Počátek září byl co do počasí opravdu povedený. Řada zemědělců tak mohla dokončit sklizeň pícnin a někteří i obilnin, pokud se jim protáhla. Na to, jak vypadá efektivní seč jetele, jsem se zajel podívat do Zemědělské a. s. Krucemburk, která obhospodařuje 3600 ha zemědělské půdy.
„Ještě před několika dny jsme sklízeli zbytek ovsa,“ říká mi Tomáš Grygar, který je v akciové společnosti místopředsedou představenstva, „ale teď už se soustřeďujeme jen na pícniny. V našich podmínkách tvoří asi polovinu výměry,“ říká mi, když spolu pozorujeme nový Krone Big M 450 CV, který svižně ukrajuje stonky jetele ze stojícího porostu. Výnos není moc velký, ale díky tomu, že nedávno dosti zapršelo, tak je co sklízet. Na druhou stranu nám teď přeje počasí, takže bychom toho měli hodně zvládnout.“
Tisíce hektarů ročně
Big M 450 se v Krucemburku objevil letos na jaře a dodala jej společnost Moreau Agri Vysočina. A jaké byly důvody jeho pořízení? Není překvapením, že se jednalo hlavně o výkonnost. „Původně jsme používali tři žací trojkombinace na traktorech, a tak samojízdný stroj byl pro nás logickým řešením. Nakonec v sousedním zemědělském podniku již mají jeho třetí generaci, a tak jsme měli představu co od něj můžeme očekávat. Měli jsme možnost si jej i vyzkoušet a přesvědčit se, jaký výkon dokáže podat. Po jeho nasazení jsme jednu traktorovou trojkombinaci mohli vyřadit, jedna dále pravidelně jezdí a jednu máme jako záložní. Přece jen pokud by Big M potřeboval servis, tak ho musíme rychle nahradit."
„A nastala v letošní sezóně taková situace?“ ptám se obratem. Tomáš Grygar se začne usmívat. Dozvím, se, že nastala a bylo třeba upravit upevnění splazů na žacích jednotkách. Výrobce to vyřešil použitím jiných šroubů a od té doby vše funguje. Potvrzuje mi to i řidič stroje Jaroslav Staněk, kterému jsem se na chvíli vnutil do kabiny a jenž je v podniku jedním z nejzkušenějších pracovníků. Doposud jezdil s traktory se žacími lištami a změně na samojízdný stroj se nejprve trochu bránil. Ale neměl moc šanci. Podle slov Tomáše Grygara totiž jen málokdo zná místní pozemky a jejich překážky tak dobře jako on, a tak není s podivem, že mu svěřili nový stroj.
Kritiku na něj ale žádnou neměl. Líbí se mu především lepší výhled, výkonný motor (je použit 450koňový Liebherr, šestiválec se zdvihovým objemem 12 l!), výkonnost soupravy, dobře fungující navigace (možné je i automatické zvedání sekcí při dojíždění na souvrať), nebo vzadu umístěný chladič, který netrpí zanášením nečistotami. Pozitivní je i systém automatického posuvu čelní žací jednotky při zatáčení pro omezení nedoseků při obsekávání a příjemným provozním benefitem pak centrální mazání. A pochválil i spolupráci se servisním technikem ze společnosti Moreau Agri Vysočina.
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 12/2023.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!