V rámci vývoje a modernizace zdokonalili výrobci traktorů mimo jiné také systémy odpružení. V kombinaci odpružení přední nápravy, kabiny a sedačky se podařilo komfort obsluhy výrazně zvýšit. Nejnovější variantou jsou tzv. aktivní systémy odpružení kabiny. Vyznačují se tím, že v závislosti na podmínkách jsou měněny charakteristiky odpružení nebo tlumení nárazů.
Tlumení vertikálních kmitů je výsledkem souhry odpružení přední nápravy, kabiny a sedačky. Zde tedy musí být činnost všech těchto prvků v souladu, což je úkolem konstruktérů při vývoji traktoru. Odpružení sedačky má samozřejmě také svůj význam. Na pocit pohodlí za jízdy má vliv i účinnost při tlumení horizontálních výkyvů (tj. do strany, příp. dopředu). Zde se sedačky kývají ještě více než kabiny samotné, protože sedák s řidičem je ve vyšší poloze, než podlaha kabiny. V účinnosti a tudíž i v úrovni pohodlí za jízdy se systémy jednotlivých výrobců vzájemně odlišují.
Vzhledem k tomu, že traktor při práci na poli vykonává své úkony opakovaně, vyvinuli výrobci různé systémy automatizace pracovních operací. Sem patří například automatické řazení rychlostních stupňů či změna převodového poměru v plynulé převodovce v závislosti na zatížení a otáčkách motoru, pojezdové rychlosti a poloze plynového pedálu. Tuto automatiku si řidič aktivuje a řídící jednotka převodovky pak řadí jednotlivé rychlostní stupně tak, aby byly buď zachovány otáčky motoru na konstantní úrovni (při práci s nářadím poháněným od vývodového hřídele) nebo motor pracoval v oblasti, kde má nejpříznivější spotřebu paliva (tzv. Eco-režim) nebo kde poskytuje maximální výkon (režim Power).