Jarní dny otevřených dveří jsou pro firmu Lukrom tradiční. Než je přerušila pandemie koronaviru, probíhaly pravidelně po dobu šestnácti let. Letos, po dvouleté přestávce, se mohly znovu konat a během tří dnů květnových dnů na ni do Kroměříže zavítala asi tisícovka návštěvníků. Jedním z nich jsem byl i já.
V souvislosti s tím, že dva roky se žádné předváděcí akce nemohly i konat, i s tím, že letos nebylo Techagro, naplánovala firma Lukrom akcí hned několik. Některé již proběhly a krom zmíněného dne otevřených dveří v Kroměříži to byla například Horsch Road Show, nebo den otevřených dveří konající se na středisku ve Svitavách a související s tím, že prodejní oblast Lukromu se pro techniku Horsch rozšířila i na region Pardubického kraje. Letos jsou v plánu ještě polní dny v Hrotovicích, dále DOD zaměřený na živočišnou výrobu a s ní související technologie, který proběhne v podniku Agro Ječmínek v Chropyni, a na konci roku to bude polní den Horsch a JCB na němž se představí i novinky britského výrobce traktorů a manipulační techniky.
Technika kam se podíváš
Společnost Lukrom rozděluje prodej techniky do dvou divizí a to na mechanizaci živočišné výroby a zemědělskou techniku. V současné době je akreditovaným dovozcem pro techniku JCB, Horsch a Krampe a též krmných vozů v taženém i samojízdném provedení od výrobců RMH a Italmix. Mimo výše uvedených značek má i zastoupení techniky Gaspardo a Maschio a též cisteren Bauer.
Na DOD v Kroměříži bylo vystaveno hodně strojů, dalo by s říci, že s ohledem na kapacitu prostoru jich bylo maximum, co se do dílny a na přilehlý dvůr vešlo. A protože o řadě z nich jsme již psali, pokusím se zmínit o některých novinkách, zajímavostech, nebo netradičních konstrukčních řešeních a to napříč vystaveným sortimentem.
S teleskopem dosáhne výš
Značka JCB je v současné době pro Lukrom vlajkovou lodí v oblasti samojízdné techniky. Její prodeje byly v loňském roce výborné a letos to vypadá rovněž pozitivně. A to vše i přes kontinuální zdražování strojů, náhradních dílů i elektronických systémů včetně software, což je bohužel neblahý trend současné strojírenské výroby.
Mezi klasickými teleskopickými manipulátory JCB byl v loňském roce jasně nejprodávanější model 532-60 Agri s nosností 3,2 t a výškou zdvihu 6,2 m. Tento manipulátor, který do sériové výroby naběhl v roce 2020 byl totiž v nabídce za cenu pod 2 miliony, což z něj činilo atraktivní zboží. Ale jen o ceně to jistě nebylo. Jeho technické parametry jsou totiž rovněž dostatečně zajímavé. Motor JCB Dieselmax poskytuje 110 k výkonu, a jelikož musí splnit emisní limit Stage V, využívá k tomu filtr částic i systém SCR. Pozitivní je, že nepotřebuje recirkulaci výfukových plynů a nemá ani turbodmychadlo s regulací plnicího tlaku pomocí naklápěných lopatek statoru. Místo toho je vyžit elektronicky řízený obtokový ventil.
S výbavou Agri se pojí čtyřstupňová převodovka s hydrodynamickým měničem točivého momentu a jeho zámkem na nejvyšším rychlostním stupni, který umožňuje 100% mechanický přenos točivého momentu na kola, a tedy snížení energetických ztrát v převodovém ústrojí při dopravě. Ale JCB nabízí ve své manipulační technice i sofistikovanější převodová ústrojí. Jaká to jsou a mnoho dalšího se dozvíte v časopise Mechanizace zemědělství 6/2022.*