Navyšování výkonu elektronickou cestou, pomocí takzvaného chiptuningu dosáhlo v posledních letech významného rozvoje. Z pohledu nákladů to pro uživatele techniky není nijak nepřekonatelná záležitost a přínosy v podobě vyššího točivého momentu, a tím i výkonu jsou v praxi zřejmé a většinou navíc doplněné i příznivější spotřebou paliva.
Proč tomu tak je? Pokud má traktor přiměřené nářadí ke svému výkonu či je k němu výkonově předimenzován, je navýšení výkonu zbytečné a efekt nepřinese. Pokud se však s nářadím někdy trápí a jsou chvíle, kdy je nad jeho síly, nebo si uživatel traktoru hodlá koupit nářadí s větší potřebou příkonu, pak zvýšený výkon motoru umožní jízdu v příznivějším otáčkovém režimu a s nižší měrnou spotřebou paliva, obvykle tedy na vyšší rychlostní stupeň nebo s vyšším převodovým poměrem u plynulé převodovky. Při navyšování výkonu je však třeba vědět, jak na a to, protože chybné načipování motoru se může rychle projevit poruchou, ve snížení životnosti motoru či životnosti převodového ústrojí.
Na poli chiptuningu zemědělských a lesních traktorů u nás již dlouhodobě a úspěšně působí firma Agro Eco Power (AEP). Ročně provádí stovky softwarových úprav a na jednu z nich jsme se mohli podívat do areálu firmy Forest Meri ve Slavkově u Brna, kde proběhlo načipování traktoru Valtra N 134, který bude po předání zákazníkovi pracovat s navijákem, frézou na klest i vyvážecím vlekem.
A jak to proběhlo? Model N 134 je nejslabší v řadě čtyřválců Agco Power se zdvihovým objemem 4,9 l a maximálním výkonem (bez navýšení) na hodnotě 99 kW (135 k). Nejvyšší točivý moment dosahuje 570 Nm při 1500 ot/min. Nejvýkonnější model z N řady je N174, který má maximální výkon bez navýšení 121 kW (165 k) a nejvyšší točivý moment 680 Nm. Výkony jsou udávané na motoru a podle normy ISO TR14396, tedy změřené s odpojeným ventilátorem chlazení, který při plné zátěži odebírá asi 5 kW.
Na motorové brzdě bylo na PTO naměřeno maximum 488 Nm a 84 kW (114 k). Když k tomu připočteme ztráty 15 % na převodové ústrojí, dostáváme se na hodnoty 561 Nm a 97 kW (131 k). To dobře odpovídá tomu, co výrobce uvádí v prospektu (ještě bychom totiž měli přičíst několik kW na ventilátor). Oněch 15 % ztráty výkonu je teoretických a nedají se objektivně posoudit, pokud přesnou hodnotu nedodá výrobce. U mechanických převodovek, jakou má i čipovaný traktor, je ztráta v převodovém ústrojí 10 až 15 %. Ale jde vždy o to, jak významně zatěžují motor přídavné spotřebiče, tedy ventilátor chlazení, alternátor, hydraulický systém atd.
Pro naši úvahu to ale není tak podstatné a jde nám hlavně o to, jak se softwarové navýšení výkonu projeví při stejném způsobu měření. Na PTO je po úpravě naměřeno 106 kW (147 k) a 600 Nm. Po připočtení 15 % na ztráty v převodovém ústrojí nám vychází maximální točivý moment 690 Nm a maximální výkon 122 kW (166 k). Takže z modelu N134 vznikl N174.*
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 11/2017.