Po úspěšném uvedení na trh teleskopických manipulátorů John Deere 3200 a 3400 s pevným rámem přichází výrobce žlutozelené techniky s novými modely. Tentokrát se jedná o manipulátory s kloubovým řízením. Produkovány jsou opět dva modely pod označením 3700 a 3800.
Čeští zemědělci, ale i ostatní zájemci z různých odvětví hospodářství, kde je k přemísťování materiálu, či zboží vhodné využít obdobnou techniku, měli již možnost vidět kloubový manipulátor v České republice na vlastní oči. My jsme se s ním však důkladně seznámili na novinářském dnu přímo ve výrobním závodě v Zweibrückenu. Program dne se týkal i nové samojízdné řezačky, nových modelů mlátiček a také systémů precizního zemědělství, avšak zde se budeme zabývat pouze manipulátorem.
Nejdůležitějším a zároveň nejzajímavějším prvkem koncepce stroje je fakt, že hlavní čep výložníku je umístěn nad čepem řízení. Díky tomu získává stroj další rozměr, neboť může pouhým otočením volantu dojít k přemístění nákladu.
Stroj disponuje dvěmi částmi masivního rámu, který uprostřed spojují dva čepy, podle nichž dochází k jeho lámání – zatáčení. Na přední části stroje je umístěno teleskopické rameno, zadní část nese motor, převodovku s hydrogenerátorem a kabinu.
Motor stroje se samozřejmě jmenuje John Deere s označením Powertech. Model 3700 je vybaven motorem o maximálním výkonu 72 kW, typ 3800 pohání maximálně 86 kW výkonu. Jelikož je umístěn vzadu, je k němu vynikající přístup, takže provádění servisních úkonů nečiní problémy. Chladiče umístěné zcela vzadu nasávají relativně čistý vzduch, díky čemuž nedochází k nadměrnému zanášení. Stotřicetilitrová nádrž umožňuje dlouhodobé využití stroje bez nutnosti doplňování paliva.
Obě tuhé nápravy, z nichž přední je k podvozku připevněna fixně a zadní se může kývat v rozsahu devět stupňů jsou hnací. Kola je možné osadit několika typy pneumatik.
Model 3700 je vybaven 4/4 plně synchronizovanou převodovkou s reverzorem řazeným pod zatížením, na rozdíl od 3800, který disponuje převodovkou 5/3 PowerShift. Řazení rychlostních stupňů probíhá tlačítkem na joysticku. Reverzor je již standardně umístěn vlevo pod volantem.
Hydraulika stroje je osazena čerpadlem o dodávce 80, resp. 107 l/min. při tlaku 230 bar a zásobou oleje 130 l.
Díky kabině umístěné nad zadní nápravou stroje je pozice řidiče v dostatečné výšce tak, že má řidič velice dobrý výhled na všechny části ramene a také stopy kol. Kabina je velice podobná kabině traktorové. Je dostatečně široká, vstup do ní je možný dveřmi z obou stran, které lze otevřít o 180°. Komfort zajišťuje i nízká hladina hluku – 77 dB. K dispozici je i klimatizace. Sloupek volantu lze pro pohodlnější nastupování i dobrému přizpůsobení výšce řidiče sklopit. Pravý sloupek střechy je osazen kontrolním displejem, který signalizuje stupeň zatížení/přetížení ramene a také právě zařazený rychlostní stupeň a směr jízdy.
Ovládání funkcí teleskopu se provádí joystickem s integrovanými tlačítky pro funkce adaptérů. K dispozici je elektronický zámek, jenž má čtyři polohy a to vše zamknuto – vhodné pro přepravu, vše funkční – pro práci s lopatou apod., pomocný servisní zámek a konečně uzamčení naklápění adaptéru – např. pro práci s paletizačními vidlemi.
Na závěr to nejdůležitější: Typ 3700 má nosnost zasunutého ramene 2000 kg a maximální zdvih 4,7 m, typ 3800 2500 kg a zdvih 5,3 m.
Ke stroji se standardně dodávají paletizační vidle. Pořídit lze však širokou škálu pasivních i aktivních adaptérů, stejně tak, jako k manipulátorům s tuhým rámem.
Jak jsme se měli možnost v Zweibrückenu přesvědčit, je výrobě manipulátorů věnována naprosto stejná pozornost, jako výrobě mlátiček a řezaček. Během výroby stroj, resp. jeho jednotlivé funkční celky předepsanými testy. Ještě před závěrečným dokompletováním posledních „drobností“ vyjíždí téměř hotový manipulátor na nádvoří továrny, kde proběhne zkušební jízda, při níž jsou odzkoušeny všechny prvky stroje. Až po úspěšném ukončení testu zajíždí manipulátor zpět na konec linky, kde je připraven na cestu k zákazníkovi.