21.05.2007 | 10:05
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Když se měří traktor s tankem

Soutěž Traktor silák probíhající tradičně v rámci Dnů Zemědělce se těší značné popularitě. Nicméně nám je to stále málo a tak jsme se rozhodli atraktivitu tohoto soutěžního klání ještě zvýšit.

Zatímco v minulých ročnících jsme vždy jako zátěž pro traktory použili naložený nákladní automobil, případně i s přívěsem, letos traktory tahaly tank. Jednalo se o T 34 a ač vyrobený v padesátých letech, stále je to kopie tanků vyráběných v Sovětském svazu za druhé světové války.
Takovýto tank se na první pohled jevil jako velká zátěž, to když člověk pohlédnul na ty mohutné pancíře. Ale opak je pravdou, pokud se takovýto kolos táhne bez zařazeného rychlostního stupně a bez brždění pak se hmotnost rozkládá na velkou plochu a těch 30 tun co váží utáhne traktor lehce.
Jde tedy o to jaký traktor. Letos jsme jako výkonnostní limit zvolili 250 koní jmenovitého výkonu stanoveného dle normy ECE R 24. Výkonnostní limit byl tedy oproti rokům minulým zvýšen, a to z prostého důvodu a tím je posun v modelových řadách. Tak jak se objevují v nabídce firem nové traktory, disponují stále vyšším výkonem. A tak zatímco dříve byl traktor o výkonu 200 koňských sil silným strojem, nyní jde spíše o střední výkonovou třídu. My jsme po několik let měli výkonový limit nastaven na hodnotu 210 koňských sil, ale v posledních ročnících s tím začínal být problém. Ten problém spočíval v tom, že 210 koní, to byl začátek pro traktory nejvýkonnějších modelových řad. Takovéto traktory se jednak příliš neprodávaly, takže nebylo snadné je pro soutěž obstarat, ale hlavně, některé firmy byly v nevýhodě, neb aby splnily výkonnostní limit musely pro soutěž postavit traktor nižší výkonové třídy, který pak neměl požadované tahové vlastnosti (jako jeho soupeři) a byl tudíž ještě před startem odsouzen k neúspěchu. Posunutím limitu na 250 koní se mohli přihlásit všichni, kteří chtěli, protože jejich traktory již byly ve nejvyšší výkonové třídě.
A přihlásilo se nám sedm traktorů a to značek, které v našich soutěžích vídáme tradičně. Tedy John Deere 8230, Fendt 927 Vario, McCormick ZTX 260, Deutz Fahr Agrotron 260, New Holland T 8020, a Massey Ferguson 8470. Ten posledně jmenovaný nakonec závody nejel, a to nikoliv z důvodu, že by se jeho přihlašovatelé zalekli soupeřů, ale protože v podniku kde jezdí jej na poslední chvíli odmítli zapůjčit.

Šest statečných

Na start se tedy ve výsledku postavilo šest traktorů, které se rozhodly změřit svoje síly s třicetitunovou zátěží, tedy tankem T 34. Původně jsme jej chtěli tahat na silném laně, posléze jsme ale od tohoto ustoupili. Ne snad z obavy o přetržení lana, to díky jeho mohutnosti nehrozilo, ale z důvodu jeho uchycení na tanku. Ten je totiž vybaven dvěma háky umístěnými po stranách, takže při tažení pouze za jeden z nich má tendenci nedržet přímý směr, a dále volné lano je při dojezdu vždy nebezpečné a tank může do traktoru narazit.
Použili jsme tedy jiné řešení a to díky aktivitě firmy RCG Agromex. Skupinka zaměstnanců této firmy totiž neváhala se na soutěž řádně připravit a tak si v Milovicích domluvila obdobný tank a dva dny před soutěží si tahání tohoto kolosu zkoušeli. Nás jakožto organizátory akce tyto zkoušky samozřejmě zajímaly rovněž a tak jsme se na ně zajeli podívat, a při té příležitosti jsme si domluvili vypůjčení tažných tyčí, s nimiž by měla být soutěž bezpečnější.
A ukázalo se to jako prozíravé řešení. Traktory totiž s tankem uháněly až dost rychle a to i přesto, že měřený úsek měl délku pouze 50 metrů, a z toho zhruba polovina byla navíc čerstvě naorána. Oranice však traktorům nečinila vážnějších problémů a hnali se přes ni jak vítr. Největším problémem tak byly volné brázdy na začátku a konci zoraného úseku, neboť zejména ta druhá představovala pro traktor pořádný hup. Kdo se nebál si poskočit byl ve výhodě.
Ještě před vlastním závoděním jsme traktory zvážili, za což děkujeme pracovníkům z VÚZT a firmy Anser.

A jedem

Jako první se na start postavil McCormick ZTX 260. Nejlehčí traktor v soutěži. Hmotnost 11 540 kg dávala jasně tušit, že traktor nebyl nijak extra dotěžován vyjma čelního závaží. Traktor si vedl dobře a dosáhnul času 20:39 sekundy. Problémy nastaly při rozpojování traktoru a tanku, kdy se nedařilo vytáhnout kolík, který si divokou jízdou poněkud upravil svoje uložení. Poté co se toto zdařilo, obsluha tanku nastartovala svůj stroj a T 34 se vrátil zpět na start, kde si jej zapojil Deutz Fahr Agroton 260. Tak jako byl McCprmick nejlehčí, byl Deutz Fahr zase traktorem nejstarším. Tento model se již nevyrábí a jen nahrazen modelovým, provedením 265, které má však výkon o něco vyšší než limitovaných 250 koní a tak pro soutěž nový traktor nemohl být nasazen. Nějaký ten rok provozu navíc však u dobře servisovaného traktoru nehraje roli a řidič Deutz Fahru se činil. Ač má k dispozici jen čtyři pod zatížením řazené stupně zvolil si optimálně převodový poměr a zejména přes druhý hrb nekompromisně přeletěl a to tak, že se vznesl až ke stropu kabiny. Dosažený čas byl však lepší než u jeho kolegy a činil 20:30 sekundy.
Třetím soutěžícím byl Case IH MX 250 Magnum. Tento model je výkonově přesně na limitu 250 koní. O koňské síly tedy nešlo, těch bylo dostatek, šlo o rychlost reakce na stratu a volbu převodového stupně. Také zatížení stroje bylo dostatečné a to 15 080 kg. Proto i tento traktor jel rychle a změřený čas měl hodnotu 20:33 sekundy.
Jako čtvrtý si tank zapřáhnul John Deere 8230. Tento traktor patřil k těm lehčím v soutěži, a protože John Deere má v nejvyšší výkonové třídě traktory robustní a tudíž i s vyšší hmotností bylo také jasné, že ani tento traktor nebyl nijak zvláště dotěžován. Snad i proto po startu vyrazil neočekávaně rychle, nicméně orniční pasáž jeho řidič podcenil, včas nezařadil nižší převodový stupeň, a následkem toho byl značný pokles otáček motoru a zpomalení soupravy. Výsledný čas této chybě odpovídal a byl o 2 sekundy vyšší než měli předchozí soupeři.
Díky tomu, že nám v minulé soutěži vypovědělo službu měřící zařízení a museli jsme čas měřit ručně, jsou samozřejmě rozdíly v setinách sekundy více než rozdílem mezi traktory chybou měření. Jiné to však bylo u následujícího traktoru a tím byl Fendt 927. Tento nejtěžší traktor v soutěži měl na přední nápravě hmotnost 7,9 a na zadní dokonce 11,3 tuny , dohromady tedy vážil přes 19 tun. Tuto hmotnost ale jeho řidič Wilfried Netze uvedl do pohybu velmi rychle a v cíli byl o jednu sekundu rychleji než doposud vedoucí Deutz Fahr. Traktor Fendt se tak ujal vedení o nějž ho mohl připravit ještě jako poslední jedoucí New Holland T 8020.
Také tento traktor si vedl velmi dobře a na jeho řidič Zdeněk Homola si měl vzít do traktoru tankistickou helmu. Výmol nevýmol držel svůj traktor pod plynem a zatímco řidič Deutz Fahru vyletěl až ke střeše kabiny, Zdeněk Homola se se střechou kontaktoval. Přineslo to však své ovoce a výsledkem byl druhý nejrychlejší čas a to 19:46.

Přetržený pás

Hlavní soutěž tedy byla odjetá a zbývalo ještě několik atrakcí pro diváky. Tou první byly ukázky jízd tanku, který si zařádil v oranici a to možná až trochu moc. Po chvíli mu totiž prasknul pás a tím jeho ježdění skončilo. Nemohlo tak dojít k vzájemnému přetahování tanku s pásovým traktorem Challenger MT 875.
Tyto dva stroje si přetah neoficiálně vyzkoušely den před soutěžením a výsledky byly zajímavé. Pokud Challenger táhnul tank zabržděný ruční brzdou dokázal jej přetáhnout, protože brzdy povolily. Pokud tankista brzdil brzdou provozní pak s ním pásový traktor nehnul a zahrabal se. Tank dokázal zabržděný pásový traktor o kousek popotáhnout, ale díky tomu, že nemá vhodné převodové stupně tak popotažení bylo opravdu jen o kousek, protože jinak by si tank spálil spojku. Pásy tanku totiž nikdy neproklouzly, už jen proto, že vážil o 10 tun více než traktor. Výkon motoru tak v tomto případě nebyl podstatný, pro úplnost 500 koní tanku stálo proti 600 koním pásového traktoru.

Kola versus pásy

Posledním bodem dne Zemědělce bylo přetahování kolového traktoru s pásovým. Pásové traktory zastupoval již zmíněných Challenger MT 875, kolové traktory pak vítěz Traktora siláka, Fendt 927. Zde proti sobě stálo 600 koní a 22 tun na pásech vůči 240 koním a 19 tunám na kolech.
Traktory si to rozdaly nejprve v oranici a výsledkem bylo to, že se oba zahrabaly. Podobné to bylo i na trávě. O něco lepších výsledků dosahoval pásový traktor, který Fendt dokázal o kousek popotáhnout, nicméně jakmile se za jeho koly vytvořila hromádka hlíny působící jako klín, pak už sním pásák nehnul a začal se zahrabával. Oba traktory si tedy vyhrabávaly svoje důlky a to za spokojeného přihlížení obou jejich řidičů, kterými byli Wilfried Netze jenž je přímo zaměstnancem firmy Fendt a také Michal Krutiš, který zastupuje v naší republice servis strojů Challenger. A není divu, že si to řidiči užívali, ono totiž takto výkonné a těžké stroje se nedají zahrabat jen tak snadno.
Také diváci se dostávali do varu a dožadovali se změření sil na třetím povrchu, kterým měla být asfaltová plocha letiště. K tomu ale již nedošlo, protože pásy i pneumatiky traktoru byly zcela nové a bylo škoda je pálit na asfaltu.

Zase příště

Soutěž Traktor silák se tedy vyvedla a v příštím roce v ní budeme pokračovat. Zatím není jisté co bude zátěž a jaký výkonový limit zvolíme pro traktory. To podle podmínek, jisté je však to, že soutěžní klání bude, a to proto, že se těší velkému zájmu návštěvníků. Ti naši soutěžní trať doslova obléhali, neváhali přitom vylézat na vedle stojící jeřáb, traktory, či do zdvižené lžíce manipulátoru. Takže zase za rok.

Luboš Stehno

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down