnější model 9541, který na farmě jezdil skoro pět let. Zetor 7745 stále používají, ale pro hlavní práce jej nahradil model Super 7341. Devadesátpětka byla prodána a místo ní koupena Forterra 11441. Forterra je určena pro největší stroje, kterými jsou lis na válcové balíky Claas, třímetrový žací stroj Kuhn a třímetrová secí kombinace Kverneland Accord. Letošními přírůstky jsou Proxima Super 9541 a již zmíněná Proxima 7441 Kabrio.
Proxima Plus bude agregována s třímetrovými talířovými branami a KMV Mayer Siloking s objemem 10 m3. Proxima Kabrio bude stabilně osazena čelním nakladačem Trac Lift z Humpoleckých strojíren a používá adaptéry typu lžíce a kleští na balíky. Tento traktor je tedy určen převáženě pro jízdy v areálu a práce v živočišné výrobě typu manipulace s balíky a vyhrnování hnoje.
Výhody a nedostatky Kabria
Traktor bez kabiny je tak trochu strojem pro pěkné počasí. Jak Ing. Stehlík přiznal, byl to takový jeho úlet a pravdou je, že i prodejce mu doporučoval spíše traktor s kabinou, což nakonec řešil novou Proximou 9541. Nicméně provedení bez kabiny má též několik výhod. Mezi ně patří
nižší pořizovací cena (asi o 150 tisíc korun), dále se do traktoru pohodlně nastupuje a vystupuje a v zimním období, kdy se často střídají teploty mezi venkovním prostředím a kravínem, se nemohou zamlžovat skla a na nakladač je lépe vidět. Nevýhoda nastává, když zaprší, což by v Chodouni chtěli řešit výrobou provizorní stříšky. Kabina chybí též v zimě, kdy se traktorista neohřeje a mínusem Kabria je též manipulace s prašným materiálem, kdy prach obtěžuje traktoristu. Takže vše má své výhody i nedostatky.
Když si probereme základní rozdíly mezi klasickou Proximou s kabinou a Kabrio verzí, vidíme, že jich mnoho není. Základem je ochranný rám, dále jsou to jiné blatníky doplněné držáky pro snazší nastupování a jiné jsou například zadní světlomety, které jsou klasikou používanou na zetorech již mnoho let. Přemístěny jsou rovněž spínače, které se jinak nacházely v pravém sloupku kabiny. A jinak je veden tlumič výfuku, který výrobce umístil pod schůdky do kabiny, a to esteticky zdařile.
První jízdy
Výjezd traktoru z kamionu obstaral Vojtěch Jiránek z firmy N & N Košátky. Potom si již do traktoru sedl Ing. Stehlík jako jeho nový majitel, i když s ním nebude jezdit příliš často. Traktor si hned vyzkoušel a když se nám na chvíli ztratil z dohledu, bylo to tím, že si hned otestoval, jak dobře lze nabrat a převézt balík sena. Chtěl vědět, jak rychle se to dá zvládnout a jak stabilní při manipulaci a balíkem traktor je. Vše proběhlo bez problému a tak zbylo dost času na fotografování a malé občerstvení včetně povídání.
Co z rozhovoru vyplynulo? Sázka na zetory se u Stehlíků ukázala jako správná. S ohledem na obhospodařovanou výměru nepotřebují extra výkonné traktory, protože většina polí je rozdrobena do menších celků, kdy největší pozemek má 15 ha. Více středně výkonných traktorů má výhodu v tom, že nemusí často přepřahat nářadí a i když se to zdá jako otázka chvíle, svůj čas to zabere. A co spolehlivost zetorů? Samozřejmě, že na používaných traktorech se opravy vyskytly, nebyly však nikterak zásadního charakteru. Vzhledem ki tomu, že spolupráce se servisem je dobrá, byly všechny vyřešeny ke spokojenosti majitele. Pozitivem je přitom stále příznivá cena náhradních dílů a též jejich rychlá dostupnost. A zapomenout nelze ani na financování, kdy S Morava leasing nabízí ve spolupráci s prodejcem velmi příznivé platební podmínky, například leasing s nulovým navýšením.
Zetory a jejich výbava
Firma N & N Košátky prodala v průběhu letošního roku 58 traktorů Zetor. Největší podíl z nich tvořily modely Forterra, a to zejména nejvýkonnější provedení 12441, dobře se prodávala i řada Proxima Plus, kde z celkového počtu 58 bylo prodáno nejvíce modelů 9541. A dobře se prodávaly i klasické Proximy (celkem 23 kusů), nejčastěji zastoupené modelem 8441. Do konce roku budou ještě nějaké traktory prodány.
Specifikem prodávaných traktorů z firmy N & N Košátky je jejich nabídka ve vyšší výbavě, která zahrnuje například širší pneumatiky, nyní již takřka výhradně v radiálním provedení. Obvyklou výbavou je klimatizace či vzduchem odpružená sedačka, novinkou se stalo standardní osazení zetorů Forterra automatickým řazením násobiče STEtronic. Specifikem traktorů provozovaných v záruce je plně bezplatný servis v pravém slova smyslu, kdy si zákazník neplatí ani olejové náplně ani vyměněné filtry.
Již koncem tohoto roku se hlavní středisko firmy stěhuje z Kojovic do nedaleké Kropáčovy Vrutice (okres Mladá Boleslav), kde bude provozován servis i prodej zemědělské techniky v mnohem větším měřítku z hlediska kapacity. Bylo to již nutností, neboť například jen zetorů mají u N & N v servisu více než tři tisíce, a to provádějí servis i další zemědělské techniky. Posledním přírůstkem pro servis je zmíněná Proxima Kabrio.