19.06.2012 | 12:06
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Ke čtyřem větším čtyři menší

V loňském roce byly oficiálně představeny traktory Massey Ferguson modelové řady 7600. Avšak ne všechny, ale jen čtveřice těch nejvýkonnějších od 185 do 235 koní (136 až 173 kW). Na letošním Techagru pak byly představeny čtyři další čtyři modely s nižším výkonem. Výrobce zde den před zahájením veletrhu uspořádal oficiální prezentaci pro novináře z evropských zemí.

A o jaké traktory při představování šlo? O modely 7614, 7615, 7616 a 7618. Poslední dvojčíslí přibližně odpovídá maximálnímu výkonu v koních (po vynásobení číslem deset). Motory nových traktorů jsou tedy naladěny na 140, 150, 160 a 175 k.

 

 

 

Dva Power Boosty

 

 

 

Motory jsou šestiválcové, se zdvihovým objemem 6,6 l, vyrábí je Agco Sisu Power a jsou vybaveny systémem SCR druhé generace. Druhá generace znamená zařazení oxidačního katalyzátoru a samozřejmě opětovné použití katalyzátoru SCR se vstřikováním močoviny. Na systému SCR je několik úprav, jednou z nich je například vypuštění ultrazvukového čidla kvality AdBlue. To však neznamená, že do nádrže s modrým uzávěrem není třeba dolévat nic nebo jen vodu. Kvalita AdBlue se kontroluje nepřímo a to pomocí čidla měřícího obsah NOx před a za katalyzátorem. Pokud redukce oxidů dusíku probíhá správně, pak je dosahováno účinnosti okolo 95 %, pokud je účinnost nižší dochází nejprve ke zvyšování vstřikovaného množství AdBlue a pokud ani to nepomůže provádí řídící jednotka motoru postupné snižování výkonu a tím donutí uživatele aby natankoval kvalitní AdBlue.

 

Motory používají navyšování výkonu při vyšší rychlosti jízdy (údajně již nad 6 km/h), při  práci s PTO nebo při odběru výkonu přes hydraulický systém. U modelů 7614 a 7615 dokáže Power Boost přidat až 15 k výkonu, u modelů 7616 a 7618 až 25 k výkonu.

 

Příznivá je otáčková charakteristika, kdy jmenovité otáčky jsou sníženy na 2100 za minutu a konstantního výkonu je dosahováno v otáčkách 1600 až 2100 za minutu. Díky použití systému SCR mají motory velmi příznivou spotřebu paliva, kdy minimum je na hodnotě pouze 192 g/kWh. Třistalitrová nádrž tak vydrží celou pracovní dobu a stejně tak třicetilitrová nádrž na AdBlue jehož spotřeba se pohybuje mezi 5 až 7 % v poměru ke spotřeba nafty.

 

 

 

Tři převodovky

 

 

 

Zatímco motory jsou u všech modelů shodné a liší se jen nastavením na různé výkony, v převodovém ústrojí je poměrně značná variabilita. Výkonově nejslabší model 7614 může být vybaven jen převodovkou Dyna 4 se čtyřmi stupni řazenými při zatížení ve čtyřech skupinách, tedy celkově může řidič volit 16 převodových stupňů vpřed i vzad.

 

Ovšem model 7615 již může mít převodovku Dyna 4, Dyna 6 Eco a plynulou Dyna VT. Modely 7616 a 7618 mohou používat převodovky Dyna 6 Eco (šest stupňů řazených při zatížení ve čtyřech skupinách) a v nabídce je i převodovka  Dyna VT.

 

V případě převodovky Dyna VT není použito navyšování výkonu, takže při určitých typech prací může být stupňovitá převodovka Dyna 6 Eco výhodnější než plynulá Dyna VT. Jde například o práci se senážním vozem, nebo s žacími stroji, kdy je používán vývodový hřídel a z motoru traktoru lze díky Power Boostu získat vyšší výkon. Přitom ani na silnici není Dyna 6 Eco špatná protože si v silničním režimu dokáže řadit sama s má i ekonomický režim, kdy při rychlosti jízdy 40 km/h pracuje motor ve snížených otáčkách a tedy i s příznivější spotřebu paliva a nižší hlučností než by měl v otáčkách jmenovitých.

 

Naproti tomu pokud budou traktory využívány především při polních pracích, má význam převodovka Dyna VT, protože při pomalejší rychlosti jízdy se Power Bosst příliš neuplatní a plynulý koncept pojezdu dovoluje sladit optimálně pojezdovou rychlost otáčky motoru a převodový poměr tak, aby provoz traktoru byl maximálně hospodárný.

 

Hydraulický systém nových traktorů používá hydrogenerátory s průtokem 58, nebo 110 l/min, standardem jsou čtyři vnější hydraulické okruhy s mechanickým nebo elektronickým ovládáním. Tříbodový závěs má nosnost svázanou s typem převodovky. U převodovky Dyna 4 je to 7,1 t, u Dyna 6 Eco 8,1 t a 8,6 t u Dyna VT. Vývodový hřídel má elektrohydraulicky ovládanou mokrou spojku s modulovaným rozběhem a otáčky 540, 540 E a 1000 za minutu.

 

 

 

Čtyři loketní opěrky

 

 

 

Kabiny nových traktorů mají větší vnitřní prostor, větší prosklení a podle výbavy traktoru jsou v odpružené verzi. Podle typu převodovky se liší i ovládání. To specifické pro MF zůstalo zachováno, tedy páčka reverzace vlevo pod volantem, s jejíž pomocí lze měnit směr jízdy ale též převodový poměr. V nabídce jsou též různé typy loketních opěrek, pode výbavy traktoru a také toho jaká je použita převodovka. U převodovek Dyna 6 a Dyna VT je může být použit velký joystick pro řízení pojezdu, pro reverzaci, ovládání rychlozdvihu EHR, tempomatů či okruhů hydrauliky. Mimoto může být součástí loketní opěrky je další joystick určený pro čelní nakladač. Jeho pohybem se řídí vnější hydraulické okruhy což není nic neobvyklého, výrobce však na jeho hlavici umístil též tlačítka pro reverzaci a změnu převodového poměru. A to je velmi dobré řešení. Při práci s čelním nakladačem má tak řidič jednu ruku na této páce, druhou na volantu a nemusí nikam přehmatávat.

 

V nejlepší výbavě mají traktory MF 7600 dotykový monitor Datatronic, elektronické přepínání rozsahů vývodového hřídele atd. Jde vždy o to jakou úroveň komfortu ovládání zákazník požaduje. Na monitoru Datatronic může fungovat navigace Topcon a je ISO-Bus kompatibilní, takže na něm lze řídit i některé z přípojných strojů a lze i provozovat systém dálkového přenosu provozních dat Agcommand.

 

Nižší modelová řady traktorů MF 7600 nabízí moderní motory s SCR a nízkou spotřebou paliva, velkou variabilitu ve volbě převodovek a komfortní kabiny. Dá se říci, že jde o traktory, které uspokojí jak ty kteří požadují vysoký komfort tak v základní výbavě i skupinu uživatelů preferujících nízkou pořizovací cenu.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down